Zupełnie nowa, 2024 Skoda Superb stanie się większa i otrzyma dwie wersje wysokoprężne
2024 Skoda Superb zostanie pokazana jeszcze tej jesieni. Czwarte wcielenie tego modelu zapowiada się, jako zaawansowane i bardzo nowoczesne. Nadal jednak będzie przedstawicielem znanej nam, spalinowej motoryzacji. Czesi właśnie podali wymiary tego auta i gamę dostępnych silników.
Skoda Superb czwartej generacji zadebiutuje w listopadzie bieżącego roku. Auto ma być blisko spokrewnione z Volkswagen Passatem (TUTAJ pisaliśmy o nim więcej), ale w odróżnieniu od niego, występować nie tylko w odmianie kombi.
Czeski przedstawiciel klasy średniej zachowa oba znane nam typy nadwozia. Obok uniwersalnego, ma być oferowany również jako limuzyna (nadwozie typu liftback). Czyli z dużą, unoszoną tylną pokrywą, zapewniającą znakomity dostęp do przestrzeni ładunkowej.
2024 Skoda Superb: nieco dłuższe nadwozie
Czesi po raz kolejny ujawnili zdjęcia przyszłej, 2024 Skody Superb – tym razem z mniejszym kamuflażem. Auto stanie się nieco dłuższe i węższe niż schodzący model. Poza tym zachowa ten rozstaw osi, wynoszący 2841 mm.
Co zaskakujące, limuzyna nadal będzie nieco dłuższa niż liftback. Od zderzaka to zderzaka ma mierzyć 4912 mm (4861 mm w poprzednim modelu), natomiast kombi – 4902 mm (wcześniej: 4865 mm). Ten drugi wariant jako jedyny pojawił się w galerii zdjęć, udostępnionych przez czeskiego wytwórcę (TUTAJ poznasz plany Skody dotyczące elektromobilności).
Mimo że 2024 Skoda Superb Combi nie zrzuciła kamuflażu, stylistyka tego auta ma być ewolucyjna, a nie rewolucyjna. Sylwetka nadal będzie cechować się stonowaną elegancją. Do wyróżniających się elementów zaliczymy natomiast nowe lampy matrycowe bi-LED z kolorowymi, krystalicznymi elementami czy ostrzej zarysowane światła tylne.
2024 Skoda Superb: nowocześniejszy kokpit
Według zapewnień Czechów, 2024 Skoda Superb zaoferuje nie tylko bardziej obszerną kabinę pasażerskiej niż do tej pory, ale i większy bagażnik. W limuzynie jego podstawowa pojemność wyniesie 645 l (625 l w modelu 3. generacji), a w kombi – 690 l (wcześniej: 660 l). W tym ostatnim będzie więc tak sama, jak w przyszłym Volkswagenie Passacie Combi.
Typowo dla Skody, auto ma być bardzo funkcjonalne i praktyczne. Zadba o to 28 funkcji z zakresu Simply Clever (przemyślanych rozwiązań), w tym m.in. elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, uchwyt na tablet przy środkowym podłokietniku czy tzw. bezdotykowy wlew paliwa (TUTAJ przeczytasz o konsekwencjach częstej jazdy z niskim poziomem paliwa).
Kokpit 2024 Skody Superb zdominuje 12,9-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Obok niego znajdą się cyfrowy zestaw wskaźników oraz wyświetlacz head-up. Na razie nie informacji czy tak, jak przyszły Passat, otrzyma on również funkcję tzw. rozszerzonej rzeczywistości.
Ale tak samo jak w tym ostatnim, projektanci przesunęli dźwignię wyboru przełożeń automatu (TUTAJ przeczytasz, jak obsługiwać automat) z tunelu środkowego w okolice kolumny kierowniczej. Poza tym w 2024 Skodzie Superb znajdzie się centralne pokrętło z niewielkim wyświetlaczem, które ma ułatwić interakcję z systemem informacyjno-rozrywkowym.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zostało również udoskonalone. Ma obejmować 10 poduszek powietrznych oraz cały pakiet systemów wspomagających – łącznie z asystentami skrętu i skrzyżowania.
Ta sama platforma, 6 silników do wyboru
Nowa, 2024 Skoda Superb bazuje na ulepszonej wersji architektury MQB, znanej z poprzednika. Najprawdopodobniej przyszła generacja będzie ostatnim spalinowym wcieleniem tego modelu przez całkowitym przejściem na elektromobilność.
Czesi podali, że gama jednostek napędowych będzie obejmować trzy silniki benzynowe i dwa turbodiesle. Dostępna ma być również hybryda plug-in. Przekładnie ręczne nie są przewidziane, za to w ofercie znajdą się warianty z napędem 4x4 (TUTAJ poznasz rodzaje układów 4x4).
Oto, jakie silniki otrzyma 2024 Skoda Superb:
Warianty benzynowe:
- 1.5 mHEV: 150 KM, 7-biegowa przekładnia DSG, napęd na przednie koła
- 2.0 TSI: 204 KM, 7-biegowa przekładnia DSG, napęd na przednie koła
- 2.0 TSI: 265 KM, 7-biegowa przekładnia DSG, napęd na cztery koła
Silnik wysokoprężne:
- 2.0 TDI: 150 KM, 7-biegowa przekładnia DSG, napęd na przednie koła
- 2.0 TDI: 193 KM, 7-biegowa przekładnia DSG, napęd na cztery koła
Hybryda plug-in:
- 1.5 TSI iV: 204 KM, 6-biegowa przekładni DSG, napęd na przednie koła
Hybrydowy układ napędowy łączy w sobie 1,5-litrową, benzynową jednostkę, silnik elektryczny oraz znacznie większy akumulator niż do tej pory. Zamiast 12,7 kWh będzie on miał pojemność 25,7 kWh.
2024 Skoda Superb w wariancie PHEV na samym prądzie pokona ponad 100 km, a jej baterie będzie mogła być ładowana z mocą do 50 kW! Co istotne, plug-in ma być oferowany nie tylko jako limuzyna (jak do tej pory), ale również z nadwoziem typu Combi.
Skoda Superb: sukces ostatniej generacji
Do tej pory Czesi sprzedali 1 560 000 sztuk Superba. Na pierwszą generacją skusiło się 137 000 klientów, na drugą 618 000, a na trzecią – 805 000.
Nowa, 2024 Skoda Superb ma być wytwarzana w fabryce marki w Bratysławie. Razem z nią z tej samej taśmy zjedzie przyszły Volkswagen Passat.