Zupełnie nowa Lancia Ypsilon, czyli Opel Corsa w drogim przebraniu
Lancia wróciła do żywych. Włosi właśnie pokazali zupełnie nowego Ypsilona w specjalnej odmianie Edizione Limitata Cassina. W stosunku do ustępującego, wytwarzanego w Polsce modelu, nowe auta wyraźnie urosło i… mocno podrożało. Konstrukcyjnie jest mocno spokrewnione m.in. z Oplem Corsą.
Aktualna wciąż Lancia Ypsilon pozostaje w produkcji w tyskich zakładach koncernu Stellantis od 2011 roku. Jedyny rynek zbytu dla niej stanowią Włochy, ale teraz – wraz z premierą modelu czwartej generacji – ma się to zmienić. Nowe auto będzie powstawać w hiszpańskiej Saragossie, natomiast produkcja modelu z Tychów powoli będzie wygaszana.
2024 Lancia Ypsilon stanowi nowe otwarcie dla tej marki. Jest zapowiedzą kolejnych modeli, mających pojawić się w ciągu najbliższych kilku lat. Będą to Aurelia, która światło dzienne ujrzy w 2026 roku oraz Delta (2028 r.). Do napędu obu posłużą silniki elektryczne.
2024 Lancia Ypsilon: na razie jako elektryk
Premierowa 2024 Lancia Yspsilon oferowana jest wyłącznie z napędem elektrycznym. Pod maską tego auta znalazł się 156-konny silnik, wyciskający z siebie 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnio na 100 km zużywa on 14,3-14,6 kWh, co oznacza, że akumulator litowo-jonowy o pojemności 51 kWh wystarcza przeciętnie na pokonanie dystansu 403 km (TUTAJ przeczytasz o zużyciu prądu auta elektrycznego).
Jego ładowanie prądem stałym w zakresie od 20 do 80% zajmuje 24 minuty. Podobnie jak w Fiacie 600e czy Jeepie Avengerze przyjmuje on prąd z maksymalną mocą sięgającą 100 kW.
W niedalekiej przyszłości do wariantu elektrycznego dołączy hybrydowy układ napędowy, w którym pierwsze skrzypce ma odgrywać 1,2-litrowy, 3-cylindrowy silnik PureTech. Do współpracy otrzyma on zelektryfikowaną 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową.
Co ciekawe, właśnie ten układ napędowy ma znaleźć się w ostatniej spalinowej Lancii w historii. Trochę łezka się w oku kręci biorąc pod uwagę fakt, że mówimy o firmie, która do tej pory dysponuje największą liczbą wygranych wśród producentów w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata.
Większa i cięższa
2024 Lancia Ypsilon względem poprzednika wyraźnie urosła. O ile model trzeciej generacji od zderzaka do zderzaka mierzy 3,9 m, o tyle nowe auta ma już 4,08 m. Pozostałe wymiary to 1,76 m szerokości oraz 1,44 m wysokości.
Masa własna elektrycznej, 2024 Lancii Ypsilon wynosi zaś 1584 kg. Dla porównania w przypadku ustępującego auta było to od 935 kg. Należy się spodziewać, że wersja spalinowa nowego modelu będzie ważyła dobre 300-350 kg mniej niż odmiana na prąd.
Nowa, 2024 Lancia Ypsilon powstała na platformie CMP/e-CMP, z której korzystają już liczne modele koncernu Stellantis. Czyli m.in. wspomniane już Fiat 600 i Jeep Avenger, a także m.in. Opel Corsa i Peugeot 208.
Choć Ypsilona czwartej generacji zaprojektowano zgodnie z nowym językiem stylistycznym Lancii, linia szyb bocznych jest niemal identyczna z tą w Oplu Corsie. Znacznie oryginalniej prezentują się za to przednia część nadwozia ze świecącym pasem diodowym pod maską oraz tył. W jego przypadku widać ewidentne nawiązanie do okrągłych lamp kultowego Stratosa.
2024 Lancia Ypsilon: wykwintna kabina
Typowo dla modeli Lancii, kabinę wykończono z wysoką dbałością o detale oraz o dobór materiałów. W premierowym wariancie Edizione Limitata Cassina, powstałym we współpracy ze słynnym włoskiem producentem mebli – firmą Cassina – znalazły się choćby specjalny, półokrągły stolik na konsoli środkowej czy też wykwintna tapicerka siedzeń.
Wykonano ją z niebieskiego aksamitu, stworzonego w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Wyróżnia się ona z wzorem „cannelloni oraz podwójnymi szwami. Całość uzupełnia specjalna, niebieska barwa nadwozia.
Kokpit 2024 Lancii Ypsilon wyróżnia się estetyką typową dla współczesnych modeli samochodów. Znajdziemy w nim przede wszystkim dwa ekrany, z których centralny, o przekątnej 10,25 cala, wyposażono w wirtualnego asystenta głosowego, opartego na sztucznej inteligencji.
O jego obecności świadczy okrągły talerz, umieszczony nad wyświetlaczem systemu informacyjno-rozrywkowego SALA (Sound Air Light Augmentation). Za jego pomocą, przy użyciu naturalnych komend, podyktujemy miejsce docelowe nawigacji czy też zmienimy temperaturę w kabinie.
Włosi chwalą się również tym, że 2024 Lancia Ypsilon to pierwszy samochód segmentu B, który seryjnie spełnia założenia jazdy autonomicznej na poziomie drugim. Co to oznacza? Że auto w wybranych sytuacjach jest w stanie na chwilę przejąć prowadzenie, choć kierowca zawsze musi czuwać nad jego poczynaniami.
Na początek tylko 1906 samochodów
Premierowa, 2024 Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina zostanie wyprodukowana w liczbie 1906 egzemplarzy. Stanowi ona nawiązanie do daty powstania tej włoskiej marki.
Auto wyceniono na 39 990 euro, czyli około 174 000 zł. Początkowo 2024 Lancia Ypsilon będzie dostępna wyłącznie na rynku włoskim, ale jeszcze w tym roku trafi do Belgii i Holandii, gdzie powstaną nowe przedstawicielstwa tej marki.
W 2025 roku Lancia zawita również do Francji, Hiszpanii i Niemiec.