6 lutego 2024

Wymiana koła: poradnik jak samodzielnie wymienić koło krok po kroku

Wymiana koła dla wielu kierowców stanowi duży problem. Często nie mają oni wiedzy, jak to zrobić. Dlatego podpowiadamy, jak wymienić koło bezpiecznie i poprawnie.

Samodzielna wymiana koła – bezpieczeństwo przede wszystkim

Zanim wybierzemy się w trasę, warto sprawdzić, czy mamy niezbędne wyposażenie, które pozwoli na bezpieczną wymianę koła. Zgodnie z przepisami w każdym samochodzie powinny się znajdować trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Koło zapasowe nie jest obligatoryjnym elementem wyposażenia, stąd niektórzy producenci samochodów rezygnują z umieszczania go w nowym autach. Dlatego warto samodzielnie zadbać o koło w bagażniku albo wozić ze sobą zestaw naprawczy. W aucie warto też mieć kamizelkę odblaskową, apteczkę, lewarek, skrzynkę z podstawowymi narzędziami i kluczami, ciśnieniomierz do opon, latarkę, rękawice, stary koc do podłożenia pod kolana oraz numer telefonu pomocy drogowej i numer polisy OC.

Zanim zabierzemy się do wymiany koła, należy ustawić bezpiecznie samochód.

Zatrzymujemy się w bezpiecznym i widocznym miejscu.

Zwykle koło ulega uszkodzeniu w najmniej odpowiednim momencie, dlatego ważne jest, aby powoli zjechać na postój w widocznym i bezpiecznym miejscu o utwardzonej i płaskiej powierzchni. Może to być np. parking leśny, pobocze lub boczna, mniej uczęszczana droga. Tam nie powinniśmy stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników drogi.

Włączyć światła awaryjne.

Jeśli zatrzymujemy się w miejscu niedozwolonym, konieczne jest włączenie świateł awaryjnych, a jeśli pojazd ich nie ma to pozycyjnych.

Trójkąt ostrzegawczy

Prawo wymaga, aby w razie niespodziewanego postoju na drodze ustawić trójkąt ostrzegawczy. Zanim zabierzemy się do tej czynności, warto dla własnego bezpieczeństwa założyć kamizelkę odblaskową, która zwiększy nasza widoczność podczas wymiany koła. Trójkąt ustawiamy:

  • na autostradzie i drodze ekspresowej w odległości 100 m za pojazdem, na pasie ruchu lub na poboczu w zależności od miejsca, w którym znajduje się unieruchomione auto;
  • na drogach poza obszarem zabudowanym w odległości od 30 do 50 m
  • na terenie zabudowanym za autem, tak aby był widoczny dla innych użytkowników. Przepisy nie wskazują konkretnej odległości, ale dopuszczają postawienie znaku na samochodzie, jednak na wysokości nie większej niż 1 metr

Samodzielna wymiana koła krok po kroku

Gdy już bezpiecznie ustawiliśmy samochód czas na wymianę koła.

Zabezpieczenie pojazdu

Zjeżdżając w bezpieczne miejsce po zatrzymaniu się, zaciągamy hamulec ręczny, wyłączamy silnik i wrzucamy pierwszy lub wsteczny bieg. W automacie ustawiamy przekładnię w pozycji P (parking). Samochód muszą opuścić pasażerowie oraz najcięższe bagaże. Dodatkowo pod sprawne koło na tej samej osi co uszkodzone, wsuwamy dwa kliny, które zapobiegną przed zsunięciem auta z podnośnika. Jeśli nie mamy specjalnych klinów, możemy użyć dowolnych w miarę ciężkich przedmiotów, np. starych cegieł albo kamieni znajdujących się w pobliżu.

W ten sposób samochód jest lżejszy i zabezpieczony przed poruszaniem się.

Podniesienie samochodu

Ubieramy rękawice robocze, a następnie z bagażnika wyciągamy koło zapasowe, podnośnik i klucz do kół. Lewarek wsuwamy pod wzmocnione miejsca na progu samochodu. Zazwyczaj są one przy przednim lub tylnym nadkolu. Wcięcie w główce lewarka powinno zazębić się z występem na progu. Należy pamiętać, że urządzenie musi stać stabilnie na twardej prostej powierzchni. Od razu warto sprawdzić ciśnienie w oponie zapasowej.

