11 stycznia 2025

Wymiana progu w samochodzie – czy warto? Jak zrobić to dobrze?

próg w samochodzie

Dziurawy, powyginany i zardzewiały próg może być powodem negatywnego wyniku badania technicznego. Co więcej, będzie utrudniał podniesienie auta np. przy wymianie koła. Na szczęście cały zabieg wymiany można wykonać samodzielnie. Podpowiadamy, jak wygląda wymiana progów i kiedy koniecznie trzeba ją wykonać.

Kiedy należy wymienić progi w samochodzie?

Progi stanowią podparcie dla podciągów, co przekłada się na wytrzymałość konstrukcji samochodu. Zardzewiałe i dziurawe progi mogą się kruszyć i ją osłabiać. Przy zniszczonych elementach nie da się też bezpiecznie podnieść auta. Wymiana progu w samochodzie powinna nastąpić wtedy, gdy ich dalsze użytkowanie jest niemożliwe, czyli:

  • kiedy dziury są zbyt duże lub powodują luzy w konstrukcji pojazdu
  • dziura zrobiła się w miejscu szczególnie narażonym na uszkodzenia, np. w pobliżu kół

Jak wymienić progi w samochodzie? Instrukcja krok po kroku

Do samodzielnej wymiany porodu niezbędna jest wiedza i umiejętności oraz posiadanie odpowiednich narzędzi i miejsca pracy.

Narzędzia, bez których nie uda się wykonać wymiany progu to m.in.:

  • szlifierka z tarczą do cięcia
  • szlifierka oscylacyjna
  • papier ścierny
  • migomat lub spawarka
  • pistolety do nakładania podkładów, farb i lakieru
  • podkłady i taśma maskująca
  • kobyłki
  • klucze, młotek i inne drobne narzędzia

Przed wymianą progu trzeba kupić reperaturki progów przeznaczone do danego modelu i generacji. Podstawową kwestią jest upewnienie się, że rozmiar nowego elementu pasuje w miejsce starego. Aby dobrać rozmiar, trzeba zmierzyć długość i szerokość płyty progowej przy wszystkich drzwiach, ponieważ w niektórych modelach wejścia mogą się różnić. Warto też zaopatrzyć się w ubranie robocze, rękawice odporne na przecięcia oraz ochronne okulary.

Instrukcja krok po kroku

1. Najpierw trzeba zdemontować wszystkie elementy karoserii, które będą blokowały wymianę progu. Najczęściej są to: listwy ochronne/ozdobne na progu, fotel, wykładzina podłogowa.

2. Następnie odkręcamy i wyjmujemy drzwi oraz sąsiadujący błotnik i nadkole. Niekiedy też trzeba zdjąć koła.

3. Wycięcie skorodowanego i uszkodzonego progu. Po nacięciu progu w większości modeli wystarczy chwycić płytę na końcach, podnieść do góry i użyć klina. Wtedy, stosując dźwignię, wycięta część powinna wyskoczyć ze swojego miejsca. Czasem wystarczy odkręcić śruby mocujące. Wszystko zależy to od modelu auta.

4. Oględziny. Na tym etapie warto dokładnie sprawdzić, czy rdza nie obejmuje większego obszaru niż wycięty próg zewnętrzny.

5. Odrysowujemy odpowiedni kształt na reperaturce i wycinamy go.

6. Przed wspawaniem nowego progu, trzeba zabezpieczyć jego wewnętrzną warstwą antykorozyjną.

7. Teraz jest czas na wspawanie nowego progu w miejsce starego.

8. Spawy trzeba wyszlifować szlifierką, oczyścić drucianą szczotką i zmatowić. Następnie całość szpachlujemy i szlifujemy do momentu, aż uzyskamy idealną powierzchnię bez dziurek. Na tak przygotowany element kładziemy podkład i zabezpieczamy środkiem antykorozyjnym.

9. Następnie czas na przygotowanie powierzchni do lakierowania. Próg szlifujemy, oczyszczamy z brudu, tłuszczu i innych zanieczyszczeń, co zapewnia lepsze przyczepienie nowego lakieru.

10. Malowanie. Należy starannie i dokładnie nanieść kolejne warstwy farby na próg, tak aby uniknąć nierówności i rozlewów.

