12 maja 2024

Zawieszenie pneumatyczne – co to jest , jak działa i jakie są jego wady i zalety?

felga

Zawieszenie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort jazdy w każdych warunkach. Niestety nie jest to tanie rozwiązanie, stąd montuje się je w droższych autach. Czy warto zainwestować w samochód z takim układem zawieszenia?

Co to jest zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne to jeden z rodzajów układów zawieszenia, którego zadaniem jest amortyzowanie wstrząsów i drgań oraz poprawa parametrów trakcyjnych samochodu.

W klasycznym układzie zawieszenia głównymi elementami odpowiedzialnym za amortyzację są sprężyny i amortyzatory olejowe. Układ jest stały, co znaczy, że kierowca nie ma dużego wpływu na sposób tłumienia wstrząsów. Fabrycznie, w zależności od modelu i przeznaczenia auta, montuje się zawieszenie bardziej miękkie dające więcej komfortu użytkownikom pojazdu albo twardsze, które sprawia, że nadwozie jest sztywniejsze, a auto lepiej się prowadzi.

W przypadku zawieszenia pneumatycznego również stosuje się amortyzatory, ale zamiast sprężyn są „worki” wypełnione powietrzem, zwane miechami. W trakcie prowadzenie samochodu komory wypełniają się lub opróżniają, dopasowując wysokość zawieszenia do nawierzchni i prędkości, co niweluje wstrząsy spowodowane np. jazdą po dziurawej i nierównej drodze oraz może minimalizować wychyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Zawieszenie pneumatyczne – z czego się składa?

Zawieszenie pneumatyczne składa się z następujących podzespołów:

  • miechów z amortyzatorami; worki powietrzne zbudowane są z wytrzymałej gumy o wielowarstwowej budowie z ułożonymi krzyżowo włóknami zapewniającymi stabilność konstrukcji, wypełnione są azotem albo powietrzem i odpowiadają za amortyzację; szczelność zapewniają opaski zaciskowe wykonane ze stali nierdzewnej, które otaczają gumę od góry i od dołu
  • sprężarki powietrza, która osusza gaz oraz wtłacza go pod ciśnieniem do komór
  • bloku zaworowego – reguluje kierunek przepływu powietrza albo gazu
  • zasobnika gazu
  • czujniki poziomu zbierające dane o położeniu osi pojazdu względem podłoża
  • przewody powietrzne
  • jednostki sterującej (ECU), która odpowiada za sprawną pracę całego układu: monitoruje ciśnienie w miechach, przetwarza sygnały z czujników, steruje otwarciem zaworów oraz włącza i wyłącza kompresor

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Za prawidłową pracę zawieszenia pneumatycznego odpowiada jednostka sterująca (ECU): zbiera i przetwarza dane z czujników poziomu i systemów bezpieczeństwa, monitoruje ciśnienie w miechach i steruje otwarciem zaworów oraz włącza i wyłącza kompresor w zależności od otrzymanych danych.

Miechy (zwykle zintegrowane z amortyzatorami) są napełniane gazem przez sprężarkę. Ta z kolei napędzana jest energią pochodzącą z silnika samochodu lub z układu elektrycznego. Tłok miecha łączy się z wahaczem, a ten z kołem, czyli każdy ruch koła wywołuje ruch tłoka. Czujnik poziomujący związany z ruchem wahacza dba o stały prześwit samochodu i w razie odchyleń wysyła sygnał do jednostki sterującej.

Jeżeli ciśnienie w miechach jest za niskie, jednostka sterująca włącza kompresor, który zwiększa ciśnienie gazu, następnie sprężone powietrze poprzez blok zaworowy przewodami powietrznymi trafia do odpowiednich worków. Natomiast jeśli ciśnienie jest zbyt duże, nadmiar gazu wraca tą samą drogą z miechów i albo jest magazynowany w zbiorniku, albo uwalniany do atmosfery.

