Zawieszenie hydrauliczne, hydropneumatyczne. Jak działa, na czym polega? Najważniejsze informacje

Zawieszenie hydrauliczne to rozwiązanie, które pozwala na regulację wysokości nadwozia przez kierowcę. Najczęściej stosuje się je w tuningowanych autach. Jak to działa?
Na czym polega hydrauliczne zawieszenie?
Klasyczne zawieszenie w samochodzie składa się z elementów resorujących w postaci sprężyn śrubowych i tłumiących, czyli amortyzatorów. Dzięki temu koło ma kontakt z nawierzchnią, a drgania i wstrząsy są mniej odczuwalne w kabinie auta.
Zawieszenie hydrauliczne, zamiast standardowych amortyzatorów, ma siłowniki hydrauliczne. Konstrukcja i sposób działania przypomina zwieszenie pneumatyczne, jednak inne są elementy odpowiedzialne za tłumienie wstrząsów. W układzie hydraulicznym specjalna pompa tłokowa albo zębata, napędzana energią elektryczną, wpuszcza do siłowników olej pod dużym ciśnieniem. Każdy z nich jest sterowany oddzielnie, co umożliwia uniesienie tylko jednej strony, a niekiedy też jednego narożnika. Układ dodatkowo zabezpieczają bloki zaworów oraz czujniki wysokości.
Zawieszenie hydrauliczne często mylone jest z hydropneumatycznym. Układy mają wprawdzie wiele wspólnych cech, jednak są to dwa odmienne systemy. Hydropneumatyczne, podobnie jak zawieszenie pneumatyczne, wykorzystuje miechy gazowe jako resory i amortyzatory. Natomiast ciśnienie w workach powietrznych regulowane jest za pomocą oleju LDS, który może m.in. obniżać i podwyższać oraz usztywniać zawieszenie. Olej tłoczony jest przez pompę elektryczną, tak samo, jak w systemie hydraulicznym.
Zawieszenie hydropneumatyczne zostało wynalezione przez konstruktorów pracujących dla Citroëna i było dość szeroko zastosowane w samochodach tej marki.
Co daje zawieszenie hydrauliczne?
Zawieszenie hydrauliczne jest montowane głównie w autach tuningowanych, ponieważ pozwala na płynną zmianę wysokości nadwozia. Dzięki temu, że każdy słownik jest sterowany oddzielnie, kierowca może wykonywać „skoki” i przechyły w każdą stronę.
Inną zaletą zawieszenia hydraulicznego jest możliwość dopasowania do indywidualnych oczekiwań i potrzeb właściciela samochodu oraz warunków panujących na drodze. Co więcej, pozwala na utrzymanie stałej wysokości samochodu bez względu na obciążenie kabiny i bagażnika, a co za tym idzie, kierowca nie musimy martwić się regulacją świateł.
Układy hydrauliczne zwykle nie wymagają odpowietrzania i są bardziej odporne na wycieki. Dzięki temu praktycznie się nie psują.
Trzeba jednak pamiętać, że tuning auta w zakresie zmiany zawieszenia na hydrauliczne wymaga homologacji. Bez niej nie można poruszać się takim samochodem po drogach publicznych. Jednak dozwolone jest uczestnictwo w pokazach samochodowych i innych wydarzeniach odbywających się poza publicznymi drogami.
Ile kosztuje zawieszenie hydrauliczne?
Na rynku funkcjonuje wiele firm zajmujących się tuningiem. To, ile kosztuje zawieszenie hydrauliczne, zależy od kilka czynników: marki, producenta oraz stopnia rozbudowania zestawu. Cena najprostszego zestawu zaczyna się od 4-5 tys. zł. Górna granica jest trudna do oszacowania. Za indywidualny tuning można zapłacić nawet 20 tys. zł plus koszt robocizny.
Warto pamiętać, że im bardziej indywidualnie dobrane elementy zawieszenia, tym trudniej będzie znaleźć warsztat, który podejmie się naprawy, jeśli wystąpią usterki – choć te zdarzają się rzadko. Ponadto właściciel będzie musiał liczyć się z niemałymi kosztami części, które są najczęściej sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych oraz długim oczekiwaniem na przesyłkę.
Jakie samochody mają hydrauliczne zawieszenie?
Współcześnie zawieszenie hydrauliczne stosuje się głównie w pojazdach specjalnego przeznaczenia, np. wozach terenowych, limuzynach rządowych i do przewożenia VIP-ów oraz w autach tuningowanych. Niekiedy można je spotkać w pojazdach zaadaptowanych jako foodtrucki albo do przewozu osób niepełnosprawnych. Tego typu zawieszenie nie było używane w autach produkowanych seryjnie.
