Land Cruiser 4500 EFI GX-R
50th Anniversary Edition
Toyota Land Cruiser typoszeregu J100 to przedstawiciel największej odmiany tych legendarnych terenówek. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 2001 roku, i do niedawna poruszał się po drogach Emiratów Arabskich w rękach jednego właściciela.
Z pewnością jego najmocniejszą stroną - dosłownie i w przenośni - jest rama. Czarna, nigdy niczym nie malowana/konserwowana/maskowana, bez śladu rdzy, idealna. Stanowi absolutny ewenement w „setce”, co doskonale wiedzą miłośnicy modelu.
Układ napędowy to silnik benzynowy 4477ccm, rzędowy, sześciocylindrowy. Oczywiście wolnossący, bez żadnych „udziwnień”. Konstrukcja maksymalnie prosta, niewysilona, ale odporna na… Chyba na wszystko. Moc 240KM i nisko położony moment obrotowy pozwalają na komfortowe i ciche podróże względem wersji napędzanych dieslem. Auto wyposażone jest w ogromny filtr powietrza z kontrolką zapełnienia oraz przewymiarowany układ chłodzenia, właściwie uniemożliwiający przegrzanie. Silnik sprzęgnięty jest z automatyczną, klasyczną hydrauliczną skrzynią Toyoty o czterech przełożeniach głównych + nadbieg. Wyposażona jest w tryby pracy „standard” i „power” a także wyłącznik nadbiegu (np podczas holowania przyczepy) oraz tryb ruszania z drugiego biegu (np w warunkach ograniczonej przyczepności). Za skrzynią biegów znajduje się skrzynia redukcyjna, z centralnym mechanizmem różnicowym i możliwością jego blokowania. Co ważne, Toyota J100 w przeciwieństwie do wielu konkurentów ma stały napęd na 4 koła, z którym jeździmy zawsze, również po asfalcie.
Zawieszenie auta to sztywny tylny most na sprężynach śrubowych, solidna rama nośna oraz niezależne przednie zawieszenie, któremu Land Cruiser zawdzięcza legendarny już komfort jazdy.
Samochód w wersji rocznicowej, ale skonfigurowany zdroworozsądkowo. Klasyczna tekstylna tapicerka, podwójny układ klimatyzacji (przód i tył są osobno sterowane, nawiewy w suficie dla pasażerów 2 i 3 rzędu), automat, elektryka szyb i lusterek, centralny zamek z pilotem. Odmiana 7-osobowa, ze sprytnie składanym trzecim rzędem, oraz możliwością jego demontażu bez użycia narzędzi. Tylna kanapa składana, z regulowanym pochyleniem oparcia. Zestaw cupholderów, schowków itp. Dodatkowo smaczek - w przednim podłokietniku znajduje się lodówka, np na napoje. Drugi smaczek to fabryczne dwa zbiorniki paliwa (90l + 45l) - jest przycisk, którym wybieramy z którego zbiornika chcemy aktualnie korzystać. Wskaźnik pokazuje oczywiście poziom paliwa w jednym i drugim.
Samochód bezwypadkowy, w zdecydowanej większości w oryginalnym lakierze. Drugą warstwę lakieru nosi prawy przedni błotnik i fragment drzwi - pamiątka po zarysowaniu innego auta w 2013 roku.
Podwozie w stanie perfekcyjnym - bez uszkodzeń, rdzy, rudego nalotu. Auto nigdy nie widziało zimy. Nadwozie w stanie oryginalnym, z zachowanymi rocznicowymi naklejkami (50th Anniversary), kompletem emblematów, oryginalnymi lampami i reflektorami. Nosi ślady upływu czasu - tu i ówdzie ma zaprawki, drobne rysy, ale prezentuje się nadal bardzo ładnie. Dla koneserów bliskowschodnich terenowych Toyot - auto ma zachowaną oryginalną konserwację pokrywającą wnęki drzwi czy komorę silnika. Dla niewtajemniczonych - zółta, twarda substancja, którą aplikowali importerzy (Toyot, jak również Nissanów) na Bliski Wschód. Wygląda jak wygląda, ale świadczy o oryginalności auta.
Silnik pracuje bez zarzutu, nie ma jakichkolwiek wycieków ani niedomagań. Ostatni serwis (dwa miesiące temu) to serwis klimatyzacji, komplet pasków osprzętu, nowy alternator, filtr powietrza, filtr paliwa, olej, olej w skrzyni, filtr, uszczelka miski skrzyni. Wcześniej akumulator, płyn chłodzący, rura dolotowa powietrza. Odpala zawsze i bez zastanowienia, jeździ cicho i przyjemnie.
Skrzynia działa bez zarzutu, bardzo płynnie zmienia biegi, nie szarpie przy zmianach, wszystkie tryby działają. Napędy załączają się płynnie, bez zgrzytów, bez problemów.
Od zakupu zainwestowałem też w (oryginalne Toyoty): emblematy maski i grilla, listwy podokienne z uszczelkami (fabryczne były sparciałe od słońca), pióra wycieraczek, siłowniki maski oraz klapy tylnej.
Edycja na 50-lecie Toyota Land Cruiser to dedykowane grafiki na bokach auta, dwutonowe malowanie, specjalne listwy progowe, drewniane wykończenie kokpitu ze stosowną inskrypcją, emblematy boczne oraz logotypy toyoty wykończone w kolorze złotym. Zachowane są nawet oryginalne dywaniki z emblematem rocznicowym w bardzo dobrym stanie. Auto jest w pełni oryginalne - ma nawet fabryczne radio kasetowe Toyota. Żaden element nie był tuningowany/modyfikowany. Zaczep w tylnym zderzaku to przykręcane ucho, z którym Toyoty i Nissany wyjeżdżają w tym rejonie świata z salonu. Można w jego miejsce przykręcić zwykły hak z kulą. Auto ma w dokumentach uciąg przyczepy do 3,5t.
Toyota nie wymaga napraw ani inwestycji. Stanowi doskonałą bazę na klasyczną terenówkę lub świetny i bezproblemowy samochód do podróży. Niski przebieg i oryginalność docenią znawcy modelu, znanego z długowieczności i prostej, solidnej konstrukcji.
Reasumując, jeśli szukasz dobrej i zdrowej terenówki zbudowanej przez japońskich inżynierów a nie księgowych, zapraszam do oględzin w Warszawie. Entuzjaści oświetlenia wnętrza w 1024 kolorach czy panoramicznych ekranów w desce rozdzielczej raczej się nie zakochają w tym aucie, ale jeśli cenisz sobie proste i skuteczne rozwiązania, jest szansa, że polubisz się z tym Land Cruiserem.