Szybki rzut oka w metrykę i już wiadomo skąd wziął się Evoque....
Od 1948 r. przecieranie nieprzetartych szlaków jest domeną Land Rovera.
Zapoczątkowana terenowa legenda brytyjskiej firmy modelem Series I, zbudowanym z myślą o wojsku i rolnikach, dała początek ważnym przemianom.
Anglicy z biegiem lat dochodząc do perfekcji w budowie prostego pojazdu przełajowego, potrafiącego wjechać dosłownie wszędzie, wpadli na pomysł stworzenia auta znacznie bardziej nobliwego.
---
I tak w 1970 roku wprowadzili na drogi pierwszego ekskluzywnego Range Rovera, tworząc tym eksperymentem całkiem nowy motoryzacyjny segment.
Pojazd zamiast surowej stylistyki i spartańskiego wnętrza, wyglądał elegancko i opiewał w luksusy, a co najważniejsze był także terenowy.
Przed taką miksturą szeroko zaczęły otwierać się kieszenie zamożnych kierowców, i tak jest do dziś.
---
Brytyjczycy przyglądając się fali crossoverów zaczynających zalewać światowe rynki, w 2011 roku zagospodarowali ten segment własnym reprezentantem. Range Rover Evoque - bo o nim mowa - z marszu stał się hitem i trafił w gusta bogaczy, właściwie w serca damskiej części bogatszego społeczeństwa.
Atrakcyjne nadwozie, luksusowe wnętrze i kompaktowe wymiary przyciągnęły (i wciąż przyciągają) do salonów klientów, szukających niedużego, ale wciąż bardzo prestiżowego SUV-a. Tak narodził się fenomen o nazwie Evoque!
/////
Umiejętność wzbudzania zazdrości u konkurencji potrafi być cenniejsza niż złoto. Takie średniej wielkości SUV-y jak Audi Q3, BMW X1, czy Volvo XC60, nie robią wrażenia na majętnych ludziach. Za to konkurujący z nimi Range Rover Evoque już nie pozwoli krezusowi przejść obok siebie obojętnie.
Po pierwsze wynika to z samej marki, kojarzącej się wyłącznie z najwyższą półką produktową. Po drugie ogromne znaczenie ma niebywale muskularny design, mówiący z daleka o szlachetnym angielskim rodowodzie.
Można nawet pokusić się o przypuszczenie, że m.in. ta umiejętność przyciągania uwagi tak bardzo spodobała się kobiecej klienteli.
---
Evoque jak na reprezentowaną klasę przystało prezentuje się nadzwyczaj okazale i dynamicznie.
To zasługa wysoko poprowadzonej linii nienaturalnie małych okien, a także opadającego w sportowym stylu dach.
---
Land Rover to marka, która wyrosła na budowie terenowych samochodów odpornych na wszystko. Nie miały być piękne ani modne. Miały być twarde, wręcz toporne.
Kto by pomyślał, że z takiego barbarzyńcy wyrośnie auto tak stylowe jak Evoque.
////
Kilka słów o wnątrzu Evoca....
Projekt wnętrza dobrze gra ze stylowym nadwoziem.
Konsola środkowa gładko wpływa między przednie fotele z mocno pochylonej deski rozdzielczej.
Projektanci Range Rovera ubrali wnętrze tego samochodu w proste formy, ale zachowali przy tym elegancki styl.
----
Świetnie pasują do tego klasyczne, analogowe zegary z przejrzystym komputerem pokładowym pośrodku.
Miejsce pracy kierowcy jest bardzo dobre pod względem ergonomii, kierownica dobrze leży w rękach, na dłuższych dystansach podróżuje się bardzo wygodnie.
Te zalety można wymienić jednym tchem i jednocześnie trudno postawić przy nich jakąkolwiek wadę związaną z wnętrzem.
----
Materiały – to jest prawdziwie mocna strona tego samochodu.
Żaden z modeli firmy nie pochwali się tak wymyślnym designem wnętrza, jakim wita Evoque. Analogowe zegary upakowane w okrągłe tuby, wyglądają bardzo ciekawie, ale i fikuśnie. Zaprojektowana konsola środkowa pochylona pod sporym kątem, jest daleka od tradycji projektowej.
Wszystko to zostało szlachetnie wykończone jak na Range Rovera przystało.
----
Wszędzie tam, gdzie kładzie się ręce, natrafia się na powierzchnie przyjemne w dotyku. Skórzana kierownica nie pozwala oderwać od siebie rąk.
Prawdziwym majstersztykiem są jednak fotele.
Dobrze trzymają na boki, nawet w wyższych partiach, są eleganckie i w egzemplarzu, który widzicie na zdjęciach, wykonane są z delikatnej skóry, w którą aż chce się wtulić.
Pokryto nią także podłokietniki i częściowo obicia drzwi.
----
Zaskakująco przestronny jest bagażnik. Z wszystkim, co stylowe i wymuskane pod względem wyglądu, kojarzą się raczej skromne przestrzenie bagażowe. Inaczej jest w przypadku Evoque'a. Kufer mieści tutaj 575 l. Na dodatek jest to przestrzeń ustawna, z szerokim otworem wsadowym.
////
Evoc jesty wysokim samochodem pochodnym od rodziny wozów terenowych.
Teoretycznie nie ma prawa być szybkim pożeraczem zakrętów. Teoretycznie.
W praktyce już przy pierwszym dynamicznie pokonanym łuku zdziwi się każdy kierowca, który pierwszy raz prowadzi Evoque'a.
To zadziwiające jak zwarty jest ten wóz i jak pokonuje łuki niczym po szynach.
Prowadzi się dobrze i pewnie trzyma się trasy wyznaczonej przez kierowcę, nawet na wyjątkowo ostrych łukach.
////
Pod maską prezentowanego w naszej ofercie egzemplarza, który widzicie na zdjęciach pracuje 2,2-litrowy turbodiesel o mocy 190 KM, sprzężony z manualną- 6 biegową skrzynią biegów - według nas to zestaw idealny do tego wozu.
Pozwala na dynamiczną jazdę, a jednocześnie zużyciem paliwa nie próbuje puścić kierowcy z torbami.
W mieście wystarczy mu 7,5 l oleju napędowego na 100 km, co jak na samochód tych gabarytów, wyposażony w napęd na cztery koła jest wynikiem bardzo dobrym.
W trasie przy spokojnej jeździe można zbić tę wartość do 6,5 l/100 km.
////
Brytyjski Land Rover od dziesięcioleci kreuje trendy w terenowej modzie. Ale tym co jest najważniejsze, to fakt, że za sprawą terenowych samochodów kierowcy na całym świecie mogą nieustannie odkrywać nowe terytoria, stawiać czoła bezdrożom i wyjeżdżać w nieznane.
Brytyjczycy jednak wciąż mają apetyt na więcej.
Od jakiegoś czasu dzięki rynkowemu zapotrzebowaniu na terenowy luksus, powstają różnej maści ekskluzywne Range Rovery, a w wśród nich uplasował się Evoque.
Dlatego muszą się państwo zapoznać z tym wyjątkowym egzemplarzem, a sami przyznacie, że jest to oferta dla najbardziej wymagających.
Zapraszamy.