Wymiana sprężyny zawieszenia. Dlaczego należy przeprowadzać ją parami?
Podczas jazdy wykonują nieustanną pracę, aby pochłaniać wstrząsy z nierównej nawierzchni. Ale po milionach cykli mogą się w końcu poddać i np. pęknąć. Wtedy zawsze, podobnie jak w przypadku tarcz hamulcowych, sprężyny zawieszenia należy wymieniać parami. Dlaczego? Oto odpowiedź!
Sprężyny zawieszenia to jedne z tych elementów samochodu, których wymiany dokonuje się bardzo rzadko. Ma to miejsce w przypadku dwóch problemów. Czyli przy pęknięciu zwoju lub przy wyjątkowo dużym zużyciu, co objawia się tym, że sprężyny stają bardzo miękkie i podatne na ściskanie.
Przyjmuje się, że podczas jazdy sprężyny w obrębie osi zużywają się mniej więcej w tym samym tempie. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie normalnego użytkowania samochodu są wystawione na niemal identyczne warunki. Oznacza to, że jeśli jedna się zużyje lub pęknie, zapewne z drugą w niedalekiej przyszłości stanie się to samo.
Jak zużywają się sprężyny zawieszenia?
Zużycie sprężyn zawieszenia następuje w sposób systematyczny. Czyli podobnie, jak np. zużycie klocków hamulcowych. Tyle że w odróżnieniu od tych ostatnich, z biegiem kilometrów zmienia się ich charakterystyka – stają się coraz bardziej miękkie i coraz mocniej „ściśnięte”. Doprowadza to do też do delikatnego obniżenia prześwitu samochodu.
I choćby z tego względu sprężyny należy wymieniać parami. Jeśli założylibyśmy nową sprężyny wyłącznie z jednej strony danej osi, doprowadziłoby do tego, że auto stałoby krzywo. Poza tym jego zawieszenie wyróżniałoby się nieco innym sposobem pracy z prawej i z lewej strony.
Właśnie z tego względu wymianę sprężyn zawieszenia należy przeprowadzać parami. Owszem, jest od tego pewien wyjątek. Jeśli obie sprężyny mają niewielki przebieg, a uszkodzenie jednej z nich nastąpiło w wyniku wjechania w dziurę czy kolizji – wtedy można pokusić się o wymianę tylko pojedynczego elementu.
Sprężyny zawieszenia mają ograniczoną żywotność
Choć wydaje nam się, że sprężyny zawieszenia mają żywotność odpowiadającą całemu samochodowi, nie warto zwlekać z ich wymianą. Przyjmuje się, że powinno się tego dokonywać co 200 tys. km przebiegu.
Niektórzy zalecają też wymianę sprężyn zawieszenia przy wymianie amortyzatorów. Wiążę się to m.in. z kosztami – wiadomo, że przy tej operacji należy zdemontować również sprężyny. Dlatego kupując od razu komplet, nie będziemy musieli osobno zapłacić za robociznę związaną z samymi sprężynami.
Zagrożenia przy jeździe z pękniętymi sprężynami
Jazda ze zużytą lub pękniętą sprężyną powoduje liczne zagrożenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.
Mniejsza reaktywność układu kierowniczego
Wyeksploatowana sprężyna nie może skutecznie przenosić ciężaru samochodu nie tylko na prostej drodze, ale i podczas pokonywania zakrętów. W rezultacie prowadzi do zwiększonego przechyłu nadwozia w skręcie. A to – do niestabilnego zachowania.
Mniejsze bezpieczeństwo jazdy
Zużyta lub pęknięta sprężyna to niższe bezpieczeństwo jazdy. Samochód nie zachowuje się w sposób pewny i przewidywalny, dlatego w przypadku nagłych manewrów czy hamowania może wymknąć się spod kontroli.
Wydłużona droga hamowania
W czasie hamowania niemal cały ciężar samochodu jest przenoszony na przednią oś. Jej nierówne wyważenie, spowodowanie zużyciem sprężyny sprawia, że większość masy pojazdu spoczywa właśnie na niej. W rezultacie zmniejsza się tarcie reszty opon, co prowadzi do wydłużenia drogi hamowania.
Większe zużycie opon
Na oponę, przy której nie wymieniono sprężyny, wywierany jest większy nacisk, co prowadzi do jej szybszego zużycia. W ostateczności taka opona może nadawać się już tylko do wyrzucenia. A opony, co wiadomo nie od dziś, zmieniamy… również parami.
Podsumowanie
Sprężyny, które uległy zużycie w czasie jazdy lub pękły, bezwzględnie powinno wymieniać się parami. Należy tego dokonać bezzwłocznie, ponieważ jazda autem w takim stanie jest niebezpieczna i prowadzi do zużywania się jego innych podzespołów.
Koszt sprężyn nie jest wysoki i startuje z pułapu kilkudziesięciu złotych w przypadku starszych modeli i około 100 zł – w nowszych. Oczywiście, im droższy model, tym przeznaczona do niego sprężyna zawieszenia zazwyczaj będzie droższa.