Z wielkim żalem wystawiam na sprzedaż wyjątkowy model GMC Suburban z 1996 roku (GMT400).
Samochód w najbogatszej wersji wyposażenia SLT, z silnikiem V8 Vortec o pojemności 5,7 l. (oznaczenie L31, moc 190kW), automatyczna 4 stopniowa skrzynia biegów 4L60-E. Wersja K1500 z dołączanym napędem na 4 koła i reduktorem.
Dla niewtajemniczonych.
Samochody Chevrolet / GMC Suburban są pierwowzorami wszystkich samochodów SUV. Są to najdłużej na świecie produkowane samochody pod jedną nazwą Suburban. Pierwsza generacja modelu została wprowadzona na rynek w 1935 roku, samochód wystawiony na sprzedaż jest 8 generacją, której produkcja rozpoczęła się w 1992 roku i trwała do 1999 roku. Obecnie produkowana jest 12 generacja. Zdaniem wielu te modele należą do najlepszych amerykańskich aut w historii. Jest to ostatni przedstawiciel tzw. square body truck.
Jest to jeden z najdłuższych samochodów osobowych produkowanych seryjnie, długość całkowita przekracza 570 cm, co pozwala wygodnie podróżować w 8 osób wraz z dużym bagażem.
Trochę historii wystawionego modelu.
Samochód został wyprodukowany w USA w 1996 roku. Wg wpisu w książce gwarancyjnej samochód został zakupiony w Thousand Oaks w stanie California 27.01.1996 roku z przebiegiem 6 mil.
Samochód został sprowadzony przez pierwszych właścicieli do Europy jako mienie przesiedleńcze w całości, nie jest to samochód powypadkowy czy sprowadzony z aukcji ubezpieczeniowej. To czyni go wyjątkowym, również z uwagi na kompletność i oryginalność wyposażenia.
Z wpisów w książce serwisowej wynika, że:
- Od 1998 roku samochód jest w Europie, serwisowany był w Niemczech w Dortmundzie przez 2 lata (pierwszy wpis przy przebiegu 26.500 mil).
- Od 2000 roku (przebieg 30.600 mil) samochód jest w Szwajcarii i jest regularnie serwisowany do 2009 roku (przebieg 113.000 mil). W 2009 roku wpisy się kończą.
- W 2012 roku samochód został sprowadzony do Polski ze Szwajcarii (mam potwierdzoną informację od pierwszego właściciela w Polsce i w Cepik).
- W 2013 roku zostaje zarejestrowany w Polsce.
- W 2015 roku samochód ma przebieg 133672 mile (informacja z Cepik). Założona zostaje instalacja gazowa, sekwencyjna, zbiornik w ramie pod samochodem. Bardzo dobrze współpracuje z silnikiem. Założony zostaje dosyć drogi system audio, z zachowaniem oryginalnego radia z odtwarzaczem CD. Wszystko działa do dzisiaj.
- W 2017 roku samochód zmienia właściciela.
- W 2019 roku kupiłem samochód i jest w moim posiadaniu do dnia dzisiejszego.
Stan techniczny.
Wg mojej oceny stan techniczny samochodu jest bardzo dobry. Wszystko w samochodzie działa. Mam listę wymienionych elementów przez poprzednich właścicieli w Polsce.
Ja prowadzę dokładny arkusz z datami i elementami, które zostały wymienione lub naprawione za mojej kadencji. Oczywiście udostępnię wszystko kupującemu. Najważniejsze i najkosztowniejsze naprawy dotyczyły:
- W 2019 roku zostały pomalowane drzwi przednie i tylne z uwagi na zarysowania, lakier został dobrany komputerowo i jest identyczny z oryginalnym. O innych elementach nic nie wiem, ale sprawdzałem czujnikiem grubości, pozostałe elementy wyglądają na oryginalnie malowane. Mam zdjęcia sprzed i po malowaniu.
- Wymiana kompletnego układu klimatyzacji, wraz z kompresorem, wszystkimi wężami i rurkami, skraplaczem (chłodnica) i dwoma parowaczami (jeden w centrali przedniej, drugi w tylnej).
- Wymiana wszystkich uszczelek kolektora dolotowego.
- Wymiana katalizatorów, sond lambda.
- Wymieniana pompy paliwa, przekładni kierowniczej, pompy hamulcowej, zaworu EGR (był zaślepiony, teraz działa jak należy).
- Remont zawieszenia przedniego.
- Konserwacja podwozia.
- Oczywiście okresowa wymiana elementów eksploatacyjnych i płynów. Olej w skrzyni oraz w mostach i reduktorze został wymieniony w 2022 roku.
Na wszystkie zakupione części mam faktury, zdemontowane części trzymam w pudełkach
Dokumentacja.
Jestem w posiadaniu:
- Raport AutoCheck przed zakupem z 2019 roku. Mogę udostępnić na życzenie.
- Raport autoDNA przed zakupem z 2019 roku. Mogę udostępnić na życzenie.
- Karta gwarancyjna oryginalna.
- Książka serwisowa z wpisami jak wyżej, oryginalna.
- Oryginalne etui.
- Jeden oryginalny komplet kluczyków z pilotem, drugi dorobiłem i używam go na co dzień.
- Książka serwisowa typu Sam naprawiam z wydawnictwa Haynes (sprowadziłem z USA).
- Katalogi z częściami zamiennymi, nietypowymi, trudno dostępnymi na rynku z firmy LMC Truck.
- Oryginalny katalog sprzedażowy z salonu sprzedaży z 1996 roku.
- Opinia rzeczoznawcy samochodowego z 2023 roku.
- Biała Księga - przygotowałem już do rejestracji na zabytek, która będzie możliwa w styczniu 2026 roku (tak jest przynajmniej na śląsku).
- Mam wiele materiałów w wersji elektronicznej w tym dokładne dokumentacje, schematy elektryczne, rysunki. Wszystko przekażę nowemu właścicielowi.
Plany na przyszłość.
Planowałem w 2025 roku:
- Wymienić zbiornik gazu, w lipcu 2025 kończy się ważność.
- Wymienić simering na wyjściu wału napędowego z reduktora do tylnego mostu – zaczął się delikatnie pocić.
- Sprowadzić i wymienić siłownik od reduktora, czasem nie reaguje. Wystarczy poruszać wtyczką żeby zaczął działać. Być może wystarczyłoby go wyjąć i wyczyścić. Nowy siłownik nie kosztuje dużo, więc ja bym pewnie sprowadził nowy.
W 2026 roku chciałem zarejestrować samochód jako zabytek.
Podsumowanie.
Samochód trzymam w garażu w Rudzie Śląskiej, dzielnicy Bykowina.
Proszę o kontakt naprawdę zainteresowane osoby.
Oczywiście istnieje możliwość sprawdzenia samochodu na stacji diagnostycznej.