27 kwietnia 2024

Wymiana akumulatora – jak to zrobić samodzielnie?

rozładowany akumulator
Zdjęcie: gettyimages.com

Każdego właściciela samochodu czeka kiedyś wymiana akumulatora. Jak to zrobić samodzielnie? W większości autach nie jest to skomplikowane. Wyjaśniamy, jak to wykonać krok po kroku.

Czy można samemu wymienić akumulator w samochodzie?

W wielu przypadkach wymiana akumulatora w samochodzie jest prosta i każdy, kto interesuje się naprawami, jest w stanie zrobić to samodzielnie. Niestety w nowoczesnych autach, szczególnie tych wyższej klasy, może nie być to niemożliwe. Jest to związane z dużą ilością elektroniki i funkcjami wsparcia kierowcy, np. systemem start-stop albo układem zarządzania baterią.

Choć może się wydawać, że demontaż akumulatora i wstawienie nowego w tego typu autach nie są skomplikowane, to po wymianie części najczęściej trzeba ustawić od nowa sterowniki. W tej sytuacji najlepiej jest skorzystać z warsztatu samochodowego wyposażonego w urządzenia diagnostyczne, którego personel potrafi dobrać odpowiedni akumulator i zaprogramować system w samochodzie.

Wymiana akumulatora – jak samodzielnie krok po kroku wymienić akumulator?

Przy montażu akumulatora trzeba przestrzegać instrukcji producenta samochodu oraz baterii. Koneczne jest też przygotowanie narzędzi. Jaki klucz do akumulatora będzie potrzebny? Powinien wystarczyć płaski o rozmiarze 10 mm oraz klucz nasadowy – najczęściej 13 mm z odpowiednią „przedłużką”. Należy też zabezpieczyć auto. Powinno być wyłączone i stać na płaskiej powierzchni z zaciągniętym hamulcem ręcznym i kluczykiem wyjętym ze stacyjki.

Aby uniknąć nieprawidłowego podłączenia, przed demontażem, warto zapisać układ biegunów akumulatora. Przed rozpoczęciem pracy trzeba założyć rękawice ochronne i pamiętać, aby unikać bezpośredniego kontaktu z kwasem, którym mógł wyciec z baterii.

1. Pierwszą czynnością jest odłączenie kabla ujemnego, czyli tzw. masy od akumulatora. W ten sposób zapobiegniemy powstaniu przypadkowego zwarcia.

2. Następnie odłączamy kabel dodatni.

3. Kolejnym krokiem jest odkręcenie mocowań i ostrożne wyjęcie baterii. Jak odkręcić akumulator? W tym przypadku zwykle potrzebny będzie klucz nasadowy.

4. Potem trzeba dokładnie obejrzeć miejsce montowania akumulatora czy nie ma rdzy i uszkodzeń. Jeśli widać korozję, dane miejsce czyścimy ostrą szczotką, nakładamy preparat wiążący rdzę i zabezpieczamy środkiem antykorozyjnym.

5. Czyścimy z rdzy i brudu zaciski biegunów akumulatora, ponieważ zanieczyszczone powodują zwiększony opór kontaktowy i mogą prowadzić do awarii. Klemy można zabezpieczyć np. wazeliną techniczną lub specjalnym preparatem poprawiającym przewodzenie prądu.

6. Następnie ostrożnie wkładamy nową baterię. Jak zamontować akumulator? Po pierwsze powinien on stabilnie leżeć w półce. Zaciski należy prawidłowo dokręcić najlepiej kluczem dynamometrycznym. Dzięki temu przy drganiach nie będą występowały przerwy w kontakcie.

7. Na koniec podłączamy kable – najpierw dodatni, potem ujemny.

Po zakończonej wymianie akumulatora należy go sprawdzić, np. za pomocą miernika natężenia. Niekiedy też auto jest wyposażone w komputer pokładowy, który analizuje pracę baterii.

Co zrobić ze zużytym akumulatorem?

Zużyty akumulator zawiera szkodliwe dla środowiska, ludzi i zwierząt substancje, dlatego nie wolno go wyrzucać do kosza na odpady komunalne.

Zgodnie z ustawą o bateriach i akumulatorach z 2009 r. właściciel samochodu jest zobowiązany oddać zużyty akumulator samochodowy sprzedawcy lub przekazać go do dowolnego selektywnego punktu zbiórki odpadów (PSZOK), który ma obowiązek przyjąć zużytą baterię. Co więcej, jeśli przy zakupie nowego modelu, klient nie zwróci starego, to sprzedawca pobierze od niego depozyt w wysokości 30 zł. Zostanie on zwrócony po oddaniu do sklepu starego akumulatora.

