Zupełnie nowy, elektryczny Peugeot E-3008: zasięg od 525 do 700 km i do 320 KM mocy
Peugeot 3008 wraz z premierą najnowszej generacji zmienił się nie do poznania. Od teraz to SUV z nadwoziem a la coupe. To też pierwsze auto, oparte na innowacyjnej platformie koncernu Stellantis – STLA Medium. Na początku debiutuje elektryczna wersja E-3008, ale w ofercie znajdą się też hybrydowe układy napędowe.
Peugeot 3008 wciąż aktualnej, drugiej generacji, to absolutny bestseller francuskiej marki. W ciągu 7 lat obecności na rynku znalazł on ponad 1,32 mln klientów w 130 krajach całego świata.
Swoje powodzenie kompaktowy SUV z Francji zawdzięczał nie tylko atrakcyjnej stylizacji, ale i wysokiemu poziomowi dopracowania. Ba, było to pierwsze auto Peugeota, stworzone pod nowym kierownictwem koncernu PSA. Zresztą bardzo udane.
Co istotne, wprowadzenie do sprzedaży Peugeota E-3008 nie oznacza, że kompaktowy crossover z Francji będzie dostępny wyłącznie jako auto na prąd. To zbyt ważny model dla Francuzów, aby z miejsca skazywać go na niepewną przyszłość.
Nowy Peugeot E-3008: platforma STLA Medium
Peugeota E-3008 oparto na platformie STLA Medium. Właściciel francuskiej marki – koncern Stellantis – docelowo ma stworzyć cztery odmiany tej platformy. O ile wariant Medium jest przeznaczony dla samochodów kompaktowych i klasy średniej, o tyle kolejne mają posłużyć do stworzenia modeli innych klas.
I tak STLA Small znajdzie zastosowanie w autach miejskich i mniejszych kompaktach, natomiast Large – w samochodach klasy średniej, wyższej i luksusowej. Ostatni wariant, czyli STLA Frame zostanie użyty w pojazdach komercyjnych.
Nowy francuski crossover oferowany będzie od razu w trzech wariantach układu napędowego. Podstawowy przekazuje moment obrotowy na przednie koła, natomiast najmocniejszy dysponuje układem 4x4. Do wyboru klientów będą więc:
- silnik elektryczny o mocy 210 KM (343 Nm), napęd na przednią oś, zasięg 525 km (według WLTP)
- dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 KM (343+166 Nm), napęd na cztery koła, zasięg 525 km (według WLTP)
- silnik elektryczny o mocy 230 KM (343 Nm), napęd na przednią oś, zasięg 700 km (według WLTP)
Akumulator o dwóch pojemnościach do wyboru
Francuzi chwalą się, że Peugeot E-3008 otrzymał nową generację silników synchronicznych z magnesami trwałymi. Taka konstrukcja zapewnia dużą moc i wysoką wydajność. Niezbędny prąd mają one pobierać z baterii litowo-jonowej typu NMC (nikiel, mangan, kobalt), zabudowanej pomiędzy osiami.
Jej podstawowy wariant ma pojemność 73 kWh, natomiast większy – 98 kWh. Akumulator przyjmie prąd stały z maksymalną mocą 160 kW w przypadku drugiej wersji. Ładowanie od 20 do 80% zajmie tutaj poniżej 30 minut, z kolei w odmianie o mniejszej pojemności – 30 minut.
Na swoim pokładzie Peugeot E-3008 ma ładowarkę o standardowej mocy 11 kW. W opcji dostępna jest ładowarka trójfazowa o mocy 22 kW. Ciekawostkę stanowi funkcja V2L, czyli możliwość ładowania innych urządzeń elektrycznych z samochodu. Np. hulajnogi czy roweru na prąd (moc do 3 kW, 16A).
Peugeot E-3008 oferuje trzy tryby hamowania regeneracyjnego: niski, średni i maksymalny. W tym ostatnim po puszczeniu pedału gazu auto bardzo mocno zwalnia, dlatego można nim jeździć tylko z wykorzystaniem jednego pedału.
Gwarancja na akumulator trakcyjny wynosi 8 lat (lub 160 000 km) przy 70% jego pojemności (TUTAJ przeczytasz o tym, jak wydłużyć jego żywotność).
Peugeot E-3008: dodatkowe centymetry
Nowy Peugeot E-3008 mierzy 454 cm długości, 189 cm szerokości oraz 164 cm wysokości. Dla porównania, we wciąż aktualnym modelu powyższe wymiary wynoszą, odpowiednio, 445, 183 i 162 cm. Zwiększył się też rozstaw osi – z 268 do 273 cm.
Francuzi podkreślają, że współczynnik oporu powietrza ich nowego dziecka ma wartość 0,28. To bardzo istotna informacja w przypadku auta na prąd, ale… E-3008 do najlepszych modeli pod tym względem dużo brakuje. Przykład? W Tesli Model Y Cx=0,23.
Gama Peugeot E-3008 obejmie dwa poziomy wyposażenia. Są to Allure i GT. Ponadto w opcji będą trzy pakiety oraz trzy rodzaje układów napędowych (210 KM, 230 KM Long Range i 320 KM Dual Motor).
