Dlaczego układ wydechowy zaczyna hałasować? Poznaj usterkę po dźwięku
Zadaniem układu wydechowego samochodu jest nie tylko odprowadzanie spalin, ale i m.in. zapobieganiu przesadnej głośności pracującego silnika. Również i ten element auta zużywa się, powodując wzrost hałasu. Skąd się on bierze i jak hałasują poszczególne elementy układu wydechowego? Czas na odpowiedź!
Gdyby samochód nie miał układu wydechowego, silnik wytwarzałby ogromny hałas. Poza tym spaliny przedostawałyby się do kabiny, wpływając negatywnie na samopoczucie pasażerów. Bez dwóch zdań pełni więc bardzo ważną rolę.
Układ wydechowy składa się z szeregu elementów. Czyli z:
- kolektora wydechowego
- rezonatora
- katalizatora
- filtra cząstek stałych (GPF i DPF)
- tłumika przedniego
- tłumika środkowego
- tłumika końcowego
- oraz z łączących je rur
Budowa układu wydechowego, jego wymiary oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów są inne w zależności od modelu samochodu. Może się składać też z różnych części. Przykład to choćby brak przedniego tłumika w niektórych silnikach wysokoprężnych, co wynika z dobrych właściwości dźwiękochłonnych filtra cząstek stałych (DPF).
Układ wydechowy, podobnie jak inne elementy samochodu, ulega zużyciu. W zależności od problemów, pracy silnika mogą więc towarzyszyć różne dźwięki. Obok nich pojawiają się też często przedmuchy, świadczące o braku szczelności.
Skorodowany tłumik
Tłumik jest jednym z elementów istotnie ograniczających hałas pracującego silnika. Wraz z upływem czasu może on skorodować, co prowadzi do istotnego zwiększenia głośności samochodu. Dzieje się tak, ponieważ dziury lub pęknięcia umożliwiają „ucieczkę” spalin bez ich tłumienia.
W tłumiku (przeciętne auto ma zazwyczaj dwa-trzy tłumiki) znajdują się wewnętrzne przegrody redukujące hałas. Jeśli są zużyte, prowadzi to również do podniesienia poziomu głośności samochodu. Jego dźwięk zmienia się w bardzo intensywne basowe dudnienie.
W przypadku uszkodzenia tłumika, należy go bezzwłocznie wymienić. Inaczej narażamy się na mandat, a uszy innych użytkowników dróg i przechodniów – na potworny hałas.
Nieszczelny kolektor wydechowy
Jeśli kolektor jest nieszczelny, pracujący silnik wydaje z siebie donośny, metaliczny hałas. Poza tym część spalin wydostaje się przez nieszczelność i przedostaje do kabiny.
Jazda takim samochodem jest nie tylko nieprzyjemna, ale niebezpieczna dla zdrowia. Dłuższe wdychanie spalin może bowiem prowadzić do zatrucia, czego objawem są mdłości czy zawroty głowy.
Poza tym przy nieszczelnym wydechu mogą pojawić się wibracje. Powoduje je uciekanie gazów lub luźne połączenia z innymi elementami układu wydechowego.
Także i w tym przypadku niezbędna jest jak najszybsza naprawa lub wymiana nieszczelnego kolektora.
Problemy z silnikiem
Odgłosy strzelania lub trzaskania z wydechu mogą świadczyć o problemach z silnikiem samochodu. Jednym z nich jest np. uszkodzenie turbosprężarki (TUTAJ przeczytasz o kontrolce check engine).
Problemy z rezonatorem
Rezonator układu wydechowego to część, która znajduje się na jego początku. Jest on wykonany ze stali i musi wytrzymać bardzo wysokie temperatury gazów, opuszczających jednostkę napędową. To jeden z pierwszych elementów stabilizujących wydech.
Poza tym zmniejsza on hałas wytwarzany przez silnik. Jeśli rezonator zostanie uszkodzony, traci zdolność pochłaniania fal dźwiękowych o niskiej częstotliwości. Oznaki jego awarii są następujące:
- zapach spalin w kabinie
- grzechoczący dźwięk wydechu
- dym wydobywający się spod samochodu
Do problemów z rezonatorem przyczyniają się rdza, wypalenie metalu oraz uszkodzenia mechaniczne. Oczywiście również i w jego przypadku niezbędne będzie jak najszybsze odwiedzenie warsztatu w celu usunięcia usterki.
Wadliwy katalizatora
Katalizator pomaga ograniczyć szkodliwe substancji w spalinach. Ponadto przyczynia się do zmniejszenia hałasu z układu wydechowego. W przypadku uszkodzenia tego podzespołu może dojść do powstania przeciwciśnienia, prowadzącego do silnej emisji gazów.
W rezultacie układ wydechowy pracuje głośniej niż zwykle. Poza tym pojawia się metaliczne brzęczenie. Wydobywa się on z powodu uszkodzenia wkładu lub obudowy tego elementu.