Zielona strzałka – czy zawsze trzeba się zatrzymać?

Zielona strzałka przy czerwonym świetle pozwala na skręt warunkowy, ale koniecznie trzeba się zatrzymać. Warto jednak pamiętać, że zielony sygnał w kształcie strzałki do bezkolizyjnego skrętu wręcz zabrania hamowania.
Kierowcy dość często ignorują zasady korzystania na skrzyżowaniach z „zielonych strzałek”, umożliwiających wykonanie skrętu przy czerwonym sygnale świetlnym. Pojawiają się też wątpliwości, czy obowiązek zatrzymania się przed sygnalizatorem dotyczy sytuacji, gdy na drodze jest pusto.
Obowiązek zatrzymania się przed sygnalizatorem – przepisy
Zasady skrętu warunkowego określa § 96 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zgodnie z zapisami, nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu.
Strzałka zezwala także na skręcanie w lewo i zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że zabrania tego znak B-23.
Przepisy ściśle określają, w jaki sposób należy wykonać manewr. Skręcanie lub zawracanie jest dopuszczalne, ale pod warunkiem, że „kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom".
Rozporządzenie zawsze wymaga bezwzględnego zatrzymania się przed zieloną strzałką – nawet jeśli na drodze nie ma innych uczestników ruchu.
Obowiązek zatrzymania się przed sygnalizatorem – mandaty
Kierowcy, którzy zapominają o konieczności zatrzymania się przed strzałką, narażają się na mandat w wysokości 100 zł i 6 punktów karnych.
W praktyce kara może być wyższa. Jeśli na pasach znajdą się piesi, brak zatrzymania się przed strzałką to jedno wykroczenie. Kolejne to wymuszenie pierwszeństwa na przechodniach – w tym przypadku dodatkowa grzywna wynosi 1500 zł i 15 punktów karnych.
Sygnalizator kierunkowy – nie zatrzymuj się na zielonym
Warto pamiętać, że sygnalizator kierunkowy S-3 wskazuje kierunki jazdy za pomocą strzałki lub strzałek. W tym przypadku sygnał zielony oznacza, że nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. W takiej sytuacji nie trzeba, a wręcz nie wolno się zatrzymywać podczas skrętu – np. w celu upewnienia się, czy na drodze poprzecznej nie zbliża się inny pojazd. Zatrzymanie bez uzasadnionej przyczyny może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.