16 lipca 2024

Zupełnie nowe Audi A5 zastępuje A4. Silnik Diesla obroniony!

Po 9 latach i kilku modernizacjach Audi w końcu pokazało następcę popularnego A4. Światło dzienne od razu ujrzały dwa warianty nadwoziowe – kombi i limuzyna. Najważniejsze informacje na dzień dzisiejszy: Audi A5 zachowa silnik wysokoprężny, ale nie będzie już sedanem.

Nie, marka z Ingolstadt nie zabija swojego modelu klasy średniej. Zmiana nazwy z A4 na A5 wiąże się po prostu z restrukturyzacją oznaczeń modeli tego wytwórcy. Zgodnie z niedawnymi zapowiedziami, liczby parzyste mają być przeznaczone dla modeli elektrycznych, z kolei nieparzyste – dla spalinowych.

W ten sposób, po 30 latach istnienia, A4 odchodzi do lamusa. A wraz z nim długie spuścizna i historia. Ale teraz mamy zupełnie nowe Audi A5, które od razu zostało zaprezentowane w dwóch wariantach nadwoziowych – limuzyna i kombi.

Losy dwudrzwiowego coupe oraz kabrioleta nie są znany. O tym zadecydują księgowi, którzy coraz mniej chętnie pozwalają na takie modele. Powodem są inwestycje w… elektromobilność.

2025 Audi A5: liftback zamiast sedana

W przypadku 2025 Audi A5 nie mamy już do czynienia z klasycznym sedanem. Zastąpił go liftback, czyli nadwozie, w którym tylna pokrywa unosi się razem z szybą. W ten sposób to auto zastępuje od razu dwa modele. Czyli A4 i A5 Sportback.

Nowe, 2025 Audi A5 jest jednym z pierwszych modeli, opartych na zupełnie nowej platformie konstrukcyjnej. MLB Evo odchodzi do lamusa i zostaje zastąpione przez PPC (Premium Platform Combustion). Czyli przez platformę premium dla aut spalinowych.

Względem poprzedniego modelu, 2025 Audi A5, niezależnie od wariantu nadwozia, sprawia wrażenie bardziej sportowego niż do tej pory. Ma nowocześniejsze, bardziej obłe linie i nieco inne proporcje. Jest teraz dłuższe i szersze niż wcześniej. Co ciekawe, w odpowiedzi na krytykę ze strony klientów, zrezygnowano z „udawanych” końcówek wydechu w tylnym zderzaku.

2025 Audi A5 pomiędzy zderzakami mierzy 483 cm (+6,7 cm), a na szerokość – 186 cm (+1,3 cm). Wyraźnie urósł również rozstaw osi – do 290 cm (+6,8 cm). Audi zarzeka się, że w przeciwieństwie do poprzednika przestrzeń wewnątrz potraktowało priorytetowo.

Kokpit jak z Audi Q6 e-trona

Kokpit 2025 Audi A5 względem poprzednika zmienił się nie do poznania. Teraz przywodzi na myśl ten w elektrycznym Q6 e-tronie. Oznacza to, że jego najważniejszy punkt stanowią dwa, umieszczone na szczycie ekrany.

Są one zakrzywione i połączone w jednym panelu. Ten przed oczami kierowcy dysponuje wyświetlaczem o przekątnej 11,9 cala. Z kolei centralny mierzy 14,5 cala. Opcjonalnie po stronie pasażera może znaleźć się kolejny, tym razem 10,9-calowy wyświetlacz.

Ponadto 2025 Audi A5 może otrzymać ultranowoczesny, konfigurowalny ekran przezierny. Za jego pomocą da się sterować różnymi funkcjami pojazdu, w tym m.in. systemem informacyjno-rozrywkowym.

Ale to nie wszystko. Najnowsze dziecko z Ingolstadt, oparte na architekturze E3 1.2, zapewnia asystenta głosowego, wykorzystującego sztuczną inteligencję.

Poza tym jego system multimedialny jest oparty na architekturze Android Automotive, a więc zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku wg OTOMOTO).

2025 Audi A5: nowy układ miękkiej hybrydy

Nowe, 2025 Audi A5 otrzyma silniki benzynowe i wysokoprężne – również z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy nowej generacji. Określany jako MHEV plus, wyróżnia się nowo opracowanym pomocniczym generatorem PTG (Powertrain Generator).

Zapewnia on dodatkowy zastrzyk 24 KM i pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania. Jest ona magazynowana w akumulatorze. MHEV plus w ograniczonym zakresie umożliwia również manewrowanie i parkowanie samochodu wyłącznie za pomocą „elektronów”.

System odzysku energii z hamowania (iBRS) łączy ze sobą zwykły układ hamulcowy z hamowaniem regeneracyjnym. Jednocześnie też dysponuje funkcją całkowitego odłączenia hydraulicznego układu hamulcowego.

Ten ostatni działa wyłącznie, jeśli pedał hamulce został mocniej wciśnięty. Według Niemców iBRS nie ma negatywnego wpływu na odczucia kierowcy podczas hamowania.

Diesel wciąż żywy

Podstawowe źródło napędu 2025 Audi A5 stanowi silnik 2.0 TFSI bez systemu miękkiej hybrydy. Zapewnia on moc 150 lub 204 KM i zawsze współpracuje z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową. W mocniejszej wersji napęd może być kierownicy również do kół obu osi.

Fanów popularnych „klekotów” z pewnością ucieszy pozostawienie silnika 2.0 TDI. Korzysta on z układu miękkiej hybrydy MHEV plus i wytwarza 204 KM. Również tutaj standardem jest przekładnia dwusprzęgłowa. Moment obrotowy może być z kolei kierownicy na przednie lub cztery koła.

Niemcy pokazali od razu także usportowiony wariant S5 – jako limuzyna lub kombi. Między jego przednimi kołami pracuje benzynowa jednostka 3.0 TFSI V6. Wyciska ona z siebie 367 KM i współpracuje m.in. z układem miękkiej hybrydy i turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy łopatek.

Standardem w 2025 Audi S5 są również zmodernizowana przekładnia S tronic oraz napęd quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym przy tylnej osi.

W niedalekiej przyszłości gama nowego Audi A5 będzie uzupełniona również o hybrydy plug-in. Zresztą ich rozwój, przy aktualnym ochłodzeniu w temacie elektromobilności, niedawno zapowiedzieli włodarze Grupy Volkswagen, do której należy marka Audi (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Na szczegóły dotyczące nowych układów napędowych będziemy musieli jednak poczekać.

2025 Audi A5: kiedy w sprzedaży i jaka cena?

Nowe, 2025 Audi A5 do sprzedaży trafi w listopadzie bieżącego roku. Przedsprzedaż tego auta nastąpi już latem. Cena?

Polski importer na razie milczy na ten temat. W Niemczech za podstawowy wariant 2025 Audi A5 zapłacimy od 45 200 euro (ok. 192 600 zł). Obecnie na najtańsze A4 Limousine 35 TFSI S tronic w naszym kraju trzeba wydać 165 700 zł.

Dla porównania Audi do takiego samochodu na rynku niemieckim przyczepia metkę z ceną 41 800 euro (ok. 178 100 zł).