Volkswagen wśród najbardziej awaryjnych marek? Sensacyjne wnioski po przebadaniu 276 modeli
Niemal 30 tys. kierowców z 9 państw Europy wzięło udział w badaniu dotyczącym częstotliwości występowania usterek w samochodach. Wnioski? Wśród 10 najbardziej bezawaryjnych marek aż 8 pochodzi z Azji, ale w ogonie – m.in. Volkswagen. A jaki typ napędu uznano za najmniej problematyczny?
Jaka jest awaryjność samochodów dostępnych na rynku? To pytanie spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Odpowiedzieć na nie próbuje wiele instytucji, wśród nich Organizacja Konsumentów i Użytkowników (OCU). Przeprowadziła ona ankietę, tworząc specjalny wskaźnik niezawodności.
Uwzględnia on nie tylko liczbę awarii, ale też bierze poprawkę na to, jak poważne one były. Sprawdzano, czy usterka uniemożliwiła dalszą jazdę samochodem lub wpłynęła negatywnie na bezpieczeństwo podróży, czy też był to mniej poważny problem. W efekcie stworzono listę, z podziałem na modele używane i nowe (wciąż dostępne w salonach).
Powstały na tej bazie ranking w swoich skrajnych punktach jest dość przewidywalny – przynajmniej w odniesieniu do panujących w świecie motoryzacji stereotypów. Za najbardziej niezawodne uznano bowiem marki japońskie, a po drugiej stronie skali uplasowali się Land Rover oraz producenci francuscy.
CZYTAJ TEŻ: 500-konny Land Rover Defender 130 V8: pokochasz, albo znienawidzisz. Megatest.
Jednak patrząc na zestawienie z szerszej perspektywy, można dostrzec co najmniej kilka zaskakujących zwrotów akcji. Ot, choćby ten, że kojarzący się z solidnością Volkswagen uplasował się w TOP 5, ale... najbardziej problematycznych aut. Wprawdzie wypadł lepiej od Citroena i Peugeota, to jednak musiał uznać wyższość m.in. Lancii, Renault czy Alfy Romeo.
Kolejnym niespodziewanym – ale zarazem nastrajającym optymistycznie – wnioskiem jest fakt, że w rankingu OCU w zasadzie... nie ma przegranych. Nawet teoretycznie najgorszy w zestawieniu Land Rover wypadł „raczej dobrze”, zdobywając 64 punkty na 100 możliwych. Co więcej, jedynie ta marka zapracowała na taką ocenę. Pozostali sklasyfikowani producenci zostali już ocenieni „dobrze”, a autorzy badania podkreślają, że ankietowani kierowcy są „bardzo zadowoleni ze swoich samochodów”.
W czym tkwi tajemnica takiego stanu rzeczy?
Jaki napęd gwarantuje bezawaryjność?
Rozwiać ją może informacja, że prawie 3/4 ankietowanych kierowców serwisuje swoje pojazdy w ASO. Wskazuje to albo na ogromną dbałość serwisową respondentów, albo na... relatywnie młody wiek badanych pojazdów. W tym również tych sklasyfikowanych jako „używane”, jak w przyjętej w omawianym raporcie metodologii określono modele niedostępne już w salonach.
Jakie rodzaje napędu sprawiają najmniej problemu? Okazuje się, że przodują układy zelektryfikowane. Bezapelacyjnym liderem są samochody hybrydowe bez możliwości uzupełniania energii z gniazdka (czyli tzw. miękkie i pełne hybrydy). Aż 17 modeli tego typu wykazało poziom niezawodności, zdobywając 95 lub więcej punktów (na 100).
W pierwszej 10. najbardziej niezawodnych aut aż 6 to hybrydy, 2 to samochody elektryczne, a najwyższej sklasyfikowany model wyłącznie spalinowy uplasował się na 9. miejscu i miał pod maską silnik benzynowy. Z kolei najlepszy samochód z jednostką wysokoprężną zajął dopiero 25. lokatę.
CZYTAJ TEŻ: Samochody hybrydowe – zalety, ceny i ranking najlepszych hybryd.
Niezawodne nowe samochody:
Wśród samochodów nadal dostępnych w salonach najlepsze okazały się:
- benzynowe hybrydy: Fiat Panda (od 2012 r.) i Suzuki Ignis (od 2017 r.)
- elektryczne: Tesla Model Y (od 2021 r.).
- hybrydy typu plug-in: Ford Kuga PHEV (od 2019 r.).
- benzynowe: Audi A1 (od 2018 r.), Volkswagen T-Cross (od 2018 r.) i Mazda CX-5 (od 2017 r.)
- diesle: Audi Q5 (od 2016 r.)
Niezawodne samochody używane:
Z kolei wśród pojazdów używanych w rankingu OCU przodują:
- hybrydy benzynowe: Lexus NX (lata produkcji: 2014-2021)
- elektryczne: BMX i3 (lata produkcji: 2014-2023)
- hybrydy typu plug-in: Mitsubishi Outlander (lata produkcji: 2013-2022)
- benzynowe: Suzuki S-Cross/SX4 (lata produkcji: 2013-2021)
- diesle: BMW serii 2 (lata produkcji: 2013-2021)
Najczęstsze usterki oraz wątpliwości metodologiczne
Autorzy badania przedstawili również listę rodzajów awarii, najczęściej trapiących ankietowanych kierowców, wraz ze wskazaniem marek, w których najczęściej występowały usterki danego typu.
- awarie elektryczne (13%) – Alfa Romeo, Fiat, Opel, Dacia, Renault, Skoda
- awarie układów hamulcowych (9%) – Citroen, Ford, Lancia, Mazda, Opel, Skoda, Volkswagen, Volvo
- awarie zapłonu/elektroniki (8%) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot, Renault
- awarie układów zasilania silnika (7%) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot
- awarie amortyzatorów, układów kierowniczych, półosi (7%) – Fiat, Subaru, Tesla
- awarie elementów silnika (9%) – Citroen, Land Rover, Opel, Peugeot
- awarie klimatyzacji (7%) – Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Opel i Renault
- awarie silników elektrycznych (3%) – Audi, Peugeot i Volkswagen
- awarie baterii trakcyjnych (5%) – Peugeot i Volkswagen
Warto jednak pamiętać, że przyjęta przez OCU metodologia – jaką była ankieta przeprowadzona wśród właścicieli – ma swoje ograniczenia. To z kolei sprawia, że wyniki, choć interesujące i skłaniające do namysłu, należy potraktować z pewnym dystansem. Tym bardziej że nie mamy informacji o przebiegach aut, ani wielkości prób badawczych.
Jednak problemy z reprezentatywnością dotyczą wszystkich rankingów niezawodności, w tym również tych najsłynniejszych, jak np. badania ADAC.