17 czerwca 2024

Znakomity 2023 rok na światowych rynkach. Chiny dały popalić USA

BMW

SUV-y i crossovery wciąż są na topie, a Chiny po raz pierwszy w historii wyprzedziły USA w statystykach sprzedaży samochodów. Co jeszcze wiemy o 2023 roku?

Światowy rynek samochodów w 2023 roku był wyjątkowy. Przykład? Proszę bardzo – po raz pierwszy w historii najbardziej popularnym pojazdem osobowym okazał się elektryk. A dokładniej Tesla Model Y.

Na to auto na całym globie skusiło się 1,22 mln klientów, czyli aż o 64% więcej niż przed rokiem. Za nim znalazły się dwa modele Toyoty – RAV4 i Corolla.

Światowy rynek samochodów w 2023 r.: uterenowione rządzą

Łącznie w 2023 roku nowych właścicieli znalazło 78,32 mln samochodów. Z tej liczby aż 36,72 mln stanowiły wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Daje to 47-procentowy udział w światowej sprzedaży i oznacza wzrost o 16% względem 2022 roku.

Jeśli spojrzeć na marki, największy udział aut uterenowionych w swojej sprzedaży miał Hyundai – 56%. Za nim uplasowały się Ford z 49% oraz Volkswagen (48%).

Inny przełom w 2023 roku dotyczy udziału aut z Chin. Otóż po raz pierwszy w historii znalazły one więcej nabywców niż pojazdy amerykańskie – 13,43 wobec 11,93 mln. Co istotne, sprzedaż aut w obu przypadkach wzrosła, odpowiednio, o 23 i 9% (TUTAJ poznasz wyniki badania jakości aut z Chin).

Światowy rynek samochodów w 2023 r.: Chiny atakują

Do zwiększenia popularności aut z Państwa Środka w dużej mierze przyczyniła się Europa, w tym Wielka Brytania, gdzie sukces odniosły modele MG. Wynika on przede wszystkim z atrakcyjnych cen, wyposażenia, jakości wykonania oraz ponadprzeciętnych warunków gwarancji.

Nie sposób nie wspomnieć tutaj również o Meksyku, a przede wszystkim Rosji, która jest obecnie najpopularniejszym zagranicznym rynkiem zbytu dla pojazdów z Chin. Po ataku na Ukrainę i wycofaniu się stamtąd zachodnich wytwórców, ich miejsce szybko zapełnili producenci z Państwa Środka.

W efekcie w kraju rządzonym przez Putina w 2023 roku kupiono ponad 800 000 samochodów wyprodukowanych w Chinach. Warto tu też wspomnieć o współpracy rosyjskich firm z producentami z Państwa Środka, dzięki czemu udało się już wskrzesić m.in. Moskwicza i Wołgę.

„Rynek krajowy wykazuje oznaki spowolnienia, dlatego chińscy producenci szukają możliwości wzrostu za granicą” – mówi Felipe Munoz, starszy analityk w JATO Dynamics, zajmującym się analizą rynku motoryzacyjnego.

„Chińskie marki odniosły już sukces w gospodarkach wschodzących, dzięki łatwiejszemu dostępowi do tych rynków, niższym barierom w handlu i większej wrażliwości cenowej klientów” – dodaje Munoz.

Mocne wzrosty w Europie

W zeszłym roku najszybciej rozwijającym się rynkiem była Europa z wynikiem 16,07 mln sprzedanych aut. Oznacza to 16-procentowy wzrost względem 2022 roku.

Na tak dobre dane wpływ miały dwa główne czynniki. Czyli wsparcie sprzedaży aut na prąd w wielu europejskich krajach oraz sukces Turcji. Za ten ostatni w dużej części odpowiada pojawienie się narodowego samochodu elektrycznego, czyli TOGG-a (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Apropos elektryków. W skali globalnej w 2023 roku znalazły one około 7 mln nabywców, co oznacza wzrost o 10% względem 2022 roku.