Dzień dobry,
Na sprzedaż samochód, którego jestem właścicielem od roku.
Pojazd został sprowadzony z Francji w 2024 roku, gdzie miał 1 właściciela.
Stan zewnętrzny:
- odprysk na przedniej szybie długości ok. 10 mm, nie powiększa się, jest daleko od krawędzi szyby, w czasie jazdy jest ledwo widoczny
- lakierowany przedni lewy błotnik (usunięcie zarysowania powierzchniowego)
Stan wewnętrzny:
- zadrapanie pokrywy schowka po stronie pasażera
- mikro dziurka w siedzisku po stronie pasażera
Stan mechaniczny bez zarzutu, nie ma z tym autem żadnych problemów.
Za ok. 1200 km do wykonania przegląd okresowy.
Opony całoroczne Toyo Open Country AT3 235/65R17 108H 3PMSF, bieżnik ok. 8 mm
Na samochód wystawiam fakturę VAT 23%.
Jest to hybryda plugin typu równoległego. Silnik spalinowy (180 KM, 240 Nm) napędza koła przednie, a silnik elektryczny (60 KM, 220 Nm) koła tylne. Przeniesienie napędu jest przez 6 biegową automatyczną skrzynię hydrokinetyczną AISIN WARNER. Bateria ma użytkową pojemność ok. 10,4 kWh. W komplecie fabryczna ładowarka do sieci 220 V (czas pełnego ładowania ok. 6,5 h) oraz przewód (gniazdo AC Type 2) do użycia w wallbox’ach i punktach szybkiego ładowania (czas pełnego ładowania ok. 1,5 h). Oba przewody są znacznie dłuższe od spotykanych w publicznych stacjach ładowania.
Tryby pracy układu napędowego:
Tryb Hybrid (domyślny) jest zbalansowanym trybem pod względem zużycia prądu i benzyny. W warunkach podmiejsko/miejskich bateria wystarczy na ok. 120 km, a średnie spalanie wyniesie ok. 2 l/100 km.
Tryb Electric (trzeba włączyć przyciskiem) umożliwia jazdę tylko z użyciem prądu. Zasięg w warunkach podmiejsko/miejskich to ok. 50 km.
Tryb E-Save (trzeba włączyć przyciskiem) jest najbardziej zbliżony do tzw. hybrydy miękkiej. Auto startuje na prądzie, przełącza się na benzynę przy ok. 30 km/h i wyłącza silnik spalinowy przy odzysku energii podczas hamowania lub przy żeglowaniu. Bateria w tym trybie wystarczy na ok. 350-400 km jazdy podmiejsko/miejskiej przy średnim zużyciu benzyny ok. 6,7 l/100 km.
W zestawie wskaźników po prawej stronie jest analogowy, bardzo czytelny wskaźnik pokazujący obciążenie układu napędowego (górna połowa) i poziom odzysku energii (dolna połowa).
Utrzymując strzałkę do 50% obciążenia nie załączamy silnika spalinowego. Przyciskiem na lewo od hamulca postojowego można zwiekszyć stopień odzyskiwania energii - samochód odczuwalnie mocniej hamuje wtedy silnikiem po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia i mocniej ładuje baterię (akumulator trakcyjny).
W każdym z trybów jazdy, gdy poziom naładowania baterii spada poniżej 2%, samochód jeździ korzystając z silnika spalinowego, doładowując baterią i nadal używając jej do startu i pełzania w korku. Samochód można używać lejąc do niego tylko benzynę, nie wnikając w jego hybrydowość (jak ktoś tak woli) i jednocześnie w warunkach miejskich trochę odpychać się prądem. Każdy z trybów pracy jest użyteczny i można je wybierać wg indywidualnych, czy chwilowych potrzeb.
Tryby pracy napędu na wszystkie koła:
AUTO - domyślny najbardziej oszczędny tryb, w którym w zależności od przyczepności nawierzchni, od stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia i trybu pracy układu napędowego są automatycznie dołączane koła osi tylnej lub przedniej
SPORT - napęd jest wysterowany tak, aby przednia i tylna oś były spięte i dawały razem maksymalny transfer mocy z kół na jezdnię; czuć wyraźnie pracę wszystkich kół
SNOW - przednia i tylna oś spięta razem + sterowanie silnikiem, skrzynią i blokadami elektronicznymi optymalne dla najbardziej śliskiej nawierzchni
SAND/MUD/ROCK - na prawdę dobrze działają i należy ich używać adekwatnie do warunków; w szczególności tryb SAND nie odcina mocy silnika przy sterowaniu blokadami elektronicznymi
Systemy bezpieczeństwa nie są zbyt natrętne. Można je tak ustawić (i jest to pamiętane po wyłączeniu zapłonu), że nie emitują ostrzeżeń głosowych poza sytuacjami ewidentnie niebezpiecznymi i delikatnie tylko korygują tor jazdy.
Wyjątkowo fajne rzeczy w tym aucie:
- ogrzewanie kierownicy (szybko działa i odpowiednio dozuje moc)
- bardzo szybkie podgrzewanie i odladzanie przedniej szyby bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego i rozgrzewania go; samochód ma (tak jak dobre elektryki), pompę ciepła zasilaną elektrycznie, dzięki której układ klimatyzacji (chłodzenia i grzania) nie jest uzależniony od silnika spalinowego i oferuje błyskawiczne działanie w warunkach zimowych
- najlepsze zdolności terenowe pośród crossoverów (prześwit, kąty, oprogramowanie systemu Jeep Active Drive); układ AWD działa po rozładowaniu baterii poprzez zasilanie z generatora napędzanego silnikiem spalinowym
- tryb Sport, który bardzo zmienia charakter tego samochodu - silnik spalinowy chodzi w wyraźnie innych nastawach, chętnie wchodzi na wysokie obroty, dobrze brzmi; skrzynia biegów ma znacznie wyższe punkty zmiany biegów, układ przeniesienia napędu jest spięty w sposób ograniczający uślizgi; fabryczne przyspieszenie do 100 km/h to 7.1 s, ale są filmy pokazujące wyniki rzędu 6.8
Rzeczy niezbyt fajne:
- bak o pojemności 36 l., typowy dla hybryd plugin (ale nie tylko.. taki trend teraz), wymagający częstszego tankowania w trasie