Nowy Peugeot E-3008 ma jeździć na kołach 19- lub 20-calowych. Auto wyróżnia się też unikalną zwrotnością – średnica zawracania to raptem 10,6 m. Parkowanie ma ułatwiać 12 czujników, a także zestaw 4 kamer.
Peugeot w swoim najnowszym modelu wykorzystał ponad 500 kg ekologicznych tworzyw. Ponadto w E-3008 znalazły się materiały z recyklingu – w zderzakach, spojlerach czy pojemnikach do przechowywania.
Rewolucja w kabinie
Nowy Peugeot E-3008 wnosi powiew świeżości do świata tej francuskiej marki również za pomocą swojej kabiny. Została ona zdominowana przez 21-calowy ekran panoramiczny. Jest on zakrzywiony, wyróżnia się wysoką rozdzielczością i góruje nad całą deską rozdzielczą. I choć i-Cockpit od momentu swojej premiery był ciągle unowocześniany, w ciągu ostatniej dekady nie przeszedł równie dużej metamorfozy, co w nowym Peugeocie E-3008.
Panoramiczny wyświetlacz łączy w sobie centralny ekran dotykowy i wyświetlacz przezierny (typu head-up). Rozciąga się on od lewej krawędzi kokpitu do konsoli środkowej. Zamontowano go za pomocą tzw. pojedynczej nóżki, przez co ma wyglądać, jakby unosił się w powietrzu ponad poziomym pasem na desce rozdzielczej. Efekt ten podkreśla nastrojowe oświetlenie biegnące przez całą długość kokpitu i przechodzące na drzwi.
Ekran jest lekko zakrzywiony w stronę kierowcy, ale pozostaje dostępny również z pozycji pasażera. Łączy on w sobie dwie kluczowe funkcje. Po lewej stronie umieszczono zestaw wskaźników, przekazujący wszystkie najbardziej niezbędne informacje dla kierowcy. Są to dane o prędkości jazdy, zużyciu energii czy informacje z systemów wspomagania.
Z kolei po prawej stronie znalazła się sekcja przewidziana zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Za jej pomocą można m.in. sterować ogrzewaniem i klimatyzacją, czy zarządzać mediami, nawigacją lub łącznością.
Poniżej tej części umieszczono przyciski, które Francuzi określają jako i-Toggles. Są one dotykowe i w pełni konfigurowalne. Dzięki temu można je zaprogramować w taki sposób, aby uzyskać bezpośredni dostęp do 10 ulubionych funkcji.
Mogą to być wybieranie numeru telefonu do ulubionego kontaktu czy też prowadzenie do najczęściej wybieranego miejsca docelowego. Może to być też np. ustawienie idealnej dla danego kierowcy temperatury w kabinie.
Peugeot E-3008: jakość i ergonomia
Patrząc na deskę rozdzielczą z elementami z tkaniny, które przechodzą na drzwi, od razu widać, że to mocno unowocześniony kokpit aktualnego Peugeota 3008. Mimo tego, poza 21-calowym ekranem można tu znaleźć również inne niuanse.
To choćby przeniesienie sterowania przekładnią z konsoli środkowej na deskę rozdzielczą. Przełącznik w postaci suwaka zamiast dźwigni, umieszczono z prawej strony kierownicy tuż obok startera silnika. Peugeot chwali się, że to bardzo ergonomiczne rozwiązanie – podobne można znaleźć m.in. w Porsche Taycanie.
Kierownica także jest nowa. Tak, jak w poprzedniku zachowała ona „kwadratowaty” kształt. Znalazły się na niej pola dotykowe w miejscu przycisków. Co istotne, automatycznie wykrywają one palce użytkownika, jednak są aktywowane dopiero po ich wciśnięciu.
Według Francuzów ma to pozwolić na uniknięcie problemów znanych z modeli Volkswagena. Czyli nieumyślnej zmiany np. głośności czy stacji radiowej przy operowaniu kierownicą (TUTAJ dowiesz się, jak działa auto na prąd).
Co jeszcze? Peugeot obiecuje wysoką jakość wykończenia i użytych elementów. Przykład? Choćby aluminiowa listwa ciągnąca się przez szerokość kokpitu, od której odbija się oświetlenie nastrojowe.
„Tkaniny wspaniale łączą się z aluminiowymi wykończeniami, tworząc wyjątkową, wysokiej jakości kombinację materiałów" – czytamy w informacji prasowej.
Kiedy w sprzedaży?
Nowy Peugeot E-3008 w Polsce zadebiutuje na przełomie lutego i marca 2024 roku. Ceny nie są znane, ale najmocniejszy, hybrydowy wariant obecnego modelu (300 KM, napęd 4x4) to wydatek przynajmniej 246 650 zł.
Francuzi w swojej informacji prasowej wspominają jeszcze o Peugeocie E-5008. Takie auto, czyli bardziej rodzinne wcielenie E-3008, zostanie zaprezentowane na początku przyszłego roku.