Wypadki z udziałem motocyklistów w górę o 25% – policja podsumowała 2024 r.

O ile poziom bezpieczeństwa na drogach w ubiegłym roku pogorszył się tylko nieznacznie, to jest jedna grupa kierowców, która znacząco zawyżyła statystyki. Motocykliści nie tylko częściej uczestniczyli w wypadkach niż w 2023 r., ale w ich przypadku zaskakuje również liczba ofiar śmiertelnych.
W 2024 roku Policja odnotowała 21 519 wypadków drogowych. Porównując to do 2023 r. to wzrost o 197 zdarzeń (+0,9%). W ich wyniku 1 896 osób poniosło śmierć (więcej o 0,2%), a 24 125 osób trafiło do szpitala (o 2,7% więcej niż rok wcześniej). Choć wzrost liczby zdarzeń jest niepokojący, największy problem stanowią wypadki motocyklistów.
Wypadki motocyklistów – ogromny wzrost
Według danych Policji za 2024 r., motocykliści uczestniczyli w 2 447 wypadkach drogowych, w których zginęło 216 kierujących motocyklami i 13 pasażerów, a 2 109 motocyklistów i 191 pasażerów zostało rannych. W porównaniu do roku ubiegłego:
- liczba wypadków wzrosła o 500 (+25,7%)
- liczba zabitych o 33 (+16,8%)
- liczba rannych o 471 (+25,7%)
Statystycznie motocykliści najczęściej uczestniczyli w wypadkach w miesiącach maj–wrzesień. Najwięcej zdarzeń odnotowano w czerwcu i sierpniu – po 376 (15,4%). Najwięcej osób zginęło w czerwcu (37 – 16,2%) i w sierpniu (36 – 15,7%).
W podziale na dni tygodnia, najwięcej wypadków z udziałem motocyklistów miało miejsce w soboty (426 – 17,4%) i niedziele (417 – 17%). W soboty zginęło najwięcej osób – 58 (25,3%). Do 55,7% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, głównie kierowcy samochodów osobowych. Najczęstszą przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Wypadki motocyklistów – więcej sprawców i ofiar
Motocykliści w 2024 r. byli sprawcami 942 wypadków, w których zginęło 156 osób, a 903 zostały ranne. W porównaniu do roku poprzedniego to wzrost:
- liczby wypadków o 195 (+26,1%)
- liczby zabitych o 39 (+33,3%)
- liczby rannych o 174 (+23,9%)
Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów:
- niedostosowanie prędkości do warunków – 550 wypadków
- niezachowanie bezpiecznej odległości – 114
- nieprawidłowe wyprzedzanie – 99
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 47
Dane pokazują, że stosunkowo wysokie ryzyko powodują kierujący w wieku 40–59 lat. Spowodowali oni 328 wypadków (34,8% ogółu z winy motocyklistów), w których 57 osób poniosło śmierć (36,5%), a 310 zostało rannych (34,3%).
Mniej jednośladów, a więcej wypadków
Paradoksalnie, gwałtownemu wzrostowi liczby wypadków z udziałem jednośladów towarzyszy spadek ich liczby w rejestrze. Na koniec 2024 r. w CEP zarejestrowanych było 1 418 121 jednośladów, podczas gdy w 2023 r. – aż 1 923 690, czyli o ponad pół miliona więcej. Warto jednak pamiętać, że w ubiegłym roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dokonano reorganizacji danych. Usunięto z bazy „martwe dusze” – czyli pojazdy (w tym motocykle) zarejestrowane przed 14 marca 2005 r., które nie miały ważnego OC lub przeglądu w SKP przez ostatnie 10 lat.
W rzeczywistości liczba faktycznie użytkowanych motocykli nadal rośnie. Oznacza to, że na drogi wyjeżdżają coraz częściej osoby bez odpowiedniego doświadczenia, co może przekładać się na liczbę groźnych wypadków.