Ile lat wytrzymuje akumulator?

Trudno oszacować jednoznacznie żywotność baterii. Standardowo gwarancja na akumulatory do samochodów osobowych od producentów wynosi 24 miesiące, choć niektórzy oferują nawet 36 miesięcy. Szacuje się, że średnio wytrzymują 4-6 lat przy zwykłym użytkowaniu, ale jeśli dbamy o samochód, mogą być użytkowane kilka lat dłużej.

Co robić, aby przedłużyć życie akumulatora?

  • Bateria rozładowuje się w czasie rozruchu i ładuje w czasie pracy silnika, dlatego nie warto jeździć samochodem na bardzo krótkich trasach, bo wtedy nie zdąży się uzupełnić prądu.
  • Akumulatorowi nie służy zbyt częste rozładowywanie, doładowywanie, ani przeładowywanie. Dlatego, jeśli korzystamy z prostownika – nie używajmy silnego prądu.
  • Bateria musi być solidnie zamontowana, w innym razie wstrząsy mogą ją uszkodzić.
  • Warto dwa razy w roku sprawdzić stan baterii i usunąć z niej zanieczyszczenia.

Jak sprawdzić, czy akumulator jest sprawny?

Nowoczesne akumulatory są bezobsługowe, co oznacza, że nie ma możliwości dolania do niego elektrolitów, wody destylowanej albo zdemineralizowanej. Za to są wyposażone w tzw. magiczne oko, czyli wskaźnik pokazujący stan baterii. Działa on jak areometr, tylko wbudowany w akumulator. Kolor zielony w wizjerze oznacza, że poziom elektrolitów jest prawidłowy, a akumulator naładowany. Barwa czarna informuje o tym, że bateria wymaga naładowania, natomiast biała albo żółta to sygnał, że najprawdopodobniej trzeba ją wymienić albo dolać wody destylowanej.

Ponieważ wskaźnik trzeb traktować szacunkowo, należy zmierzyć napięcie na klemach za pomocą woltomierza. Przy wyłączonym silniku powinno wynosić nie mniej niż 12,4 V, a po rozruchu – ok. 13,8-14,8 V.

Po czym poznać, że akumulator jest do wymiany?

Trudno jednoznacznie określić, kiedy wymienić akumulator na nowy, a kiedy można go tylko doładować. Jednak jeśli po doładowaniu po paru dniach znowu jest rozładowany, to sygnał do wymiany. Tak samo należy postąpić w przypadku pęknięcia obudowy, abo zauważalnego wycieku.

Wymiana akumulatora jest też konieczna, kiedy mierzone napięcie przy uruchomionym silniku spada poniżej 10 V.

Czy słaby akumulator ma wpływ na odpalanie?

Oczywiście, że tak. Akumulator służy do magazynowania energii niezbędnej np. do rozruchu samochodu albo działania alarmu. Więc jeśli jest niesprawny albo rozładowany, to kierowca będzie miał problem z uruchomieniem silnika, szczególnie zimą, kiedy to na rozruch potrzeba bardzo dużo prądu.

Jak dobrać odpowiedni akumulator samochodowy?

Decydując się na samodzielną wymianę akumulatora, trzeba osobiście kupić nowy. Przy wyborze warto kierować się zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi albo książeczce serwisowej. Jest to o tyle istotne, że zakup niewłaściwego modelu może powodować problemy montażowe albo nieprawidłową pracę elektroniki.

Najważniejsze parametry, na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wymianie akumulatora, to:

  • Pojemność akumulatora wyrażana w amperogodzinach (Ah). Przyjmuje się, że wartość może być maksymalnie o 10 proc. większa lub mniejsza od zaleceń producenta auta.
  • Prąd rozruchowy – podawany w amperach (A), odpowiada za rozruch silnika i jest bardzo ważny szczególnie przy temperaturach minusowych. Zatem im wyższa wartość, tym lepiej.
  • Napięcie prądu – wyrażone w woltach (V). W samochodach osobowych wynosi ono 12 V.
  • Sposób mocowania, kształt akumulatora i rozmieszczenie biegunów – wszystkie te parametry są bardzo ważne, ponieważ jeśli kupimy model o innych cechach, może się okazać, że nie będziemy go w stanie zamontować, bo nie będzie po prostu pasował. Zdarza się, że kable są za krótkie, albo podstawa akumulatora jest za duża.

Powyższe parametry zwykle są umieszczone na naklejkach na obudowie akumulatora, zatem jeśli nie wiemy, jaki kupić możemy wymontować stary i z nim udać się do specjalistycznego sklepu, w którym pracownik dobierze właściwy model.