11 października 2023

Zupełnie nowe BMW X2/iX2: po raz pierwszy elektryczne i… z garbem! Ile będzie kosztować?

Samochody marki z Monachium mają polaryzować, ponieważ według jej szefostwa przyciąga to klientów. W przypadku nowego BMW X2, które po raz pierwszy debiutuje również w wariancie elektrycznym, z pewnością osiągnięto ten efekt. Z pewnością to też samochód, który za wygląd z miejsca pokocha się lub znienawidzi.

Samochody marki BMW mają wywoływać emocje, przyciągać spojrzenia i sprawiać, aby nagle wszyscy zaczęli o nich mówić. Tak było choćby z „siódemką” poprzedniej generacji, które w wyniku modernizacji otrzymała karykaturalnie dużą osłonę chłodnicy. Tak było też w aktualnym wcieleniu serii 4 Coupe, a także w przypadku pierwszego od lat samodzielnego samochodu dywizji M GmbH, czyli BMW XM (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Bez dwóch zdań zupełnie nowe BMW X2 również polaryzuje swoim wyglądem. Wyglądem, który wzbudza ogromne kontrowersje. O ile przód z dużymi, rozciągniętymi i podświetlanymi „nerkami” wygląda dość konwencjonalnie, o tyle linia boczna i tył są delikatnie mówiąc... oryginalne.

Podczas premiery pierwszego BMW X6, które do świata motoryzacji wprowadziło pojęcie SUV-a Coupe, pewien brytyjski dziennikarz porównał je do psa. I to w czasie wykonywania pewnej czynności fizjologicznej. W przypadku nowego BMW X2 osiągnięto podobny efekt, choć bardziej do tego auta pasuje stwierdzenie, że… ma garb.

Nowe BMW X2: dużo więcej samochodu

Zgodnie z niepisaną tradycją nowe BMW X2 stało się większe niż ustępujące. Na długość przybyły mu aż 19,4 cm (do 455,4 cm), na szerokość 2,1 cm (184,5 cm), a na wysokość – 6,4 cm (159 cm). W rezultacie ten niemiecki SUV w stylu coupe wymiarami wbija się w górną granicę segmentu kompaktowych modeli uterenowionych.

Zwiększono również rozstaw osi, a także bardziej oddalono od siebie koła. Według Niemców nowe BMW X2 ma zapewniać przestronną kabinę oraz duży bagażnik. Standardowo w wariantach spalinowych mierzy on 560 l, natomiast w elektrycznym (iX2) – 525 l.

Względem poprzedniego modelu zupełnie przeprojektowano również kokpit. Poza detalami, jest on praktycznie taki sam, jak w bardziej konwencjonalnej X-jedynce. Wyróżnia się ono więc dwoma ekranami o przekątnej 10,7” (przed oczami kierowcy) oraz 10,25” – w przypadku centralnego.

Multimedia nowego BMW X2 oparto na najnowszym systemie operacyjnym, określanym liczbą 9. Zawiera on m.in. nawigację w chmurze (z opcjonalną rozszerzoną rzeczywistością), głosowego asystenta, czy liczne funkcje personalizacji.

Z kolei standardowe wyposażenie każdego nowego BMW X2 obejmuje m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację BMW Maps oraz automatyczne otwieranie pokrywy bagażnika. Poza tym wewnątrz znajdą się cztery porty USB-C i gniazdo 12V.

Na razie jeden elektryk w ofercie

BMW X2 drugiej generacji debiutuje po raz pierwszy w wariancie elektrycznym. Określany, jako iX2 na początku do sprzedaży trafi w jednej wersji xDrive30 o mocy 313 KM (0-100 km/h w 5,6 s). Czyli z napędem na obie osie, przy których znajduje się po jednym silniku elektrycznym.

