Zupełnie nowy Polestar 4: elektryk bez tylnej szyby!
Polestar 4 to zupełnie nowy elektryczny SUV w stylu coupe i jednocześnie najmocniejszy model w historii marki, należącej do chińskiego koncernu Geely. Ale jego największym wyróżnikiem jest co innego – to brak tylnej szyby.
Specyfikacja Polestar 4
Nowe auto, choć określane numerem cztery, pod względem wielkości znajdzie się pomiędzy Polestarem 2 (pogranicze segmentów C i D) i Polestarem 3 (segment E-SUV). Oparty na platformie SEA – tej samej, z której skorzysta też Izera – Polestar 4 mierzy 484 cm długości i 154 cm wysokości. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 s. Wszystko dzięki dwóm silnikom elektrycznym, generującym łącznie 544 KM mocy i 686 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Będzie też słabsza, jednosilnikowa wersja Long Range z 272-konnym silnikiem (0-100 km/h w 7,4 s). W połączeniu z akumulatorem o pojemności 102 kWh, na jednym ładowaniu ma przejechać blisko 600 km. Samo „nabijanie” baterii będzie odbywało się szybko, dzięki możliwości przyjmowania prądu z mocą do 200 kW.
Auto standardowo zostało zaopatrzone w pompę ciepła i funkcję Vehice2Load, która pozwala zamienić Polestara w wielki mobilny powerbank. Kolejna ciekawostka: wnętrze samochodu jest obite tkaniną z recyklingu butelek polietylenowych (PET), biopochodnym winylem MicroTech i skórą Nappa.
Polestar 4 będzie korzystał z systemu operacyjnego Android's Automotive OS i Snapdragon Cockpit Platform. Nie zabraknie Google Assistant, Maps i Play oraz pakietu audio Harmon Kardon, który obejmuje 12 głośników w samochodzie. Dostępna będzie również funkcja Apple CarPlay (PRZECZYTAJ, dlaczego inny motoryzacyjny gigant z niego rezygnuje).
Polestar 4 bez tylnej szyby
Cechą charakterystyczną modelu jest brak tylnej szyby. Kierowca zamiast niej będzie miał widok z kamery, wyświetlającej obraz w lusterku wstecznym. Pasażerowie kanapie, dzięki temu mają doznać z kolei „nowego rodzaju wciągających wrażeń” – tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Polestara. Pomogą w tym również odchylane w tył, rozkładane fotele.
Inne ciekawe rozwiązania w Polestarze 4 to m.in. wysuwane elektrycznie klamki, bezramkowe szyby oraz szklany dach przyciemniany fotochromatycznie.
Jaka cena i kiedy debiut Polester 4?
Samochód będzie produkowany od listopada 2023 roku w fabryce nad Zatoką Hangzhou (Chiny), którą zasila wyłącznie energia odnawialna. Premiera rynkowa Polestara 4 w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji Pacyficznej jest planowana na początek 2024 roku. Ceny, w zależności od regionu, mają startować z następujących pułapów: 60 000 euro, 60 000 dolarów, 55 000 funtów brytyjskich.