Dzień dobry,
oferuję Państwu w ogłoszeniu samochód Sabb 9-3 cabrio z 2001 roku.
Samochód kupiłem w marcu 2021 i od tego czasu użytkuje wyłącznie w okresie dobrej pogody najczęściej od wczesnej wiosny do jesieni. W moich rękach od czterech pełnych sezonów, przez ten okres przejechałem 18 400 km. Saab służył przede wszystkim krótkim, weekendowym wyjazdom do ok. 500 km + w bieżącym sezonie podróży przez całą Europę gdzie pokonał ponad 5000 km w 10 dni.
Czy samochód jest w idealnym stanie?
Na pewno nie w idealnym stanie, ale biorąc pod uwagę moje poszukiwania z 2021 roku oraz bieżące ogłoszenia samochodów na popularnych portalach ogłoszeniowych uważam, że nie ma się czego wstydzić.
Podczas użytkowania samochodu przez 4 sezony w mojej ocenie udało się doprowadzić do bardzo dobrego stanu, przez ten okres wydałem na części i wszystkie naprawy ok. 25 tys. zł:
1) nowe opony Goodyear
2) renowacja felg aluminiowych
3) regeneracja zacisków hamulcowych + kompletu klocków hamulcowych i tarcz (ATE)
4) wymiana panelu LCD klimatyzacji
5) wymiana panelu LCD radio na używany
6) wymiana płynu chłodniczego, hamulcowego, wymianu oleju w skrzyni biegów
7) wymiana co sezon oleju (Valvoline 5W50), filtrów oleju, powietrza, kabinowego, ozonowanie klimatyzacji, serwis instalacji gazowej z wymianą filtrów
8) wymiana świec
9) naprawa klimatyzacji: wymiana 3 przewodów klimatyzacji, sprzęgiełka, chłodnicy klimatyzacji z osuszaczem. Obecnie ubywa co sezon ok. 150g czynnika biorąc pod uwagę wiek samochodu traktuję jako normalne zużycie.
10) wymiana tłumika końcowego
11) ustawienie geometrii zawieszenia
12) wymiana paska osprzętu (nowy)
13) wymiana chłodniczki oleju (używana) + węży do chłodnicy
14) wymiana przewodu wspomagania + płynu wspomagania
15) uszczelnienie wycieków w silniku – kto ma Saaba wie, że nie jest to proste. Obecnie silnik nie ma żadnych wycieków;
16) wymiana chłodnicy wody
17) wymiana akumulatora
18) wymiana alternatora
19) wymiana pompy ciśnieniowej układu hamulcowego
20) wymiana sprężyn przód + wymiana mocowań amortyzatorów + weryfikacja kielichów amortyzatorów – brak korozji w tym newralgicznym miejscu
21) wymiana przewodów olejowych skrzyni biegów
22) wymiana pompy wody
23) wymiana łącznika stabilizatora
24) wymiana poduszki skrzyni biegów
25) wymiana odbojników oraz mocowań amortyzatorów tył
26) naprawa blacharska – usunięcie korozji z tylnego błotnika + piaskowanie +zabezpieczenie antykorozyjne + lakierowanie
27) naprawa blacharska tylnego kielicha amortyzatora + punktów korozji w podłodze bagażnika - wycinanie i wspawania nowych elementów + piaskowanie + zabezpieczenie całej podłogi oraz wnęk nadkoli – dla zainteresowanych dokumentacja zdjęciowa
28) masa drobnych rzeczy jak emblematy, żaróweczki, dywaniki itd.
Czy coś trzeba zrobić:
jeśli dalej byłbym użytkownikiem to zrobiłbym:
1) wymiana wycieraczek przód – już zakupione
2) wymiana bagnetu oleju – już zakupiony
3) wymiana uszczelki pomiędzy dachem a nadwoziem– posiadam używaną w dobrym stanie
4) wymianę silniczka pochylania fotela, ponieważ w pewnym zakresie nie działa– posiadam używaną sprawną część
5) rozważyłbym wymianę szyby czołowej – obecna w dolnym lewym rogu posiada delikatne pęknięcie i rozwarstwienie, które nie przeszkadza w żadne sposób nie pogarsza widoczności
6) antenka GSM która jest popękana, nie pełni żadnej funkcji ale psuje efekt wizualny
Na wiosnę do wymiany jak co sezon olej + filtry + wosk + zabezpieczenia dachu. Dodatkowo podczas ostatniego przeglądu instalacji gazowej mechanik zwrócił uwagę, że w przeciągu 10-15 tys. może być konieczność wymiany parownika lpg - od tego czasu przejechane ok. 8 tys. km
Rzeczy, które w mojej ocenie nie są problemem ale nowemu użytkownikowi mogą przeszkadzać:
1) Check engine – przez instalację gazową, która nie ma funkcji automatycznego kasowania błędu wypadania zapłonu co jakiś czas pojawia się na desce. Wystarczy odpiąć akumulator i błąd znika. Ja się przyzwyczaiłem.
2) czasami jedna wycieraczek na reflektorach ustawia się w pozycji pionowej – aby naprawić trzeba zregenerować silniczek. Biorąc pod uwagę, że wycieraczki nie pełnią żadnej funkcji nie ruszam tematu.
Stan wizualny :
Na zewnątrz – samochód bez większych wgniotek. Lakier w stanie bardzo dobrym. Nie widzę żadnych oznak korozji + tak jak napisałem wyżej cały spód jest zakonserwowany
Środek – bez żadnych uszkodzeń. Kierownica oraz fotele bez przetarć.
Kilka kluczowych kwestii:
1) Dach jest szczelny w stanie dobry nie ma żadnych błędów+zamyka się i otwiera poprawnie. Widać na nim delikatne przetarcia, nie wpływa to na szczelność.
2) Instalacja LPG – nie jestem jej fanem ale była w samochodzie przy zakupie, nie zdecydowałem się na demontaż. Legalizacja ważna przez ponad 9 lat. Na pozwala ekonomicznie podróżować samochodem. Średnie spalanie przy jeździe z dachem ok. 11 l, przy otwartym dachu ok. 13 l.
3) Automatyczna skrzynia biegów – cześć szuka wyłącznie manuala, ja ze swojej strony rekomenduję automat. Na pewno nie jest to opcja do dynamicznej jazdy ale w cabrio, gdzie zwykle poruszamy się bez dachu do 60-70 km/h ten przestarzały ale przy tym niezniszczalny 4- biegowy automat odnajduje się świetnie.
4) Przebieg – przebieg to ok. 300 tys. km, pewnie część osób powie, że to dużo ale biorąc pod uwagę wiek przebieg określiłbym jako normalny. Używałem samochodu sezonowo a przez resztę czasu trzymałem w hali. Przy przebiegach 3 tys. km rocznie nie dolewałem oleju, w tym roku przy przebiegu 8 tys. km dolałem 0,4 l. Biorąc pod uwagę, że samochód pracuje na oleju 5w50 uważam za bardzo dobry wynik.
Odpowiadając na pytanie, które jest najczęściej zadawane:
Saaba kupiłem jako spełnienie marzeń posiadania samochodu cabrio oraz realizacji podróży przez całą Europę. Marzenie zostało zrealizowane dlatego teraz planuję sprzedaż i realizację kolejnych pomysłów.
Cena jest do rozsądnej negocjacji. Nie jestem zmuszony do sprzedaży samochodu, mam gdzie go trzymać oraz w dalszym ciągu utrzymywać więc nie będę zainteresowany sprzedaż znacznie poniżej wystawionej ceny.