Wymiana reflektorów samochodowych – najważniejsze informacje
Z upływem lat reflektory samochodowe ulegają zabrudzeniu, a odbłyśniki i klosze matowieją, co negatywnie wpływa na widoczność. W takim przypadku warto wymienić reflektory na nowe albo oddać je do regeneracji.
Jakie są rodzaje reflektorów samochodowych?
Obecnie rozróżniamy 5 głównych typów reflektorów.
- Lampy halogenowe – najczęstszy typ reflektorów. Są zbudowane ze szklanej kapsuły wypełnionej gazem halogenowym, argonem lub gazami azotowymi oraz żarnika wolframowego. Dają one żółte światło i wytwarzają dużo ciepła.
- Reflektory ksenonowe – są w całości wypełnione gazem ksenonowym, bez żarnika. Dają niebiesko-białe światło i są jaśniejsze od halogenów. Ich wadą jest to, że potrzebują odrobinę czasu na rozgrzanie się i osiągnięcie odpowiedniej jasności.
- LED – są normą we współczesnych autach ze względu na energooszczędność i możliwość formowania w dowolne kształty. LED-y są najczęściej wykonane z arsenku galu.
- Reflektory matrycowe – zbudowane są z wielu pojedynczych diod, sterowanych przez specjalną jednostkę. Wbudowana w przednią szybę kamera, wykrywa źródło i intensywność światła, po czym wysyła informacje do jednostki sterującej, która wyłącza pojedyncze LED-y, tak aby zapewnić kierowcy, jak najlepszą widoczność, jednocześnie nie oślepiać innych.
- Laserowe światła matrycowe – to najdroższy, najbardziej skomplikowany i najnowocześniejszy typ lamp. Jak działają? Niebieskie promienie światła laserowego o dużej intensywności są kumulowane w wiązkę, która przechodzi przez fosforowy konwerter, przekształcający je w światło białe. Ze względu na bardzo mocny snop światła, ten typ występuje zawsze w połączeniu z układem matrycowym.
Więcej o typach reflektorów przeczytasz w artykule: Reflektory samochodowe – 5 podstawowych typów.
Uszkodzone światła w samochodzie – najczęstsze przyczyny
Najpopularniejszą przyczyną problemów z reflektorem są:
- przepalenie się żarówki wskutek zużycia lub przedostania się do wnętrza klosza wilgoci, albo zanieczyszczeń, co obniża żywotność żarówki
- parowanie klosza od wewnątrz, spowodowane uszkodzonymi lub zatkanymi przewodami odpowietrzającymi, lub uszkodzeniami auta w okolicy klosza
- naturalne zużycie się klosza – na jego trwałość wpływają: zanieczyszczenia, opady oraz promienie UV
- wypalone odbłyśniki – ich zadaniem jest ukształtować poprawnie snop światła. Z czasem zużywają się, zmieniając kolor i degradując, czym doprowadzają do pogorszenia parametrów widoczności
O możliwych konsekwencjach niesprawnych świateł przeczytasz w artykule: Przepalona żarówka, niedziałające LED-y – co się stanie, jeśli zatrzyma nas policja?
Lepiej naprawić czy wymienić reflektor samochodowy?
Wszystko zależy od tego, co jest przyczyną uszkodzenia reflektorów i w jaki dużym stopniu są one wadliwe.
Zmatowione, porysowane i zużyte klosze można oddać do regeneracji, a przepaloną żarówkę wystarczy wymienić na nową. Niestety, jeśli lampy doznały dużych uszkodzeń mechanicznych, zwykle konieczna jest wymiana na nowe.
Warto pamiętać, że reflektor składa się też z takich elementów, jak uszczelki, odbłyśniki, przewody niekiedy też wycieraczki i czujniki współpracujące z systemami bezpieczeństwa. One również mogą ulec awarii. Jeśli nie są zintegrowane z lampą, można je wymienić oddzielnie, w innym przypadku trzeba wymienić cały reflektor.
Ile kosztuje wymiana reflektorów samochodowych?
Koszt wymiany lamp zależy od cennika warsztatu oraz stopnia skomplikowania tej czynności. W zależności od modelu samochodu wymiana wygląda nieco inaczej, a sam proces może wymagać demontażu np. przedniego zderzaka albo zbiorniczka na płyn do spryskiwaczy. Zasadniczo za samą usługę zapłacimy od 50 do 200 zł.
Do tego trzeba doliczyć koszt nowego reflektora. Przy zakupie trzeba pamiętać, aby miał on obowiązkową homologację. Ceny oryginalnych modeli wahają się od ok. 300 zł do ok. 2500 tys. zł za sztukę. Ich koszt zależy od typu pojazdu, producenta i typu lamp: zwykłe, LED, ksenonowe czy halogenowe.
Czy da się zaoszczędzić na wymianie reflektorów?
Sposobem na oszczędność na wymianie drogich reflektorów jest oddanie ich do regeneracji. Czasem wystarczy samo umycie lamp i wypolerowanie kloszy, aby odzyskały one dawny wygląd. Niekiedy niezbędne jest pokrycie odbłyśników nową warstwą metalizującą oraz przeszlifowanie kloszy przed ich polerowaniem. Koszt takiej usługi to mniej więcej połowa tego, ile byśmy wydali na zakup i wymianę nowej lampy.
W internecie jest wiele poradników, jak samodzielnie odnowić reflektory, jednak jeśli nie mamy doświadczenia w tej dziedzinie, lepiej jest powierzyć zadanie profesjonalnemu warsztatowi. W innym wypadku możemy stracić pieniądze na sprzęt oraz uszkodzić nieodwracalnie reflektory.
CZYTAJ TEŻ: Regeneracja reflektorów – jak wypolerować lampy samochodowe w kilku krokach?
Jaki jest czas wymiany reflektorów?
Wymiana reflektorów o kompleksowa czynność, zatem zwykle zajmuje trochę czasu.
Składają się na nią:
- demontaż elementów uniemożliwiających dostęp do lampy
- odpięcie kostki elektrycznej
- odkręcenie śrub mocujących
- wyciągnięcie reflektora z wnęki
- montaż nowej lampy
- przykręcenie śrub mocujących i innych elementów osadzających reflektor
- podpięcie kostki elektrycznej i podłączenie zasilania
- regulacja wysokości strumienia światła
Jeśli śruby mocujące są mocno zapieczone i trzeba użyć środków do ich odkręcania, to wymiana może potrwać do ok. 30 min.
FAQ
Co zrobić, gdy paruje reflektor w samochodzie?
Niewielkie zaparowanie reflektora wynikające z naturalnych procesów zlikwidujemy włączając światła mijania. Wtedy dość szybko powinna ponieść się temperatura wewnątrz lampy, a wilgoć samoczynnie wyparować.
Ile kosztuje regeneracja reflektorów samochodowych?
Koszt regeneracji reflektora zależy od jego rodzaju, stopnia uszkodzenia oraz cennika warsztatu. Najmniej zapłacimy za regenerację lamp szklanych oraz poliwęglanowych. Taka usługa, obejmująca metalizację odbłyśników i polerowanie kloszy, kosztuje ok. 150 zł. Więcej zapłacimy za regenerację lamp soczewkowych – ok. 170-190 zł brutto.
Czy za zaparowaną lampę jest mandat?
Tak, za jazdę z zaparowanymi albo brudnymi lampami kierowca może dostać mandat. Jeśli policjant uzna, że taki reflektor znacząco ogranicza widoczność i stwarza zagrożenie dla ruchu, może wystawić mandat w wysokości do 500 zł.