Zupełnie nowe Renault Master: jakie silniki, ładowność, wyposażenie?

Nowa generacja Renault Mastera to cztery silniki wysokoprężne do wyboru oraz dwa elektryczne. To również niższe zużycie paliwa, większa powierzchnia załadunkowa, a także nowocześniejsze wyposażenie. Sprzedaż startuje na wiosnę przyszłego roku.
Dotychczasowa generacja Renault Mastera pozostawała w produkcji od 2010 roku. Auto w międzyczasie było kilkakrotnie udoskonalane, ale i tak już coraz bardziej „domagało się” kolejnego wcielenia.
Teraz debiutuje czwarta generacja Renault Mastera, będącego jednym z najpopularniejszych aut dostawczych Europy. Najbardziej charakterystyczny element nowego modelu to światła do jazdy dziennej w kształcie bumeranga. Z przodu mamy również masywną osłonę chłodnicy, nowe logo Renault oraz nielakierowany zderzak (TUTAJ poznasz nową Toyotę ProAce Max).
Francuzi obiecują lepszą wydajność, dzięki obniżonym oporom powietrza, co uzyskano stosując krótszą niż poprzednio maskę, a także odpowiednio ukształtowanym szybie czołowej, lusterkom i przedniej części dachu. Efekt tych zabiegów to średnio o 39% niższe zapotrzebowanie na paliwo w przypadku wariantów spalinowych i o 20% lepsza efektywność energetyczna w elektryku.
Według Renault nowy Master to najbardziej ekonomiczne auto w klasie.
Renault Master: bardziej funkcjonalne nadwozie
Z punktu widzenia przyszłych użytkowników nie mniej ważny jest fakt, że tylne drzwi Renault Mastera można otwierać pod kątem 270 stopni. Warto wspomnieć również o tylnej kamerze, umieszczonej na przedłużeniu dachu i pełniącej jednocześnie funkcję lusterka wstecznego.
Objętość przestrzeni ładunkowej w nowym Renault Masterze wynosi od 11 do 23 m3. Otwór bocznych przesuwanych drzwi jest o 40 mm większy niż dotychczas,. Z kolei długość przedziału ładunkowego urosła o 10 cm względem porównywalnych odmian poprzednika.
Ładowność sięga 2 t, natomiast w wariantach elektrycznych – do 1,6 t. Warto również zwrócić uwagę na skrócenie rozstawu osi, co przekłada się na poprawę promienia skrętu.
Co istotne, Francuzi już przy okazji premiery przygotowali katalog 20 różnych zabudów dla podwozia z kabiną. Są to m.in. wywrotki czy nadbudówki skrzyniowe.
135 l schowków i półek
Jak wynika z informacji prasowej, Renault Master ma zaoferować kierowcom warunki jazdy bliskie samochodom osobowym. Standardem w wariantach spalinowych są klasyczne, analogowe wskaźniki w desce rozdzielczej. Z kolei elektryki otrzymają ekran z cyfrowymi zegarami.
10-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego to atrybut każdego Renault Mastera. Podobnie jak dwuosiowa regulacja kierownicy czy panel klimatyzacji z klasycznymi pokrętłami, przejęty z modeli osobowych tej francuskiej marki.
Kabina zapewnia multum wnęk, w tym nad głowami „załogi”, kieszeni oraz schowków. Łącznie mają one pojemność aż 135 l. Dodatkowo siedzisko środkowego fotela można złożyć i przekształcić w stolik. Wybór konfiguracji siedzeń oferuje również warianty obrotowe.
Renault Master: przygotowane pod ogniwa paliwowe
Do napędu Renault Mastera czwartej generacji po stronie spalinowej służą mocne jednostki wysokoprężne z rodziny Blue dCi. Ich moc to, odpowiednio, 105, 131, 150 oraz 170 KM. Francuzi nie podali zużycia paliwa poszczególnych wariantów, ale twierdzą, że jest ono średnio o 1,5 l niższe niż dotychczas.
Jednostki napędowe do współpracy mają 6-biegową skrzynię ręczną lub zupełnie nową 9-stopniową przekładnię automatyczną z hydrodynamicznym przemiennikiem momentu obrotowego (TUTAJ przeczytasz, jak obsługiwać automat).
Po stronie elektrycznej znajdą się dwa modele nowego Renault Mastera. Słabszy zaoferuje moc 131 KM i baterię trakcyjną o pojemności zaledwie 40 kWh. Zgodnie z cyklem WLTP powinna ona wystarczyć na pokonanie dystansu do 180 km.
Mocniejsza wersja to 143-konny silnik i akumulator o pojemności 87 kWh. Takie Renault Master na jednym ładowaniu powinno pokonać dystans 410 km (według WLTP). Auto przyjmie prąd z mocą do 130 kW, co oznacza, że w 30 minut zwiększy zasięg o 229 km. W przypadku ładowarki pokładowej moc wynosi 20 kW.
Warianty elektryczne mają oferować możliwość zasilania np. elektronarzędzi lub innych podobnych urządzeń z akumulatora trakcyjnego. Istnieje również możliwość dostarczenia prądu np. do instalacji chłodniczej.
Co ciekawe, Francuzi wspominają, że nowe Renault Master tak zaprojektowano, aby w przyszłości mogło skorzystać z ogniw paliwowych.
Kiedy w sprzedaży?
Renault Master, jak na nowoczesny samochód dostawczy przystało, może być zaopatrzony w aż 20 systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy. Są to m.in. automatyczne hamowanie awaryjne, asystent stabilności przyczepy czy inteligentny asystent prędkości.
Najciekawiej zapowiada się tutaj system dynamicznej kontroli hamulców ze wspomaganiem. Według informacji prasowej przekazanej przez Francuzów, „utrzymuje on skuteczność hamulców i pracę pedału na tym samym poziomie, niezależnie od obciążenia samochodu”.
Nowe Renault Master zadebiutuje na rynku wiosną 2024 roku. Obecnie oferowany model w wersji furgon L1H1, o maksymalnej masie całkowitej 2800 kg i z silnikiem o mocy 110 KM to wydatek od 124 500 zł (netto).



