Jednak zanim zaczniemy podnosić auto, należy poluzować śruby. W wielu modelach znajdują się one pod kołpakiem, zatem wpierw należy go podważyć śrubokrętem i zdjąć. A następnie należy lekko poluzować śruby w kole. Do odkręcania śrub antykradzieżowych potrzebne są specjalne, patentowe klucze wchodzące w skład zestawu.

Po poluzowaniu śrub kręcimy korbą lewarka i podnosimy auto na ok. 2-3 cm. Należy obserwować czy samochód podnosi się równomiernie. Zatrzymujemy prace, jak tylko zaobserwujemy, że lewarek się przechyla. Wtedy opuszczamy go, poprawiamy jego ustawienie i zaczynam od nowa.

Odkręcenie śrub i zdjęcie uszkodzonego koła

Gdy samochód jest uniesiony, przystępujemy do całkowitego odkręcania śrub. Te należy odłożyć najlepiej na koc albo szmatkę, aby się nie zabrudziły. W innym przypadku możemy mieć kłopot z ponownym wkręceniem.

Jeśli śruby są zapieczone, można spróbować odkręcić je za pomocą klucza ze specjalną przedłużką albo popsikać je specjalnym preparatem, np. WD40.

Założenie koła zapasowego

Kolejnym krokiem jest zdjęcie koła i założenie nowego. Uszkodzone warto wsunąć pod auto. Wtedy w razie wysunięcia się podnośnika, samochód opadnie miękko na oponę i progi nie ulegną uszkodzeniu.

Przykręcenie śrub mocujących koło

Gdy koło zapasowe jest na osi, przykręcamy śruby. Robimy to najpierw ręcznie i w kolejności na tzw. krzyż, czyli zaczynamy od tych znajdujących się po przekątnej. Uwaga! Bardzo ważne jest zachowanie krzyżowego sposobu mocowania. Śruby dokręcamy przy pomocy klucza dynamometrycznego, który pozwala zachować właściwy moment i siłę dokrętu.

Opuszczenie pojazdu i demontaż lewarka

Po solidnym dokręceniu wszystkich śrub kręcimy korbką i opuszczamy lewarek. Do bagażnika chowamy uszkodzone koło (mocujemy je w miejsce koła zapasowego) oraz narzędzia. Usuwamy też trójkąt ostrzegawczy.

Próbna jazda

Po zakończonej wymianie koła warto podjechać kilka kilometrów na parking albo stację benzynową i tam sprawdzić, czy śruby są dobrze dokręcone. Na stacji można też sprawdzić ciśnienie we wszystkich oponach. Jeśli wszystko jest w normie, jedziemy dalej. Po dojechaniu do miejsca docelowego należy jak najszybciej oddać oponę do zakładu wulkanizacyjnego, by przy kolejnej takiej sytuacji nie musieć czekać na pomoc drogową. Poza tym jazda z oponą innego typu na jednej osi jest niebezpieczne.

Wymiana koła – podsumowanie

Jeśli mamy w samochodzie odpowiednie narzędzia i zapas w bagażniku, to wymiana uszkodzonego koła samodzielnie nie powinna być problematyczna. W takim wypadku najważniejsze jest bezpieczeństwo. Wymiana koła na autostradzie, ale i na innych drogach wymaga ustawienia trójkąta ostrzegawczego oraz włączenia świateł awaryjnych. Trzeba też założyć kamizelkę odblaskową i zabezpieczyć pojazd przed poruszeniem się.

Sama obsługa lewarka i zdjęcie uszkodzonego koła nie jest skomplikowane. Pamiętać jednak trzeba, aby nie zabrudzić śrub i wkręcać je na krzyż.

FAQ

Czy można samodzielnie wymienić koło?

Tak, o ile mamy do tego odpowiednie narzędzia.

Ile czasu trwa wymiana koła w samochodzie?

Wszystko zależy od umiejętności i doświadczenia. Samodzielna wymiana koła może trwać pół godziny, jak i dwie godziny – gdy kierowca robi to pierwszy raz.

Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany koła?

Podstawowe narzędzia do wymiany koła to: podnośnik, klucze z przedłużką, zabezpieczenie nakrętek.