30 grudnia 2024

Wymiana pompy wtryskowej – ile kosztuje i na czym polega?

mechanik przy samochodzie naprawa

Pompa wtryskowa odpowiada za tłoczenie paliwa pod ciśnieniem do wtryskiwaczy. Na awarię pompy mogą wskazywać nierówna praca silnika, nadmierna ilość wydzielanych spalin oraz problemy z rozruchem. Sprawdzamy, ile kosztuje wymiana pompy wtryskowej.

Wymiana pompy wtryskowej – cena

Wymiana pompy wtryskowej wymaga wiedzy oraz specjalistycznego sprzętu, dlatego też nie można wykonać tego zadania samodzielnie w warunkach domowych. W warsztacie za usługę zapłacimy średnio od 350 zł.

Wymiana pompy wtryskowej – na czym polega?

Zasadniczo pompa wtryskowa jest trwałym elementem, jednak nieodpowiednia eksploatacja auta, złej jakość paliwo oraz nieprzestrzeganie interwałów wymiany filtrów, przyspiesza jej zużycie.

Usługa wymiana pompy wtryskowej polega na:

  • demontażu układu napędzającego pompę
  • odłączeniu wszystkich przewodów paliwowych podłączonych do pompy
  • rozłączeniu przewodów elektrycznych
  • wyjęciu podzespołu
  • montaż nowej pompy
  • ustawieniu parametrów pracy pompy
  • ponownym montażu przewodów paliwowych i elektrycznych
  • montażu napędu pompy

Ile trwa wymiana pompy wtryskowej?

Wymiana pompy wtryskowej to skomplikowana usługa i zależy od obłożenia warsztatu oraz doświadczenia mechanika. Przybliżony czas wymiany to ok. 2,5 godz.

Regeneracja a wymiana pompy wtryskowej – co się bardziej opłaca?

Koszt regeneracji zależy od kilku czynników np. modelu i producenta pompy, stopnia uszkodzeń i trudności naprawy. Wstępna diagnostyka pompy w większości przypadków kosztuje do ok. 500 zł. Koszt regeneracji typowych usterek to wydatek ok. 500-1000 zł.

Natomiast przy poważniejszych uszkodzeniach, połączonych z wymianą dużej liczby podzespołów, trzeba się liczyć z rachunkiem na ok. 1000-2000 zł.

Warto dodać, że regeneracja pompy wymaga jej demontażu z samochodu i rozebrania na części, dokładnego czyszczenia każdego elementu, wymiany uszczelek oraz uszkodzonych części. Naprawiona pompa jest dokładnie testowana. Dopiero całkowicie sprawna jest ponownie montowana w samochodzie. Jednak najpierw mechanik dokonuje ogólnych oględzin, ponieważ zdarza się, że już na tym etapie możliwa jest ocena i wskazanie przyczyny awarii.

Natomiast wymiana pompy wtryskowej na używany model zawsze wiąże się z ryzykiem, że któryś z elementów jest uszkodzony albo zużyty. W związku z tym może ona pracować mało wydajnie albo żywotność pompy wtryskowej będzie dość krótka. Rozwiązaniem jest zakup używanego modelu i oddanie go do sprawdzenia. Jednak to generuje dodatkowe koszty. Za używany podzespół zapłacimy od ok. 150 zł w górę, a za sprawdzenie pompy na stole probierczym, wymianę uszczelnień i regulację – ok. 360-450 zł.

Zatem zwykle znacznie korzystniejszym wyjściem jest oddanie starej pompy do regeneracji niż wymiana na część pochodzącą z demontażu, chyba że sprzedający daje gwarancję na używaną pompę. Wtedy można pokusić się o taki zakup – o ile cena jest atrakcyjna.

Demontaż pompy wtryskowej – na czym polega?

Aby dostać się do pompy wtryskowej, trzeba najpierw zdemontować osłonę silnika. Następnie należy odłączyć przewody paliwowe niskiego i wysokiego ciśnienia, które prowadzą do i z pompy. Potem odkręcamy śruby mocujące pompę do silnika. Zdejmujemy pasek klinowy albo rozpinamy pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu, które służą do jej napędzania i wyjmujemy podzespół.

Warto pamiętać, że po każdej wymianie pompy wtryskowej trzeba wyczyścić układ paliwowy, tak aby pozbyć się zanieczyszczeń mogących osadzić się na nowej części. Ponadto należy też wymienić filtr paliwa i sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej.

Jakie są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej?

Najbardziej zauważalne objawy awarii pompy wtryskowej to:

  • ciągła utrata mocy przez auto, może wskazywać na uszkodzony elektrozawór pompy wtryskowej
  • brak płynności jazdy
  • szarpanie silnikiem
  • hałas w postaci głośnych, metalicznych dźwięków dobiegający spod maski – mogą to być skutki nieszczelności podzespołu lub częściowego zerwana się pompy z mocowania
  • problemy z uruchomieniem silnika
  • utrudniony rozruch, podczas którego nie następuje spalanie, co oznacza, że auto szybko gaśnie, nawet przy naciskaniu pedału gazu – jest to najczęściej efekt nieszczelnej pompy
  • głośniejsza praca silnika i czarny dym wydobywający się z rury wydechowej – oznaczają zwykle zatartą pompę wtryskową
  • nieprawidłowe ciśnienie oleju napędowego
  • zwiększone spalanie paliwa – może to być objaw uszkodzonej pompy albo niedrożności filtra powietrza
  • gwałtowne przyspieszenie pojazdu, będące efektem niespójnego ciśnienia w przewodach paliwowych z powodu zużycia elementów
  • stale zapalona podczas jazdy kontrolka „check engine” w kolorze czerwonym – choć nie oznacza jednoznacznie konieczności wymiany pompy wtryskowej, ale wskazuje na poważne problemy

Aby ustrzec się awarii i wymiany pompy wtryskowej, należy pamiętać o regularnych przeglądach układu paliwowego, wymianie uszczelniaczy oraz filtrów. Oprócz uszkodzeń mechanicznych najczęściej powodem awarii są zapchane filtry, złej jakości paliwo oraz zabrudzone części.

Ile kosztuje pompa wtryskowa?

Cena nowej pompy wtryskowej zależy od rodzaju pojazdu, marki samochodu i producenta części. Ceny zaczynają się od 1000 zł, a kończą na kilku tysiącach złotych.