29 września 2024

Które marki najlepiej zabezpieczają swoje auta przed rdzą? Japończycy i Chińczycy daleko, choć z wyjątkami

Rdza – co musisz o niej wiedzieć

Choć przy zakupie nowego samochodu kwestia zabezpieczenia antykorozyjnego schodzi na dalszy plan, to jednak ma ogromne znacznie. W końcu wpływa nie tylko na jego trwałość oraz bezpieczeństwo, ale i na wartość odsprzedaży. Które marki stosują w swoich auta najlepszą ochronę przed rdzą? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w poniższym zestawieniu.

Zestawienie dotyczące zabezpieczenia antykorozyjnego przygotował szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägare. Już od wielu lat weryfikuje on samochody pod tym kątem w tzw. teście rdzy.

Na czym on polega? Auta są rozbierane (zdejmowane są plastikowe osłony, błotniki itd.) i wnikliwie sprawdzane. Specjaliści z Vi Bilägare we współpracy ze swoim partnerem badają m.in.:

  • grubość lakieru i jego stopień ochrony przed zużyciem za pomocą miernika
  • wewnętrzne zabezpieczenie belek i wnęk przy użyciu kamery
  • sprawdzają auta również w tzw. testach długodystansowych po szwedzkich drogach

Wyniki zestawienia

Im wyższa ocena, tym samochód jest lepiej zabezpieczony przed rdzą. Oto najlepsze i najgorsze marki samochodów według Szwedów (TUTAJ przeczytasz o konserwacji podwozia).

Zabezpieczenie antykorozyjne: Volvo i Ford

Szwedzi w ostatnim teście rdzy żalą się na Volvo. „Pomimo tego, że modele Volvo mają być projektowane z myślą o szwedzkiej sieci drogowej, która zimą często tonie w soli, ochrona przed rdzą nie jest na najwyższym poziomie. Prawie wszystkie nowe modele mają stopień ochrony przed rdzą oceniany na 3 z 5 punktów” – czytamy na stronie magazynu Vi Bilägare.

Jako przykład podali chociażby Volvo V60 Cross Country, w którym belki pod podwoziem nie zostały odpowiednio zabezpieczone, a tylna klapa jest słabo uszczelniona. Z kolei nowym Volvo XC60 żwir i pył drogowy dostają się do kabiny pasażerskiej przez nadkola tylnych drzwi. W rezultacie, w dłuższej perspektywie mogą powodować ryzyko wystąpienia rdzy. Także na kilkuletnim Volvo V90 widać już niewielkie ślady rdzawego nalotu.

Samochód o słabym zabezpieczeniu w historii testu Szwedów to długodystansowy Ford Mondeo ostatniej generacji. O ile początkowo otrzymał on ocenę 3 na 5 punktów, o tyle po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, odkryto w nim rozległą rdzę w okolicy mocowania tylnego podwozia. Co gorsza, rdza zaatakowała również tylne progi.

„Niestety, jest to najbardziej zardzewiały samochód, który przeszedł nasz test długodystansowy” – twierdzi Thomas Widstrom, ekspert ds. ochrony przed rdzą w Vi Bilägare. Jakby tego było mało, również maska i jedne przedni drzwi wymieniono ze względu na rdzę.

Zabezpieczenie antykorozyjne: premium kontra Japonia

Najlepiej w zestawieniu wypadły Porsche, Jaguar oraz… chińskie Nio. Czołówkę uzupełniają BMW, Audi, Mini i Mercedes (TUTAJ zobaczysz test Nio ET7).

Wśród marek nienależących do świata premium, najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne ma francuskie Renault. Według Szwedów w ostatnim czasie mocno poprawiło ono ochronę swoich samochodów przed rdzą.

Na końcu tabeli znajduje się kilka japońskich marek. Znacznie poniżej średniej w teście rdzy wypadły Honda, Suzuki, Subaru, Mitsubishi, Mazda oraz Toyota! Również chińskie BYD, MG czy Lynk & Co. wyróżniają się zabezpieczeniem gorszym niż przeciętnie w branży.

Oto dlaczego dobra ochrona przed rdzą jest tak ważna:

  • zwiększa wartość odsprzedaży samochodu
  • pozytywnie wpływa na trwałość auta
  • rdza, która zaatakowała elementy konstrukcyjne samochodu, może osłabić jego ochronę w razie wypadku. Jak wykazały testy prowadzone przez Folksam, zwiększa ona ryzyko poważnych obrażeń ciała o 20%