Wady i zalety zawieszenia pneumatycznego

Wady zawieszenia pneumatycznego:

  • wysoki koszt produkcji podzespołu, co sprawia, że znajdziemy go głównie w samochodach klasy premium, np. dużych SUV-ach i limuzynach
  • wysoki koszt napraw. Wprawdzie układ jest projektowany tak, aby wytrzymał przebiegi rzędu 300-400 tys. km, to i tak wymaga regularnych przeglądów. Najczęstszymi usterkami jest uciekające z układu powietrze. Związane są one z ciągłą pracą kompresora na wysokich obrotach albo z opadaniem zawieszenia na postoju, kiedy to kierowca zapomni wyprostować przednie kola, a opona uszkodzi nadkole. Naprawa zawieszenia pneumatycznego wymaga specjalnej obsługi, dlatego też nie każdy warsztat podejmuje się takiego zadania. Drogie są też części, np. za kompresor trzeba zapłacić co najmniej 1200 zł, a za blok zaworowy ok. 1000-1500 zł
  • większa waga niż zawieszenia klasycznego

Zawieszenie pneumatyczne daje wiele możliwości i satysfakcji z jazdy samochodem. Największymi zaletami tego układu są:

  • korekta wysokości zawieszenia – miechy pozwalają usztywnić auto albo podnieść lub obniżyć zawieszenie, zapewniając lepsze zdolności terenowe i przyczepność do nawierzchni
  • korekcja ugięcia w trakcie pokonywania zakrętów poprzez zmianę ciśnienia w miechach na danej stronie, co daje lepszą przyczepność na zakrętach
  • stały prześwit samochodu, niezależnie od załadowania – po obciążeniu samochodu czujniki poziomu wysyłają sygnał do jednostki sterującej, aby zwiększyć ciśnienie w miechach i tym samym utrzymać założoną wysokość zawieszenia, dzięki temu zwiększy się stabilność pojazdu, i nie będzie odczuwalne tzw. dobijanie przy wjechaniu np. w dziurę
  • adaptacja zawieszenia pneumatycznego w zależności od prędkości – wyższa wysokość od nawierzchni przy wolniejszej jeździe zapewnia bardzo dobre tłumienie nierówności, co ułatwia m.in. pokonywanie progów zwalniających, natomiast obniżenie zawieszenia przy większej prędkości pozwala na zmianę środka ciężkości pojazdu i umożliwia płynną jazdę przy pokonywaniu zakrętów
  • zwiększony komfort jazdy i bezpieczeństwo przy pokonywaniu nierówności
  • mniejsze zużycie paliwa podczas jazdy z dużą szybkością – obniżenie prześwitu samochodu w takiej sytuacji poprawia współczynnik aerodynamiczny auta i zmniejsza opór

Jakie samochody mają zawieszenie pneumatyczne?

Ponieważ zawieszenie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo podczas jazdy po nierównej powierzchni montuje się je w niektórych autach terenowych i SUV-ach oraz samochodach segmentu premium. Sporadycznie wyposażone są w nie vany i dostawczaki.

Najpopularniejsze marki i modele samochodów, w których stosowano taki układ – choć nie zawsze w wyposażeniu standardowym – to m.in.: Land Rover Discovery, Range Rover, Volkswagen Touareg, BMW X5, Porsche Cayenne, Audi A6 Allroad, Audi A8, Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, Mercedesie klasy S.

FAQ

Co to jest zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne to rodzaj zawieszenia, w którym mieszki napełniane sprężonym azotem lub powietrzem odpowiadają za tłumienie drgań i wstrząsów.

Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne składa się z: kolumny pneumatyczne, miechów z oddzielnymi amortyzatorami, jednostki sterującej (ECU), kompresora powietrza, bloku zaworowego, zbiornika ciśnienia, czujniki poziomu i przewodów powietrznych.

Jakie samochody mają zawieszenie pneumatyczne?

W zawieszenie pneumatyczne wyposażone są samochody klasy premium, SUV-y i terenówkach. Czasem są też montowane w vanach i autach dostawczych.