11. Nałożenie warstwy ochronnej. Po nałożeniu farby, trzeba nałożyć na próg warstwę ochronnego bezbarwnego lakieru. Jej celem jest zabezpieczenie farby przed promieniowaniem UV, agresywnymi substancjami chemicznymi i uszkodzeniami mechanicznymi. Co więcej, nadaje ona karoserii połysk i gładkość powierzchni.

Ile kosztuje wymiana progu w samochodzie?

Koszt usługi wymiany progu zależy od lokalizacji warsztatu oraz modelu samochodu. Średnio zapłacimy ok. 100-200 zł. Do tego trzeba doliczyć wydatek na same progi ok. 100-200 zł oraz wizytę u lakiernika. Cena lakierowania progu wynosi od ok. 500 zł do nawet 1000 zł w zależności od rozmiaru malowanej powierzchni i rodzaju i koloru farby. Ponadto właściciel samochodu musi liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi m.in. z koniecznością wymiany innych skorodowanych elementów.

Przyczyny uszkodzeń progów w samochodzie

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń progów w samochodzie to:

  • Korozja spowodowana codziennym kontaktem z błotem, śniegiem, wilgocią i piaskiem. Do powstania ognisk rdzy przyczynia się też sól drogowa, która zimą jest wysypywana na dogi. Po kontakcie z powierzchnią progów wnika w ich strukturę, oddziałując na lakier i blachę.
    Więcej o rdzy przeczytasz w artykule: Rdza – co musisz o niej wiedzieć, by nie wpakować się w kłopoty?
  • Kamyczki i inne dobre obiekty na drodze. Podczas jazdy po drogach gruntowych (ale nie tylko) o progi mogą uderzać kamyczki, żwir lub inne przedmioty znajdujące się na nawierzchni. Po pewnym czasie w miejscach uderzeń powstają mikropęknięcia, które jeśli nie zostaną odpowiednio zabezpieczone, spowodują, że rozwinie się korozja i powstaną dziury.
  • Nieprofesjonalnie wykonane podnoszenie auta. Na progach są specjalne miejsca przeznaczone do bezpiecznego podnoszenia auta. Są one dodatkowo wzmocnione. Jeśli właściciel auta albo mechanik nieumiejętnie podniesie samochód, może doprowadzić do wgniecenia progu albo pęknięcia.
  • Wypadek lub kolizja. Uszkodzenia progu są często wynikiem uderzenia w krawężnik albo inne auto.

Jak dbać o progi w samochodzie?

Jest kilka sposobów na to, jak zabezpieczyć progi przed zarysowaniami albo korozją.

Po pierwsze trzeba pamiętać, aby je często myć i woskować. Dobry wosk dobrze zabezpieczy przed korozją. Alternatywą dla tego środka może być nałożenie trwałej powłoki ceramicznej. Po drugie można je okleić folią, która ochroni przed zarysowaniami, odpryskami, rdzewieniem, a nawet blaknięciem lakieru. Trzecim sposobem jest nałożenie na progi specjalnie nakładki zrobionej ze stali np. kwasoodpornej. Przy czym takie nakładki najlepiej jest nałożyć na nowe progi, na których nie ma jeszcze żadnych rys ani mikropęknięć. W innym razie mogą nie spełnić swojej funkcji.

Więcej o ochronie przed rdzą przeczytasz w artykule: Zabezpieczenie antykorozyjne – jak uchronić auto przed korozją?

FAQ

Czy opłaca się wymieniać progi w samochodzie?

Jeśli nie można naprawić progów, to powinno się je wymienić. Pordzewiałe i uszkodzone elementy mogą się kruszyć i łamać osłabiając konstrukcję całego auta i przyczyniać się do rozwoju kolejnych, głębszych usterek.

Ile trwa wymiana progu w samochodzie?

Wymiana całego progu nie jest skomplikowana, jednak czas jej trwania zależy od marki auta i trudności z demontażem progu oraz doświadczenia blacharza. Więcej czasu potrzeba na lakierowanie i schnięcie powłoki na reperaturkach.

Czy auto przejdzie przegląd z dziurą w progu?

Dużo zależy od wielkości i lokalizacji dziury, stanu reszty pojazdu i oceny diagnosty. 

Jeśli dziura w progu jest niewielka i nie wpływa na stabilność i bezpieczeństwo pojazdu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że samochód przejdzie przegląd.