Wycieraczki w samochodzie. Kiedy i jak je wymienić?
Wycieraczki samochodowe to dla wielu drobiazg, o którym bardzo często zapominamy. A przecież od ich sprawnej pracy zależy nie tylko to, jak dobrze widzimy co dzieje się przed autem, ale także nasze i innych bezpieczeństwo. Jak zadbać o wycieraczki w samochodzie?
W dużym skrócie mówiąc, wycieraczki samochodowe trzeba regularnie wymieniać. Szczególnie w okresie jesiennym, gdy po lecie, kiedy nie były zbyt często używane, guma mogła ulec odkształceniu. Jeśli nie przylega idealnie do szyby, wycieraczka nie będzie dobrze zbierała wody.
Kiedy wymieniać wycieraczki samochodowe?
Od razu, gdy zauważymy, że wycieraczka nie radzi sobie z deszczem. Dobrym testem może być także poranna rosa na szybie samochodu. Jeśli po włączeniu wycieraczek nie zostanie ona w całości usunięta, to znak, że wycieraczki trzeba wymienić. Wycieraczki lub same gumki.
Kolejnym sygnałem do wymiany są skaczące po szybie, nieprzyjemnie skrzypiące wycieraczki. To znak, że guma stwardniała i nie poradzi sobie z zabrudzeniami. A warto pamiętać, że jesienią bardzo często używamy wycieraczki, choćby rysując częściej szybę.
Jak wymienić wycieraczki?
Przede wszystkim musimy zdecydować, czy wymieniamy całe wycieraczki, czyli pióra, czy tylko same gumki. Wycieraczki samochodowe w starszych autach dają taką możliwość, te nowsze już niestety nie. Są za to bardziej skuteczne. Uwaga, ramion wycieraczek się nie wymienia.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie długości wycieraczek. Z reguły wycieraczki dobiera się do konkretnego modelu auta, ale jeśli mamy z tym problem można zmierzyć stare pióro wycieraczek. Warto pamiętać, że lewa i prawa wycieraczka mogą mieć różną długość.
Na sam koniec pozostaje dobór sposobu mocowania pióra do wycieraczki. Na szczęście producenci przychodzą nam z pomocą i do wycieraczek dodają praktycznie wszystkie możliwe systemy mocowania. Wystarczy tylko dobrać odpowiednik plastikowy zatrzask i gotowe.
W niektórych autach ze względów aerodynamicznych wycieraczki fabrycznie są wyposażone w spoilery. Jeśli kupimy zamienniki bez spoilerów, nie będą one skutecznie oczyszczać szyb. Spoiler trzeba zamontować kierunkowo. Inaczej wiatr będzie odrywał wycieraczkę od szyby, a ma ją przyciskać.
Wycieraczki samochodowe to polski wynalazek?
Powszechnie uważa się, że za wycieraczkami samochodowymi stoi urodzony w Krakowie w 1876 roku, a mieszkający w Stanach Zjednoczonych muzyk, pianista i przede wszystkim wynalazca Józef Kazimierz Hofmann.
Przy tworzeniu wycieraczek zainspirował się swoimi doświadczeniami z metronomem, który podczas gry na instrumencie pomaga dostosować tempo. Pomysł spodobał się inżynierom pracującym dla jednego z największych producentów samochodów na świecie – Forda i trafił do masowej produkcji.
Warto jednak pamiętać, że nad sposobem na czyszczenie szyby pracowali inni wynalazcy i robili to znacznie wcześniej. Jednak bez większego sukcesu.
Już w 1896 roku niejaki George’a J. Capewell zarejestrował patent na wycieraczki samochodowe. Nieco później pojawiły się jeszcze trzy inne pomysły na rozwiązanie problemu brudnych szyb w samochodzie podczas jazdy, ale ostatecznie nie miały szczęścia zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną.
Największe szanse miał pomysł Mary Anderson. Turystka widząca, jakim kłopotem jest zaśnieżona szyba tramwaju w Nowym Jorku, wymyśliła wycieraczką ręcznie sterowaną. Za pomocą dźwigni zamontowanej obok kierownicy motorniczy lub kierowca mógł wprawiać w ruch gumowe ramie. Pomysł szybko uzyskał patent, jednak producenci nie byli nim zainteresowani.
Jednak dwa lata po wygaśnięciu patentu Mary Anderson, w 1922 roku, wycieraczki skonstruowane według jej pomysłu stały się podstawowym wyposażeniem samochodów marki Cadillac.