Faworyzowana Tesla zawiodła. Niespodziewany zwycięzca wielkiego zimowego testu zasięgów
Zaskakujący zwycięzca kolejnego zimowego testu zasięgów, przeprowadzonego przez Norweską Federację Samochodową (NAF). Do rywalizacji stanęły 24 auta, w tym Tesla Model 3, dysponująca największym zasięgiem „na papierze”, oraz 10 z chińskim rodowodem.
Testy zasięgu NAF, przeprowadzane wraz z lokalnym magazynem motor.no, odbywają się dwa razy do roku – zimą i latem. Zawsze mają miejsce na tej samej trasie, obejmującej wszystkie rodzaje dróg. Czyli krajowe, szybkiego ruchu oraz boczne. Prędkości poza miejscowościami wahają się więc pomiędzy 80 a 110 km/h.
Samochody testowe poruszają się z dopuszczalną prędkością aż do momentu, gdy nie są już w stanie utrzymać dozwolonego tempa jazdy. To istotna zmiana względem wcześniejszych rund (do tej pory odbyło się 11 testów). Otóż w ich przypadku samochodami jeżdżono do całkowitego wyczerpania baterii.
TUTAJ przeczytasz, jak zmienia się zasięg aut na prąd latem.
Zimowy test zasięgów 2025: kapryśna aura
Zimowy test zasięgów 2025 przebiegał w temperaturach wahających się od -6 do +7°C. W tym roku warunki nie były zbytnio sprzyjające. Otóż na początku spadł marznący deszcz, natomiast później kierowcom towarzyszyła pochmurna, zimowa szaruga.
Gdzieniegdzie drogi były pokryte śniegiem, a gdzieniegdzie – lodem (w szczególności na odcinku z Lunner do Gjovik). Co istotne, wszystkie auta przed ruszeniem w trasę naładowano do 100%. Klimatyzację ustawiono z kolei tak, aby w kabinie panowała temperatura 21°C. Mierzono ją zewnętrznymi termometrami.
Zwycięzcą testu zostaje samochód, który pokona największy dystans. Istotne znaczenie ma również odchylenie względem homologacyjnego zasięgu zgodnego z cyklem WLTP. Nie trzeba dodawać, że w zimowych warunkach jest on niższy niż zakłada norma. Według Norwegów, zazwyczaj od 10 do 30%.
TUTAJ poznasz zwycięzcę letniego testu zasięgów 2024.
Tesla zdecydowanym faworytem
Przed rozpoczęciem zimowego testu zasięgów 2025 NAF jako zdecydowanego faworyta wskazywał Teslę Model 3 Long Range RWD. Dysponuje ona teoretycznym zasięgiem 702 km (WLTP).
Drugie pod tym względem było Audi Q6 e-tron AWD, które teoretycznie pokona 616 km, a trzecie – Porsche Taycan RWD (592 km). Kolejne auta to Kia EV3 FWD (590 km), Volkswagen ID.7 GTX 4WD (571 km), Polestar 3 4WD (560 km) oraz Hongqi EHS7 4WD (540 km).
Do tej pory najlepszy uzyskany wynik zimą wynosił 530 km.
TUTAJ przeczytasz megatest Kii EV9.
Zimowy test zasięgów 2025: kto wygrał?
W zimowym teście zasięgów 2025 faworyzowana Tesla Model 3 Long Range RWD niestety zawiodła. Przejechała wprawdzie 531 km, co daje jej niemal identyczny wynik z Polestarem 3, ale pokonała o 24% mniejszy dystans niż zgodnie z homologacją WLTP. Pod tym względem oznacza to jeden z najgorszych rezultatów w zestawieniu.
Ze świetnej strony pokazał się za to Polestar 3, który zatrzymał się o 200-300 m dalej niż jego amerykański rywal. Ale w przypadku tego samochodu różnica względem teoretycznego zasięgu odbiegała raptem o 5%!
Po 499 km pokonały Porsche Taycan (-16% względem WLTP) i Kia EV3 (-15%). Potężny BYD Tang z baterią o pojemności 108,8 kWh netto przejechał 482 km (-9%), Audi Q6 e-tron zatrzymało się po 481 km (-22%), a Hongqi EHS7 – po 452 km (-16%).
Pod względem odchylenia zasięgu najgorzej wypadł Peugeot E-3008 z wynikiem -32%. W przypadku Voyaha Dream było to -29%, a większego Peugeota E-5008 – -26%. Tesla Model 3 uzyskała z kolei -24%.