Kilka słów o początkach GOLFA GTI….
Pierwszy Volkswagen Golf GTI, czyli Gran Turismo Injection, zadebiutował 42 lata temu. Miał zaledwie 110 KM i rozpędzał się do 182 km/h.
Termin hot hatch po raz pierwszy pojawił się na początku lat 80. w Wielkiej Brytanii. Początkowo funkcjonował zwrot hot hatchback, później, dzięki prasie motoryzacyjnej, spopularyzowała się skrócona wersja.
Do kategorii tej jak ulał pasował sprzedawany od 1976 r. Volkswagen Golf GTI, zaprezentowany po raz pierwszy na Frankfurt Motor Show w 1975 r.
Mimo że ówczesna i dzisiejsza (siódma) generacja nie mają ze sobą wiele wspólnego, niezmiennie elektryzują miłośników GTI oraz wszystkich tych, którzy po prostu chcą mieć szybki samochód.
------------
Niby ten sam, a jednak inny
Pierwszy Golf pomimo jedynie 110 KM był w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy!
Dziś, po ponad czterech dekadach od premiery pierwszego GTI spod znaku VW, VII generacja, która w 2017 r. przeszła facelifting, wyposażona w turbo benzynowy, 2-litrowy silnik o mocy 245 KM kojarzy się już nie tylko z wysokimi osiągami, ale również z rozsądnym kompromisem pomiędzy sportowym charakterem a codzienną ekonomiczną jazdą.
-----------
Co rożni GTI od innych odmian kompaktowego Volkswagena?
Deska rozdzielcza – ta sama w kształcie, jednak mająca czerwone przeszycia i elementy imitujące carbon.
Kierownica – spłaszczona u dołu, wyposażona w łopatki do zmiany biegów i oznaczona logiem modelu.
Boczki drzwi – ozdobione włóknem węglowym oraz przeszywane czerwoną nicią.
Fotele – głębiej przetłoczone, lepiej trzymają na boki (i wciąż są bardzo wygodne).
Największą różnicę robi jego silnik oraz układ wydechowy – dźwięk docierający do uszu kierowcy zachęca do dodawania gazu i redukcji biegów.
Strzały i chrapnięcia wydechu połączone z niesamowitymi odczuciami osiągów auta powodują, że Golf z rozsądnego samochodu dla statecznych mieszkańców miast i wsi staje się małym diabełkiem szepczącym do ucha:
„No wciśnij ten gaz, wciśnij!”.
---------
Więcej mocy, więcej smaczków i więcej technologii
Prędkość maksymalna GTI z 7-stopniową, 2-sprzęgłową skrzynią DSG wynosi 248 km/h. Średnie spalanie – to 6,3 litra benzyny na 100 km.
------------
Golfa GTI charakteryzują bardzo wydajne hamulce (z zaciskami przednimi z oznaczeniem modelu) oraz blokada mechanizmu różnicowego, potocznie nazywana szperą.
Na uwagę zasługuje również progresywny układ kierowniczy – jego charakterystyka zmienia się w zależności od ustawień trybu jazdy lub indywidualnych upodobań kierowcy.
W oczy rzucają się oznaczenia na przednim grillu, bokach oraz na tylnej klapie. Odświeżona wersja Golfa GTI zyskała również czerwony pasek umieszczony w zderzaku.
Swoją kontynuację znajduje także w przednich, w pełni LED-owych, inteligentnych reflektorach.
Volkswagen pozwala kierowcy na wybranie jednego z czterech trybów jazdy – ekologicznego, normalnego, sportowego i indywidualnego.
W odróżnieniu od innych modeli marki, z Golfa GTI zniknął tryb Comfort. Projektanci zapewne wyszli z założenia, że to samochód sportowy, nie limuzyna, która musi pływać po nierównościach.
Golf ma mieć charakter, być zadziorny i sportowy.
-------
Golf w swojej sportowej wersji prowadzi się świetnie, m.in. za sprawą zawieszenia obniżonego o 10 mm w stosunku do standardowych odmian.
Układ kierowniczy – szczególnie w trybie sport – jest niezwykle responsywny. Samochód „słucha się” kierowcy i pokonuje wszystkie zakręty praktycznie jak po sznurku – nawet gdy są to górskie serpentyny, a kierowca ma tendencję do ostrzejszego traktowania pedałów gazu i hamulca.
Szpera bardzo pomaga, szczególnie na śliskiej nawierzchni.
Skrzynia DSG daje sobie radę zarówno w trybie manualnym (z opcją zmiany biegów łopatkami przy kierownicy), jak i trybie w pełni automatycznym. Projektanci zadbali nawet o lekkie szarpnięcia w trakcie redukcji przełożeń – zapewne po to, by dodatkowo spotęgować wrażenie dynamicznej jazdy.
-------
Prezentowany w naszej ofercie Golf VII dostarcza niesamowitych wrażeń, które powodują, że liczby przestają być istotne.
Prowadzenie GTI to czysta przyjemność, możemy bez zająknięcia stwierdzić, że GTI daje frajdę z jazdy.
--------
Asystent kierowcy
Odświeżony Golf, podobnie jak jego mniej sportowi bracia, zyskał cały szereg asystentów jazdy, którzy wspomagają kierowców w codziennych podróżach.
Na jego pokład trafiły m.in. aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, monitorowanie martwych pól czy system automatycznego parkowania.
Technologie, którą można odnaleźć na pokładzie Volkswagena są obecnie jednymi z najlepiej dopracowanych na rynku.
Za obsługę systemu multimedialnego odpowiada 10-calowy ekran dotykowy oraz system nawigacji satelitarnej Discover Pro.
Dzięki stałemu dostępowi do sieci za pośrednictwem karty SIM zamontowanej w schowku, podróżni mają dostęp do aktualnych danych o korkach oraz innych funkcji online’owych.
Z myślą o użytkownikach smartfonów w Golfie zastosowano zakładkę AppConnect – Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink.
------
Prezentowany w naszej ofercie Volkswagen Golf GTI to samochód, który w trakcie codziennego użytkowania będzie ekonomiczny, wygodny i atrakcyjny wizualnie.
Po przełączeniu w tryb sport zamienia się w miejską wyścigówkę, która zachęca do ostrzejszego wchodzenia w zakręty.
Jest autem z jednej strony rozsądnym, z drugiej nieco szalonym. Głośnym, kiedy trzeba i cichym, kiedy chce tego kierowca.
Stanowi dobry kompromis między sportowymi osiągami a użytkowością na co dzień. Dlatego najlepszą decyzją będzie umówienie się na wizytę u nas a przekonacie się że jest to oferta skierowana dla najbardziej wymagających klientów, którzy chcą nabyć auto inne od wszystkich a przede wszystkim wyróżniające się wśród swoich konkurentów.
Zapraszamy, auto godne państwa uwagi.