Criollo
Porsche 911 SC
Nadwozie: Targa
Generacja: G Model
Kolor: Mocha Brown 451-9-2
Data produkcji: March 1978
Numer VIN: 9118211940
Przebieg: 124600 mil / 200524 km
Criollo to klasyczna SC Targa z mocnym silnikiem i niezwykłą historią. Samochód został odbudowany w CarBone i otrzymał wiele wyjątkowych ulepszeń.
Auto miało swoją premierę na Konkursie Elegancji w Polsce, było prezentowane na Techno Classica, pojawiło się na kanale YouTube Porsche Club of America, a następnie przewiezione do USA, gdzie było eksponowane na stoisku Toyo Tires podczas Rennsport Reunion 2023. Później trafiło do Bisimoto, odwiedziło Magnusa Walkera i było wystawione w Wunderground – Muzeum Porsche w Santa Clarita, Kalifornia, USA. Criollo wróciło do Polski.
Historia projektu.
Samochód był wcześniej używany i przebudowany przez Williama Bruce’a “Billy’ego” McNaira, specjalistę od Porsche z okolic San Francisco. Zmodernizował on silnik, zwiększając pojemność z fabrycznych 3.0 do mocnego 3.2 litra. Zawieszenie działa świetnie – Billy zmodyfikował je, korzystając z komponentów Elephant Racing. Samochód posiada wiele przemyślanych modyfikacji, dzięki którym jest sztywny i doskonale się prowadzi.
Billy zmarł w 2019 roku. Chciałem przejąć ten samochód, aby kontynuować tę historię. Billy stworzył perfekcyjny pojazd pod kątem technicznym, ja natomiast chciałem dodać część siebie i zaopiekować się stylem tego auta.
To auto nie jest zgodne z fabrycznym oryginałem, ale w pełni zgodne z moją wizją. Chciałem zachować ciemny schemat kolorystyczny, zastępując srebrne elementy matową czernią lub antracytem. Brak fabrycznych znaczków i logo – chciałem, by auto wyglądało czysto i minimalistycznie.
Czy wiesz, co to Unizm? To kierunek w sztuce pochodzący z mojego rodzinnego miasta, Łodzi. Zaprojektowałem kilka części inspirowanych Unizmem: wzory na pałąku Targa, grillu, podstopnicach, osłonie przegubu pałąka skrzyni biegów, zagłówkach i emblemat na masce – wszystkie są unistyczne.
Auto zostało pomalowane w oryginalnym dla tego auta kolorze Mocha Brown, ale lakier bezbarwny jest matowy, by podkreślić i przełamać to, co klasyczne.
Lampy CarBone BiLED uzupełniają ciemny wygląd samochodu i działają znakomicie. Tylne światła są przyciemnione.
Koła Campagnolo w ciemnym, matowym antracycie. Opony Toyo R888 – piękne i świetnie trzymają się drogi, nawet (o dziwo) na mokrej nawierzchni.
Układ wydechowy z dwoma rurami jest sterowany zdalnie przełącznikiem na desce rozdzielczej. Układ połączony z kolektorami SSI. Dlaczego sterowanie jest zdalne? Nie trzeba ciągnąć żadnych kabli przez samochód – przełącznik „pożycza” zasilanie z zapalniczki. Ikonka tunelu na przełączniku to detal, który wywołuje uśmiech.
Wnętrze wykonane z koniakowej skóry połączonej z ciemnobrązową alcantarą na pałąku Targa i brązową tkaniną boucle na dywanach.
Pamiętasz wzór Pasha z lat 70-tych? Odwołałem się do niego, projektując motyw przewijający się we wnętrzu. Perforacje i szwy – chciałem, by były subtelne, mniej widoczne. Fotele Recaro Rally II są niezwykle rzadkie – te dwa pochodzą z 1972 roku. Tylne części tapicerowane tkaniną boucle, jako nawiązanie do Porsche 356 Speedster.
Kierownica to Momo 1968, seria limitowana do 999 sztuk. Udało mi się zdobyć numer 550 (było takie Porsche). Kierownica została obszyta, używając krzyżykowego, oryginalnego dla Porsche szwu, oraz dodając dodatkową warstwę skóry poprawić chwyt. Przycisk klaksonu ma wytłoczony emblemat auta.
Dźwignie świateł, wycieraczek i tempomatu obszyto tym samym materiałem co kierownicę. CEntralny tunel pokrywa CarBone Redrum kit pokryty alcantarą.
Listwa deski rozdzielczej inspirowana modelem F – anodowane na czarno aluminium wygląda fenomenalnie. Bezel stacyjki to również anodowane aluminium z alcantarą. Jego ścianki boczne są radełkowane. Ramki zegarów są również wykonane z czarnego anodowanego aluminium z radełkowanymi ściankami, inspirowane vintage’owymi stoperami rajdowymi. Szkła są sferyczne – to coś nowego i świetnie wyglądającego w klasycznym Porsche.
Radio Blaupunkt SQR46 jest prawidłowym wyborem dla klasycznego Porsche. System audio działa świetnie: 6 głośników, dwa subwoofery i wzmacniacz robią swoje. Radio zostało przeniesione do schowka, by nie kłuło w oczy. Sterowanie odbywa się za pomocą zdalnego pilota, obszytego zgodnie ze stylem wnętrza. Sensor radia umieszczony jest pod schowkiem, dzięki czemu działa bez otwierania schowka.Tylną półka jest wyposażona w subtelną perforację w obszarze głośników.
Trzecia generacja boczków drzwi CarBone. Duża kieszeń na dużą butelkę wody i mała na portfel lub drobiazgi. Podłokietnik niezbędny na długie trasy. Montaż w oryginalne miejsca montażowe czynią je w pełni odwracalnymi na wypadek, jeśli chcemy powrócić do oryginalnych boczków. Skórzane, brązowe paski RS otwierają drzwi. Ramki przełączników szyb utrzymują je w idealnej pozycji.
Silnik został przebudowany do pojemności 3.2 litra. Criollo testowano na hamowni w Turbohoses w Pleasanton, Kalifornia w bardzo gorący dzień (37°C). Wynik to 191 HP na kołach (około 224 HP na silniku) przy 5600 obr./min, moment obrotowy 201 lbs. Testy w chłodniejszy dzień dałyby lepszy wynik – prawdopodobnie około 230 - 240 HP na silniku.
Żywię się projektami i procesami twórczymi. Criollo jest piękną przygodą, dzięki której poznałem wielu wspaniałych ludzi i zwiedziłem niesamowite miejsca. Zrealizowałem wszystko to, co zaplanowałem dla tego auta. Ten projekt jest już pełny i pozostała mi ostatnia misja. Chciałbym przekazać Criollo komuś, kto czuje to, o czym opowiadam. Komuś, kto chciałby tę opowieść kontynuować. Tak samo było z moimi poprzednimi projektami Porsche jak Newniek, Tardza, oraz tymi, które zbudowaliśmy w CarBone jak Queen, Redrum.
Paweł Kalinowski