Zawieszenie gwintowane – co to jest i czym różni się od standardowego?
Zawieszenie gwintowane nie tylko obniża nadwozie, ale także poprawia trakcję na torze. Samochody sportowe oprócz większej mocy i mocniejszych hamulców mają też zmienione zawieszenie. Czym jest i jakie ma wady?
Zawieszenie gwintowane – co to jest?
Zawieszenie gwintowane w samochodzie umożliwia regulację wysokości nadwozia poprzez zmianę długości tzw. gwintowanych amortyzatorów lub sprężyn. Jest to popularny sposób na dostosowywanie ustawień zawieszenia do indywidualnych preferencji kierowcy lub do warunków jazdy, na przykład na torze wyścigowym lub na zwykłej drodze.
W typowym gwintowanym zawieszeniu amortyzator posiada gwintowaną tuleję, którą można obracać, co wpływa na zmianę długości całego amortyzatora. Gdy gwintowana tuleja jest skręcona w górę, amortyzator staje się krótszy i nadwozie zbliża się do podłoża, co może skutkować niższym prześwitem (odległością między podwoziem a nawierzchnią drogi). W przeciwnym przypadku, gdy gwintowana tuleja jest skręcona w dół, amortyzator się wydłuża, a nadwozie unosi się wyżej.
Warto pamiętać, że nie każde gwintowane zawieszenie jest twarde jak kamień. Regulacja sztywności zawieszenia to raczej jego kolejna możliwość.
Montowanie gwintowanego zawieszenia do samochodu, którym jeździmy na co dzień mija się z celem. To rozwiązanie przeznaczone do samochodów sportowych. Chyba że chodzi o walory estetyczne. Większe felgi nie zawsze mieszczą się w nadkola, wtedy można zmienić wysokość nadwozia, montując właśnie gwintowane zawieszenie. To element tuningu, który w swojej istocie ma polepszyć trakcję auta. Jak? Im niższe zawieszenie, tym niżej umieszczony środek ciężkości i lepsze prowadzenie.
Zawieszenie gwintowane – wady
Trudno mówić o wadach gwintowanego zawieszenia. Jeśli ktoś się na nie decyduje, to w sposób świadomy. Liczy się, zatem z tym, że neutralne ustawienie nie będzie korzystne z punktu widzenia osiągów samochodu.
Można, zatem uznać, że podstawową wadą zawieszenia gwintowanego jest to, że wymaga ciągłej korekty. Jeśli wyposażone jest dodatkowo w regulacje sztywności, można uznać, że zawieszenie gwintowane nie gwarantuje takiego komfortu, jak tradycyjne amortyzatory.
Zawieszenie gwintowane – zalety
Korzyścią takiego zawieszenia jest możliwość dostosowywania charakterystyki zawieszenia pod kątem sztywności, komfortu jazdy oraz wyglądu zewnętrznego. Jednakże, aby to zrobić poprawnie i bezpiecznie, konieczne jest zrozumienie zasad zawieszenia samochodu oraz odpowiednie umiejętności mechaniczne.
Niewłaściwa regulacja może prowadzić do problemów z prowadzeniem, nierównomiernego zużycia opon, a nawet zagrożenia bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby regulacje wykonać zgodnie z zaleceniami producenta lub z pomocą mechanika.
Regulacja zawieszenia gwintowanego – jak to robić?
Regulacja jest dość prosta i ogranicza się do ustawienia wysokości nakrętki amortyzatora, na której spoczywają sprężyny. Znacznie istotniejsza jest jednak wiedza, jak ustawić zawieszenie, by prowadzenie auta było bezpieczne i przekładało się na lepsze czasy przejazdu okrążenia.
Regulacja powinna odbywać się na podnośniku, bo odciążyć nakrętkę lub amortyzator masą pojazdu.
Zawieszenie sportowe – koszty
Ile kosztuje zawieszenie gwintowane? Ceny zaczynają się od 2 tys. zł. za zestaw, jednak nie może nikogo dziwić zawieszenie powyżej 16 tys. zł. Wszystko zależy, od jakości amortyzatorów, sprężyn i nakrętek.
Inaczej skonstruowane będzie zwieszenie gwintowane do samochodu przeznaczonego na tor a inaczej do auta terenowego. W świecie motosportu koszty schodzą na drugi plan, a w tuningu liczy się nie tylko, jakość, ale i kwestie wizualne. To wszystko wpływa na cenę, do której dodać trzeba koszt montażu.
Zawsze jednak trzeba dobrać zawieszenie do konkretnego modelu samochodu i potrzeb.