Witam.
Na wstępie chcę zaznaczyć, że auto zaliczyło niedawno kolizję drogową - wjechano mi w tył, kiedy stałem na światłach. Po niezależnej wycenie (naprawa na nowych, oryginalnych częściach), którą ubezpieczyciel zatwierdził, stwierdzono szkodę całkowitą (koszt robi głównie nowa klapa OE i robocizna).
Auto jeżdżące, tak jak przed kolizją. Normalnie dojeżdżam na co dzień do pracy, łącznie ~100 km dziennie (70% to autostrada). Jeździ prosto, z drzwiami nie ma żadnego problemu.
Z racji aury pogodowej zdjęcia to miks sprzed i po kolizji
Co nieco o aucie: Alfa Romeo 159 SW z silnikiem 2.0 JTDm 170KM (skrzynia C635) w bogatej wersji Sport Plus (wyżej tylko Ti). Auto w rodzinie od 10 lat, zostało sprowadzone z Włoch z przebiegiem 137k km. Auto było sprowadzone i kupione w serwisie znanym jako AUTKA.PL, tudzież od Pana "Tomek_krk" (nick znany na forum alfaholików). Zakupu dokonał mój tato, a od ponad 2 lat auto jest w moim posiadaniu. Przez ten czas nigdy nas nie zawiodło, zawsze dowiozło do celu bez żadnych problemów.
To, co wyróżnia tą wersję to m. in. zegary z wersji Ti (czerwona obwódka), kierownica (również z Ti), czy panel na konsoli centralnej ze szczotkowanego aluminium (w niższych wersjach jest to lakierowany plastik). Do tego na wyposażeniu między innymi półskórzana, beżowa tapicerka oraz system nagłośnienia Bose (subwoofer w bagażniku). Został dołożony hak, wymieniony zbiornik od płynu spryskiwaczy. Oryginalnie był mały, o pojemność 2,5 litra bez czujnika poziomu. Zamontowana jest obecnie wersja o pojemności 6 litrów wraz z czujnikiem poziomu. Do tego fabryczne radio zostało wymienione na jednostkę Sony z Android Auto i Apple CarPlay realizowane po przewodzie - nie jakieś tanie chińskie radio na androidzie. Koszt za same radio to było jakieś 1700 zł.
Do tego, w złącze OBD jest wpięta kostka, która:
- na wyświetlaczu centralnym (między zegarami) wyświetla powiadomienie o rozpoczęciu regeneracji filtra DPF (oryginalnie Alfa o tym nie informuje)
- podgląd w czasie rzeczywistym stanu wypełnienia filtra (zdjęcie)
- podgląd i kasowanie błędów (DTC)
- podgląd i zerowanie inspekcji olejowej/serwisowej
- podgląd innych parametrów silnika
Alfa przez te wszystkie lata była dobrze serwisowana. Olej wymieniany co 10-15k km - dobrej klasy (z dużym udziałem bazy syntetycznej PAO: Penrite Enviro, Eurol Synthace FS, Millers Oil, zdażał się Meguin czy Liqui Moly. Dbałem też o okresową wymianę uszczelki smoka oleju. Została również wymieniona obudowa chłodnicy EGR na poprawioną (wcześniejsze wersji pękąły, przez co wyciekał płyn chłodniczy). Jako ciekawostkę dodam, że tłumik końcowy jest od Ultera.
Poniżej lista ważniejszych napraw.
- wymiana przednich i tylnych amortyzatorów (oryginał Alfa) - lipiec 2018,
- regeneracja turbo - lipiec 2018,
- wymiana koła dwumasowego + sprzęgła + wysprzęglika (oryginał Alfa) - październik 2019,
- wymiana przedniej wewnętrznej półosi lewej (oryginał Alfa) - październik 2021,
- wymiana przekładni kierowniczej - część zregenerowana przez producenta części, sprzedawana jako oryginał Alfa - czerwiec 2022,
- wymiana obu linek hamulca ręcznego - lipiec 2022,
- wymiana wewnętrznej półosi prawej (oryginał Alfa) - grudzień 2022,
- nowy akumulator (FIAMM) - lipiec 2023,
- wymiana rozrządu - sierpień 2023,
- wymiana uszczelki smoka oleju (oryginał Alfa) - lipiec 2023,
- wymiana łożyska z piastą prawy przód, regeneracja pompy wys. ciśnienia paliwa (wymiana uszczelki i wymiana wałka mimośrodowego) - październik 2023,
- wymiana zaworu EGR (pierburg - szły na pierwszy montaż) - listopad 2023,
- amortyzatory przód - luty 2024
- stabilizator przód (tutaj kupiłem używany w dobrym stanie) plus nowe łącznik (znaczącą poprawa prowadzenia) - wrzesień 2024,
Przednie lampy przeszły regenerację odbłyśników (nie potrafię odtworzyć kiedy). Do tego były malowane elementy:
- maska (odpryski)
- zderzaki przód i tył (szkody parkingowe)
- klapa bagażnika (szkody parkingowe).
Auto jest na felgach 17'. Obecnie założone opony zimowe: przód Hankook Winter i*cept RS3 ('22), tył Nokiad WR SNOWPROOF ('20). Dorzucam również opony letnie Goodyear Efficient Grip Perfomance 2 ('22). Na oko mają jakieś 4 mm. Na kolejny sezon spokojnie wystarczą.
Badanie techniczne do 24 czerwca 2025, OC do 18 lutego 2025 (z dobrym pakietem assistance oraz ubezpieczeniem szyb).
W sierpniu własnoręcznie wyprałem tapicerkę.
Uczciwie też oświadczam, że auto nie jest idealne:
- od momentu, od którego posiadamy Alfę, prawy tylny boczek jest "poszarpany",
- tak samo z uchwytu schowka pasażera schodzi guma.
- nie dawno zaczął pojawiać się błąd "vehicle protection system not available". Błąd pojawia się po odpaleniu silnika i znika po kilku sekundach. Sprowadza się to do tego, że po zgaszeniu silnika, nie wysuwa się bolec blokujący kierownicę. Odpowiedzialny jest za to moduł znajdujący się pod kolumną, w którym zestarzały smar blokuje zębatkę od tej blokady. W żadyn sposób nie utrudnia to użytkowania samochodu. Usterka jest typowa dla tego modelu (każdy to będzie miał prędzej czy później) i przyszłemu właścicielowi zostawiam decyzję, czy coś z tym będzie robił, czy nie.
- pod lewym lusterkiem pojawiły się bąble - brak innych oznak korozji.
Biorąc wszystko powyżej pod uwagę, uważam, że zamieszczam uczciwie ogłoszenie dobrego samochodu, na którym nie było oszczędzane.