Historia i serwis:
Jaguara kupiłem w Niemczech w XII 2016r. Pełna historia serwisowa, od samego początku aż do chwili obecnej.
Rozpocząłem odświeżanie samochodu. Początkowo w nieautoryzowanym serwisie Jaguara PZ Service a do chwili obecnej u miłośnika Jaguarów Car-Service Bogusław Sitko Rybnik. Co zostało wykonane:
- malowanie całego samochodu w 2017r. (kilka tys. zł.) – od tego czasu nazbierało się normalnych śladów użytkowania, jakieś ryski czy odpryski. Większe zarysowania pokazałem na zdjęciach. Auto pomierzone czujnikiem grubości lakieru (zdjęcia google drive, link poniżej), wszystko idealnie. Jeden spot gdzie jest 370-460μm to na parkingu najechał mi na tył inny samochód – w galerii jest zdj. jeszcze przed naprawą w 2018r.
- wymiana chromowanych listew 4 szt. 1200zł (wszystkie ceny sprzed kilku lat)
- wymiana listew ochronnych między szybą a drzwiami 1600zł. Jest to problem wszystkich X-typów, listwy alu zostały pokryte gumą. Robią się purchle, buły, rozrywa uszczelkę.
- wymiana alu pokrywy zaworów 1600zł za nową. Z uwagi na termikę silnika, przy około 180-200 tys. km przebiegu pękają – wszystkie używane, które oglądałem miały pęknięcia.
- wymiana przedniej szyby na nową z podgrzewaniem (w starej nie działało podgrzewanie) 1000zł
- profesjonalna konserwacja podwozia 3600zł. WSZYSTKIE X-typy potwornie korodują i szukając tego samochodu jest to element, na który należy zwrócić szczególną uwagę. W Jagu zostało przeprowadzone hydropiaskowanie podwozia, nałożenie pasywatora, powłoki antykorozyjnej i ochronnej na uszkodzenia mechaniczne. Zmiany korozyjne na progach powstrzymane, od tej pory nic się więcej nie dzieje. Raz na rok wchodzę pod auto, jeśli się coś pojawia smaruję genialnym odrdzewiaczem coo-var (wiąże rdzę) i maluję. Obecnie auto bez rdzy. Całość zdjęć z procesu konserwacji w linku https://drive.google.com/drive/folders/1rgmKTSJnNp8Qi7GMMWYwXFO6JREgNcDS?usp=sharing
- eliminacja chorób wieku dziecięcego – np. stuki w podłodze od strony kierowcy, likwidacja problemów cieknącego układu chłodzenia (wycieki płynu chłodniczego na łączach przewodów z króćcami, z wymianą kompletu o-ringów (oraz demontażem kolektorów ssących. Nowy zbiorniczek.
- wymiana amortyzatorów pokrywy silnika i amortyzatorów klapy bagażnika
- regeneracja przekładni kątowej, wymiana oleju w tylnym moście.
- skrzynia aut. miała po zakupie wymieniany olej raz statycznie (192 000km), raz dynamicznie (214 500km).
- mnóstwo zwykłych czynności serwisowych jak wymiana olejów i filtrów, świec, termostatu, alternatora, sondy lambda, sprężyn, elementów zawieszenia, uszczelniaczy itd. Ostatnio wymieniony pasek osprzętu – alternatora na nowy. Ostatni serwis olejowy przy 243232km. Od zakupu w auto włożyłem kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Wyposażenie:
El. szyby, lusterka (składane i podgrzewane) i szyberdach. Otwierana szyba w klapie bagażnika, podgrzewana przednua szyba, czujnik deszczu, lusterko fotochromatyczne, czujniki parkowania P/T, centralny zamek, podgrzewane dwustopniowo siedzenia przednie, regulacja el. fotela kierowcy, częściowa el. pasażera (oparcie przód/tył). Siatka oddzielająca bagażnik od strefy pasażerskiej, roleta bagażnika, oparcia siedzeń tył składane 1/3 2/3.
Tempomat, sterowanie audio w kierownicy, system DSC (ABS+kontrola trakcji+w sytuacji wykrycia pod/nadsterowności system interweniuje dohamowując poszczególne koła, aby przywrócić pojazd na właściwy tor jazdy).
Automat z genialnym trybem Sport (przełożenia zmieniane są przy wyższych obrotach, co pozwala na bardziej dynamiczną jazdę. Reakcja na pedał gazu jest bardziej bezpośrednia, co zwiększa przyspieszenie i sprawia, że samochód szybciej reaguje na zmiany prędkości).
Navi jest, ale nie mam do niej płyty. Co do wyświetlacza dotykowego, system można już doposażyć w androida (https://www.youtube.com/watch?v=9jECLLjgJR0&t=1139s) w tym momencie auto zrobi się już naprawdę komfortowe.
Auto bezpieczne, poduszki przednie i kolan kierowcy, boczne, kurtyny.
Świetne reflektory ksenonowe, dobrze się prowadzi nocą.
Opony 225/45/R17. Obecnie autem nie jeździmy, stoi więc na zimowych Bridgestone (jak nowe). Do auta posiadam również opony letnie Dunlop widoczne na zdjęciach.
Minusy:
- hamulce czasem piszczą przy hamowaniu na małej prędkości. Tarcze i klocki Ate (w bdb stanie).
- od momentu zakupu występuje specyficzne zachowanie skrzyni, kiedy jedzie się wolno i baaardzo powoli nabiera prędkości, (jedzie się cały czas jakby na granicy biegów) to przy zmianie z 2 na 3 występuje szarpnięcie. Wtedy i tylko wtedy. Nie zmieniła tego wymiana oleju, po prostu auto tak ma. Jeśli się o tym nie wie a przyspiesza normalnie lub dynamicznie, można to w ogóle przeoczyć, ale nie mam tu nic do ukrycia, więc wspominam, żeby była jasność.
- powoli odkleja się płótno podsufitki, co starałem się pokazać na zdjęciach. Koszt wymiany całej podsufitki w serwisie Car-Service Bogusław Sitko Rybnik ok. 1000zł.
- niewielkie zapocenie silnika. Gdyby samochód miał pełną dolną osłonę, to tak jak w większości aut nie byłoby w ogóle widoczne. Tu ze względu na chłodzenie osłona jest częściowa, więc można to zauważyć na podjeździe :) bo czasem coś kapnie. Silnik w ogóle nie zużywa oleju, nie są konieczne dolewki między wymianą.
Wszystkie powyższe tematy to drobiazgi, których w codziennym użytkowaniu po prostu nie widać. Auto gotowe do jazdy, wsiadasz i cieszysz się naprawdę wyjątkowym dźwiękiem V6.
Zalety: kapitalne prowadzenie, zwinność (super przyspiesza w mieście – światła, skrzyżowania) bardzo zwrotne jak na takie gabaryty, mały promień skrętu. Bezpieczne zimą, napęd działa rewelacyjnie – głęboki śnieg czy błoto pośniegowe przejeżdża jak czołg. Wyciągałem kilka razy zakopane samochody: osobówki z błota, sprintera z piasku. Napęd jest genialny. Silnik 3.0 pokazuje pazury nie tylko od 0-100km/h ale co ważne podczas bezpiecznego wyprzedzania, jest w stanie naprawdę przyspieszać również przy prędkościach autostradowych, kiedy słabsze auta jedynie „nabierają prędkości”.
Serdecznie zapraszam do zakupu, ten samochód to przyjaciel na lata.