Garbus cabrio, model 1303, rocznik 1977 Silnik o pojemności 1.6L na wtrysku elektronicznym. Silnik po kompletnej odbudowie - posiada nowe wnętrze: tłoki, cylindry, pierścienie (Mahle), panewki (Kolbenschmidt). Blok i głowica zostały sprawdzone (nominalne wymiary). Dołożono zapłon elektroniczny, oraz dodatkowy zewnętrzny filtr oleju. Skrzynia biegów została rozebrana i przeszła dokładną inspekcję. Po renowacji blacharskiej podłoga, błotniki, wraz z progami zostały ocynkowane ogniowo, następnie polakierowane farbami epoksydowymi i poliuretanowymi. Karoseria i jej elementy zostały wypiaskowane, następnie poddane odbudowie i ponownie wypiaskowane. Całość została później zabezpieczona antykorozyjnie, pokryta lakierami epoksydowymi, a na nie nawierzchniowymi.
Samochód opuścił fabrykę w Osnabrueck w Niemczech w dniu 22 września 1977 roku i zstał wysłąny do kraju przeznaczenia, tj. Stanów Zjednoczonych.
Nr VIN: 1582010306
Pojazd posiada certyfikat wystawiony przez Stiftung AutoMuseum, a poniżej opis wykonany przez rzeczoznawcę:
Charakterystyka: niższej klasy samochód osobowy produkcji niemieckiej, dla każdego przeznaczony do przewozu czterech osób Auto für Jedermann" o nadwoziu samonośnym typu kabriolet z otwieranym dachem. Silnik czterocylindrowy, czterosuwowy w układzie przeciwsobnym typu „boxer o pojemności 1584 cm³ i mocy 37 kW [50 KM] umieszczony z tyłu za osią tylną z napędem tylnym.
Nadwozie: samonośne, dwudrzwiowe typu „kabriolet" wykonane z blachy stalowej głębokotłocznej. Dwa przednie fotele indywidualne wyposażone w regulację poziomą położenia oraz zagłówki, z tyłu kanapa wraz z oparciem, wykładziny tapicerskie wykonane z tworzywa sztucznego oraz wykładziny podłogi dywanowe w kolorze czarnym.
Układ nośny: zawieszenie przedniej osi niezależne, z przodu na wahaczach dolnych poprzecznych, kolumny Mc Phersona, sprężyny spiralne śrubowe, stabilizator poprzeczny i amortyzatory teleskopowe, z tyłu wahacze poprzeczne, półosie dwuprzegubowe, sprężyny spiralne śrubowe, amortyzatory teleskopowe oraz stalowe oryginalne obręcze kół.
Silnik: benzynowy, czterosuwowy, czterocylindrowy, górnozaworowy, w układzie przeciwsobnym typu bokser pojemność 1584 cm³, moc 37 kW (50 KM], umiejscowiony za tylna osią, wzdłużnie chłodzony powietrzem, zasilanie - gaźnik SOLEX 34, rodzaj stosowanego paliwa etylina Pb 95. Sterowanie zaworami poprzez wałek rozrządu umiejscowiony w korpusie silnika, napędzany łańcuchem rolkowym dwurzędowym, dwa zawory na cylinder. Rozruch elektryczny, oznaczenie silnika OHV. Układ napędowy: tylny, sprzęgło tarczowe suche, skrzyni zespolona, manualna pięciobiegowa zsynchronizowana.
Układ hamulcowy: dwuobwodowy, bębnowe z podziałem obwodów niezależnie dla kół przedniej i tylnej osi, hamulec pomocniczy mechaniczny, działający na tylne koła. Dźwignia hamulca pomocniczego usytuowana jest na tunelu środkowym pomiędzy fotelem kierowcy i pasażera.
Układ kierowniczy: usytuowany z lewej strony nadwozia, mechaniczny z przekładnią zębatkową ZF o ilości zębów wałka 36, średnicy wałka 17,5 mm, wysokość wałka wejściowego 62 mm liczba obrotów koła kierownicy 3, kierownica czteroramienna Instalacja elektryczna: jednoprzewodowa o napięciu znamionowym 12[V], z biegunem ujemnym na masie pojazdu, alternator o mocy 55[A], akumulator o pojemności 45[Ah], zapłon elektryczny, oświetlenie standardowe, elektryczne wycieraczki przedniej szyby, sygnały dźwiękowe elektryczne, dwutonowe. 20. Stan zachowania i potrzeby konserwatorskie Nadwozie badanego pojazdu jest oryginalne i kompletne w 100[%]. Stan blacharsko lakierniczy nadwozia należy określić jako bardzo dobry. Układ kierowniczy wraz z oryginalnym kołem kierowniczym sprawny, bez wyczuwalnych luzów i niesprawności. Na wszystkich czterech kołach zamontowane opony firmy Michelin o rozmiarach 175 R 15 88H - w bardzo dobrym stanie technicznym. W komorze bagażnika koło rezerwy, oryginalny podnośnik do zmiany kół oraz narzędzia fabryczne.
Wnętrze kompletne, zadbane, wszystkie wskaźniki i zegary sprawne (1978r.). Poszycia tapicerskie oryginalne wykonane z tworzywa sztucznego, kompletne w bardzo dobrym stanie technicznym.
Auto ma historyczno - techniczne i poznawcze walory odnoszące się do historii niemieckiej europejskiej i światowej myśli technicznej związanej z przemysłem samochodowym z 2 połowy XX wieku. Jako podstawowy - bazowy może być poszukiwany przez kolekcjonerów. Pojazd spełnia wymogi stawiane pojazdom kolekcjonerskim i zabytkowym wymienione treścią art. 79 ust. 4 pkt 3 Ustawy oraz wytycznych Generalnego Kemandatora Zabytków². Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. nr 108 poz. 908). 2 pismo Generalnego Konserwatora Zabytków - L. dz. DR-ZM-071-38a/01 z 23 marca 2001г.