Akumulator trakcyjny, zabudowany w przestrzeni pomiędzy osiami, legitymuje się pojemnością netto 64,8 kWh. Oznacza to, że można liczyć na zasięg rzędu 417-449 (zgodnie z cyklem WLTP).

Auto przyjmuje prąd z mocą sięgającą 130 kW, co oznacza, że oparto je na architekturze 400-woltowej. Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 11 kW, a BMW iX2 xDrive30 na 100 km średnio zużywa 16,3-17,7 kWh.

W przyszłości planowana jest również słabsza wersja elektrycznego BMW iX2. Będzie się nazywała eDrive20 i do jej napędu posłuży wyłącznie jeden silnik elektryczny. Prawdopodobnie pochodzący z niego moment obrotowy „obsłuży” koła przedniej osi.

Nowe BMW X2: trzy silniki spalinowe

Stronę spalinową nowego BMW X2 będą reprezentowały dwie jednostki benzynowe oraz turbodiesel. Podstawowy wariant, czyli sDrive20i skorzysta z 1,5-litrowego silnika 3-cylindrowego, wspomaganego 48-woltowym układem miękkiej hybrydy.

1,5-litrowiec wytwarza 170 KM i 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,3 s. Według BMW średnie zużycie paliwa wynosi 6,0-6,5 l/100 km (wg WLTP).

Do współpracy z nim zaprzęgnięto 7-biegową przekładnię Steptronic. A więc o dwóch sprzęgłach. Inne zresztą w nowym BMW X2 nie będą oferowane.

Alternatywą dla wariantu sDrive20i jest sDrive18d. Tutaj do dyspozycji kierowcy oddany zostanie 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 150 KM. Nowe BMW X2 z taką jednostką pod maską pierwsze 100 km/h uzyska w czasie 8,9 s, a średnie zużycie paliwa zamknie się pomiędzy 5,1 a 5,5 l/100 km.

BMW chwali się, że w tym zmodernizowanym turbodieslu zastosowano tłoki o niskim tarciu, wykonane ze stali hartowanej. Ponadto znalazły się w nim pierścienie tłokowe pokryte grafitem oraz aktywny separator oleju. Dopracowano również turbosprężarkę, wtrysk Common Rail oraz system recyrkulacji spalin.

Na szczycie spalinowych jednostek napędowych występuje 2-litrowy silnik 4-cylindrowy M TwinPower Turbo. Legitymuje się on mocą 300 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pracuje on w cyklu Millera, a swoje niutonometry przekazuje do kół obu osi, oczywiście z preferencją tej przedniej.

BMW X2 M35i xDrive od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,4 s, a średnio na 100 km „wypija” 7,7 l benzyny. Według Niemców auto wyróżnia się też bardzo wysoką dynamiką poprzeczną i sportowym prowadzeniem.

Na platformie FAAR

Nowe BMW X2 oparto na platformie FAAR, która zadebiutowała w 2019 roku wraz z pojawieniem się aktualnego BMW serii 1. Opracowano na niej również modele serii 2 w postaci Active Tourera oraz Gran Coupe.

Co to jest FAAR? To unowocześniony wariant platformy UKL, na której stworzono choćby drugą generację BMW X1. Daje ona możliwość zastosowania nie tylko silników spalinowych, ale również napędu elektrycznego.

Nowe BMW X2: ile kosztuje?

Nowe BMW X2 i iX2 już zadebiutowało również w polskich cennikach niemieckiej marki. Za najtańszy wariant tego auta (sDrive20i) trzeba zapłacić 195 000 zł. Dokładnie o 10 000 zł droższa jest odmiana wysokoprężna (sDrive18d).

Elektryczne BMW iX2 xDrive30 wyceniono na 267 000 zł. Najwięcej przyjdzie nam zapłacić z kolei za M35i xDrive – od 275 000 zł.

Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW iX2
Nowe, 2024 BMW X2 i iX2
Nowe, 2024 BMW X2 i iX2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2
Nowe, 2024 BMW X2