Za to zawieszenie hydropneumatyczne znajdziemy w wielu pojazdach jeżdżących po drogach, są to m.in.:
- auta marki Citroën. Było stosowane w modelach: DS, M35, GS, SM, CX, BX i XM z zawieszeniem Hydractive z elektroniczną regulacją układu hydropneumatycznego; Xantia Activa, C5 z Hydraactive 3 i C6 z Hydractive 3+
- Rolls-Royce Silver Shadow
- BMW E12 serii 5, 6, 7 i E20 Touring aż do lat 90. XX
- Maserati Quattroporte
- Mercedes-Benz: W126, Klasy E (W210) w modelach kombi, Klasy CL (C215) i Klasy S (W220)
- Peugeot 405 Mi16x4
Zawieszenie tego typu znajduje zastosowanie także w szybkich ciągnikach rolniczych np. JCB Fastrac serii 7000.
Czym się różni zawieszenie pneumatyczne od hydraulicznego?
Oba rodzaje zawieszenia różnią się budową i zastosowanie. W zawieszeniu pneumatycznym stosuje się amortyzatory i miechy wypełnione powietrzem, których zadaniem jest tłumienie wstrząsów. W układzie hydraulicznym zamiast amortyzatorów są siłowniki hydrauliczne, do których tłoczny jest olej.
Poza tym układ zawieszenia hydrauliczny można dowolnie ustawić co do wysokości i obniżenia nadwozia. Natomiast pneumatyczny jest bardziej miękki, co sprawia, że oferuje większy komfort jazdy.
Jak dbać o zawieszenie hydrauliczne?
Bezwzględną zasadą dotyczącą każdego typu zawieszenia: pneumatycznego, hydraulicznego, hydropneumatycznego czy klasycznego są regularne przeglądy techniczne. Aby nie doszło do niebezpiecznych sytuacji, każdą usterkę należy naprawiać od razu.
Ponadto zawieszenie hydropneumatyczne, tak samo, jak hydrauliczne, jest praktycznie bezawaryjne. Do poważnych uszkodzeń dochodzi jedynie w wyniku zaniedbań systematycznego serwisowania przez właściciela.
Jak działa lowrider?
Lowrider to samochód osobowy albo pick-up, wyróżniający się bardzo niskim zawieszeniem i zmodyfikowanym systemem hydraulicznym.
Pierwsze pojazdy tego typu powstały w latach 40. XX w. w Stanach Zjednoczonych. Auta miały obniżone zawieszenie, szerokie opony i unikalne malunki na karoserii. Celem modyfikacji było wywołanie efektu „płynięcia” samochodu po jezdni.
Lowridery stały się popularne w latach 50. i zyskały miano symbolu kultury ulicznej. Początkowo zwieszenia hydrauliczne w tych autach były bardzo proste: węże układu sięgały aż do kabiny samochodu, a ręczna pompa zamontowana między siedzeniami służyła do podnoszenia lub puszczania auta poprzez pompowanie go w górę i w dół. Dopiero później wynaleziono system bardziej zaawansowany, który umożliwiał manewrowanie autem za pomocą naciśnięcia jednego przycisku. Dzięki temu właściciele lowriderów mogli obniżać całe zawieszenie albo tylko np. tylną oś w dowolnym momencie. Było to efektowne i wzbudzało duże zainteresowanie przechodniów.
Współczesne zawieszenia hydrauliczne składają się z pomp, akumulatorów i cylindrów, które pozwalają nie tylko dostosować wysokość nadwozia do preferencji kierowcy, ale i oderwać koła od nawierzchni. Dzięki temu właściciele aut mogą wykonywać efektowne ruchy i skoki. Zdolność lowridera do podskakiwania w górę i w dół, do przodu i do tyłu, a także na boki, wynika z ruchu płynu hydraulicznego pompowanego do różnych cylindrów oraz zawieszenia hydraulicznego z dodatkowymi pompami i akumulatorami.
Lowridera obsługuje się od wewnątrz za pomocą przełączników, których jest od 3 do 24 – każdy przeznaczony do wykonania innej akcji. Auta wyróżniają się nie tylko niskim zawieszeniem, ale też małymi kołami 13- lub 14-calowymi, chromowanymi elementami, wysokiej jakości systemem audio oraz ciekawym wyglądem wnętrza kabiny.