26 lutego 2025

Zupełnie nowe Volvo ES90 ma być lepsze niż Porsche Taycan

Volvo ES90

Volvo ES90, czyli elektryczny następca S90, zadebiutuje już na początku marca. Szwedzi właśnie zdradzili garść szczegółów na jego temat. Wiadomo, że pod pewnymi względami ma przebijać nawet Porsche Taycana.

23% sprzedaży na świecie i zaledwie 15% w Polsce – oto, za jaką część rynkowego „tortu” marki Volvo odpowiadają modele inne niż SUV-y. Klienci kochają XC60, XC40, XC90, a także EX30, podczas gdy popularność kombi czy sedanów jest jedynie cieniem tej, którą mogliśmy obserwować przed laty.

Volvo S90, czyli duży sedan, stopniowo wypada z oferty. Na polskiej stronie nie można go już zamawiać. Nie oznacza to jednak, że Szwedzi (a w zasadzie Chińczycy – właścicielem Volvo jest Geely) stawiają kreskę na całym segmencie sedanów – informuje portal elektromobilni.pl.

TUTAJ poznasz nowe Volvo XC60.

Volvo ES90: ultraszybkie ładowanie

Następcą S90 będzie ES90, czyli auto dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Jego oficjalnej premiery jeszcze nie było (nastąpi 5 marca), poznajemy już jednak coraz więcej faktów na temat tego modelu.

Wiemy na przykład, że Volvo w ES90 będzie miało architekturę 800V. Pozwoli ona na zwiększenie wydajności akumulatorów i – przede wszystkim – na znaczne poprawienie szybkości ładowania.

Oznacza to, że Volvo ES90 naładuje się na 300 km jazdy zaledwie w 10 minut, oczywiście pod warunkiem znalezienia odpowiednio szybkiej ładowarki. Maksymalna moc ładowania, obsługiwana przez nowe auto Szwedów, to 350 kW. Podkreślają oni także, że w ES90 zostanie zaprezentowane zupełnie nowe oprogramowanie do zarządzania energią.

„Nasza technologia 800V oznacza kolejną znaczącą zmianę technologiczną dla naszych klientów podczas zmierzania w kierunku pełnej elektryfikacji" – mówi Anders Bell, dyrektor Volvo ds. inżynierii i technologii.

„Sprawia, że nasze samochody elektryczne staną jeszcze bardziej wydajne, pomaga szybciej się ładować i zajechać dalej na jednym ładowaniu" – podkreśla Bell.

Aby zastosować w Volvo ES90 układ o wyższym napięciu, czyli 800V, zmodernizowano wiele elementów. Czyi ogniwa baterii, silniki, falownik czy systemy klimatyzacji i zarządzania ciepłem.

TUTAJ przeczytasz megatest Volvo S90.

EX90 nie korzysta z architektury 800V

Co ciekawe, świeże Volvo EX90, czyli wspomniany, duży SUV, nie wykorzystuje architektury 800V. To oznacza, że sedan i SUV będą się od siebie technologicznie dość mocno różnić.

Dla porównania, EX90 może ładować się maksymalnie z mocą 250 kW (w ES90: 350 kW). Czy obydwa auta powstaną na różnych platformach? Wiele na to wskazuje. W przypadku Volvo ES90 zapewne możemy mówić o architekturze PMA2+, stosowanej m.in. w samochodzie Zeekr 7X.

Volvo podkreśla, że w przypadku ES90 zasięg przekroczy 700 km. Gdy mówimy o chińskim cyklu pomiarowym CLTC (ponieważ nowy model będzie produkowany w Państwie Środka), sięgnie on 740 km. Dla porównania, EX90 pokonuje do 619 km według WLTP.

Volvo ES90 powinno zajechać dalej, nie tylko za sprawą lepszego zarządzania energią i ciepłem. To również ma być zasługą niższej, bardziej opływowej sylwetki.

TUTAJ poznasz wyniki zimowego testu ładowania aut elektrycznych.

Wiele nowości

Jeśli chodzi o pozostałe, ujawnione już fakty na temat ES90: przy jego produkcji będą używane materiały pochodzące z recyklingu i naturalne. Elektryczny sedan ma być pierwszym modelem Volvo wyposażonym w komputer Nvidia Drive AGX Orin, co daje mu najwyższą moc obliczeniową w ofercie Szwedów.

Ta konfiguracja zostanie również wprowadzona w EX90, a obecni klienci otrzymają bezpłatną aktualizację. Co istotne, ES90 będzie wyposażone w lidar, pięć radarów, osiem kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i „zaawansowany system rozumienia kierowcy wewnątrz samochodu”, Czyli zapewne w nowoczesny układ obsługi głosowej.

W kwestii stylistyki należy spodziewać się kontynuacji charakterystycznego, „chłodnego” stylu Volvo, znanego z innych modeli. Typowym dla ES90 elementem są diodowe lampy, umieszczone nie tylko w klapie bagażnika, ale i przy słupkach C, w rejonie tylnej szyby. Linia dachu może kojarzyć się nieco z Polestarem 2.

Firma zamierza także „przy okazji” odświeżyć spalinowe S90. Nie jest jednak pewne, czy taki samochód trafi również na rynki europejskie, czy stanie się (w wersji wydłużonej) specjalnością rynku chińskiego.

TUTAJ poznasz wyniki zimowego testu zasięgów.

Volvo ES90: rywale

Z kim zawalczy szwedzki sedan z Chin? To przede wszystkim Audi A6 e-tron (ponad 700 km zasięgu według WLTP), a także zapewne tańszy Volkswagen ID.7.

Na liście rywali należy zapisać również takie modele, jak BMW i5, Tesle Model 3 i Model S czy Mercedesa EQE. Jak widać, osoby, które nie przepadają za SUV-ami, mimo wszystko mają na rynku aut elektrycznych coraz większy wybór.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ Audi A6 e-tron.

Volvo ES90
Volvo ES90
Volvo ES90
Volvo ES90
Volvo ES90