////
Szybki rzut oka w metrykę i już wiadomo skąd wziął się Evoque....
Od 1948 r. przecieranie nieprzetartych szlaków jest domeną Land Rovera.
Zapoczątkowana terenowa legenda brytyjskiej firmy modelem Series I, zbudowanym z myślą o wojsku i rolnikach, dała początek ważnym przemianom.
Anglicy z biegiem lat dochodząc do perfekcji w budowie prostego pojazdu przełajowego, potrafiącego wjechać dosłownie wszędzie, wpadli na pomysł stworzenia auta znacznie bardziej nobliwego.
---
I tak w 1970 roku wprowadzili na drogi pierwszego ekskluzywnego Range Rovera, tworząc tym eksperymentem całkiem nowy motoryzacyjny segment.
Pojazd zamiast surowej stylistyki i spartańskiego wnętrza, wyglądał elegancko i opiewał w luksusy, a co najważniejsze był także terenowy.
Przed taką miksturą szeroko zaczęły otwierać się kieszenie zamożnych kierowców, i tak jest do dziś.
---
Brytyjczycy przyglądając się fali crossoverów zaczynających zalewać światowe rynki, w 2011 roku zagospodarowali ten segment własnym reprezentantem. Range Rover Evoque - bo o nim mowa - z marszu stał się hitem i trafił w gusta bogaczy, właściwie w serca damskiej części bogatszego społeczeństwa.
Atrakcyjne nadwozie, luksusowe wnętrze i kompaktowe wymiary przyciągnęły (i wciąż przyciągają) do salonów klientów, szukających niedużego, ale wciąż bardzo prestiżowego SUV-a. Tak narodził się fenomen o nazwie Evoque!
/////
Umiejętność wzbudzania zazdrości u konkurencji potrafi być cenniejsza niż złoto. Takie średniej wielkości SUV-y jak Audi Q3, BMW X1, czy Volvo XC60, nie robią wrażenia na majętnych ludziach. Za to konkurujący z nimi Range Rover Evoque już nie pozwoli krezusowi przejść obok siebie obojętnie.
Po pierwsze wynika to z samej marki, kojarzącej się wyłącznie z najwyższą półką produktową. Po drugie ogromne znaczenie ma niebywale muskularny design, mówiący z daleka o szlachetnym angielskim rodowodzie.
Można nawet pokusić się o przypuszczenie, że m.in. ta umiejętność przyciągania uwagi tak bardzo spodobała się kobiecej klienteli.
---
Evoque jak na reprezentowaną klasę przystało prezentuje się nadzwyczaj okazale i dynamicznie.
To zasługa wysoko poprowadzonej linii nienaturalnie małych okien, a także opadającego w sportowym stylu dachu, odcinającego się kontrastową czernią wraz ze słupkami od całego nadwozia.
---
Land Rover to marka, która wyrosła na budowie terenowych samochodów odpornych na wszystko. Nie miały być piękne ani modne. Miały być twarde, wręcz toporne.
Kto by pomyślał, że z takiego barbarzyńcy wyrośnie auto tak stylowe jak Evoque.
////
Kilka słów o wnątrzu Evoca....
Projekt wnętrza dobrze gra ze stylowym nadwoziem.
Konsola środkowa gładko wpływa między przednie fotele z mocno pochylonej deski rozdzielczej.
Projektanci Range Rovera ubrali wnętrze tego samochodu w proste formy, ale zachowali przy tym elegancki styl.
----
Świetnie pasują do tego klasyczne, analogowe zegary z przejrzystym komputerem pokładowym pośrodku.
Miejsce pracy kierowcy jest bardzo dobre pod względem ergonomii, kierownica dobrze leży w rękach, na dłuższych dystansach podróżuje się bardzo wygodnie.
Te zalety można wymienić jednym tchem i jednocześnie trudno postawić przy nich jakąkolwiek wadę związaną z wnętrzem.
----
Materiały – to jest prawdziwie mocna strona tego samochodu.
Żaden z modeli firmy nie pochwali się tak wymyślnym designem wnętrza, jakim wita Evoque. Analogowe zegary upakowane w okrągłe tuby, przedzielone kolorowym ekranem komputera pokładowego, wyglądają dość normalnie, ale już fikuśnie zaprojektowana konsola środkowa pochylona pod sporym kątem, jest daleka od tradycji projektowej.
Wszystko to zostało szlachetnie wykończone jak na Range Rovera przystało.
----
Wszędzie tam, gdzie kładzie się ręce, natrafia się na powierzchnie przyjemne w dotyku. Skórzana kierownica nie pozwala oderwać od siebie rąk.
Prawdziwym majstersztykiem są jednak fotele.
Dobrze trzymają na boki, nawet w wyższych partiach, są eleganckie i w egzemplarzu, który widzicie na zdjęciach, wykonane są z delikatnej skóry, w którą aż chce się wtulić.
Pokryto nią także podłokietniki i częściowo obicia drzwi.
----
Zaskakująco przestronny jest bagażnik. Z wszystkim, co stylowe i wymuskane pod względem wyglądu, kojarzą się raczej skromne przestrzenie bagażowe. Inaczej jest w przypadku Evoque'a. Kufer mieści tutaj 575 l. Na dodatek jest to przestrzeń ustawna, z szerokim otworem wsadowym.
////
Ten samochód waży 1760 kg i jest SUV-em, czyli wysokim samochodem pochodnym od rodziny wozów terenowych. Teoretycznie nie ma prawa być szybkim pożeraczem zakrętów. Teoretycznie. W praktyce już przy pierwszym dynamicznie pokonanym łuku zdziwi się każdy kierowca, który pierwszy raz prowadzi Evoque'a. To zadziwiające jak zwarty jest ten wóz i jak pokonuje łuki niczym po szynach.
Prowadzi się dobrze i pewnie trzyma się trasy wyznaczonej przez kierowcę, nawet na wyjątkowo ostrych łukach.
////
Pod maską prezentowanego w naszej ofercie egzemplarza, który widzicie na zdjęciach pracuje 2-litrowy turbodiesel o mocy 150 KM, sprzężony z automatyczną skrzynią biegów. Według nas to zestaw idealny do tego wozu.
Pozwala na dynamiczną jazdę, a jednocześnie zużyciem paliwa nie próbuje puścić kierowcy z torbami. W mieście wystarczy mu 7,5 l oleju napędowego na 100 km, co jak na samochód tych gabarytów, wyposażony w napęd na cztery koła i automat, jest wynikiem bardzo dobrym. W trasie przy spokojnej jeździe można zbić tę wartość do 5,5 l/100 km.
////
Brytyjski Land Rover od dziesięcioleci kreuje trendy w terenowej modzie. Ale tym co jest najważniejsze, to fakt, że za sprawą terenowych samochodów kierowcy na całym świecie mogą nieustannie odkrywać nowe terytoria, stawiać czoła bezdrożom i wyjeżdżać w nieznane.
Brytyjczycy jednak wciąż mają apetyt na więcej.
Od jakiegoś czasu dzięki rynkowemu zapotrzebowaniu na terenowy luksus, powstają różnej maści ekskluzywne Range Rovery, a w wśród nich uplasował się Evoque.
Dlatego muszą się państwo zapoznać z tym wyjątkowym egzemplarzem, a sami przyznacie, że jest to oferta dla najbardziej wymagających.
Zapraszamy.