Silniki 2.0 TDI – które są najlepsze, a na które uważać?
Silnik 2.0 TDI to jednostka montowana w wielu popularnych samochodach. Niestety, w odróżnieniu od pancernego wręcz silnika 1.9 TDI, wariant 2-litrowy borykał się z kilkoma poważnymi problemami. Przynajmniej w początkowym okresie produkcji.
Które silniki 2.0 TDI są awaryjne?
Silnik 2.0 TDI występował na przestrzeni lat w wielu odmianach. Nic więc dziwnego, że wybór odpowiedniej wersji może przyprawić o zawrót głowy. Należy jednak zaznaczyć, że jednostki z pompowtryskiwaczami, pochodzące z pierwszych lat produkcji (od 2003 roku) należały do najbardziej awaryjnych. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze problemy, z jakimi borykał się ten silnik, a w nawiasach umieściliśmy oznaczenia konkretnych jednostek:
- pękające głowice w odmianach 16-zaworowych, co przejawia się ubytkiem płynu chłodniczego (AZV, BKD, BSY)
- nagła usterka pompy oleju, co w większości przypadków skutkowało nawet zatarciem silnika i uszkodzeniem poszczególnych elementów, takich jak np. turbosprężarka (AXX, BRE, BLB, BVD, BVG, BNA, BVE, BPW, BWV, BHW, BMA, BLX, BVX BKP, BMP, BLR, BLY, BVZ, BVY, BWA, BPY, BPJ, BRF)
- nietrwałe panewki w wersjach 8-zaworowych (BGV, BMM)
- w mocniejszych, 170-konnych wersjach, występowały wtryskiwacze, których regeneracji producent nie przewidział, co znacząco podwyższa koszt usunięcia awarii tego podzespołu (BMN)
Zdecydowanie najbardziej ryzykowną odmianą jest ta o oznaczeniu BPW. Trapi ją praktycznie większość poważnych usterek tego silnika z pierwszych lat produkcji. Naprawa jest więc nieopłacalna i w sytuacji awarii lepiej poszukać jednostki w dobrym stanie, ale o innym oznaczeniu.
Które silniki 2.0 TDI są najlepsze i warto je kupić?
W przypadku starszych odmian polecamy dwie:
- o oznaczeniu kodowym BMM, będącą 8-zaworowym wariantem silnika 2.0 TDI, w którym uwagę należy w zasadzie zwrócić jedynie na stan panewek
- o oznaczeniu kodowym BKD, wyposażoną w pompowtryskiwacze i produkowaną od 2008 roku. W jednostce tej poprawiono jakość głowicy, zastosowano pompę oleju starszego typu (praktycznie bezawaryjną), nie występowały też problemy z panewkami
Jak sprawdzić kod silnika 2.0 TDI?
Najpopularniejszym miejscem, do którego również najszybciej można się dostać, aby sprawdzić kod silnika, jest wnęka bagażnika. A dokładnie okolice koła zapasowego. Umieszczono tam specjalną naklejkę zawierającą najważniejsze informacje dotyczące konkretnego egzemplarza samochodu. Jedną z nich jest oznaczenie kodowe silnika. Znaleźć je można także w książce serwisowej, na tabliczce znamionowej, pokrywie rozrządu czy bloku silnika.
Czy warto kupić samochód z silnikiem 2.0 TDI?
Mimo wspomnianych wad niektórych odmian silnika 2.0 TDI, jednostki te charakteryzują się niskim spalaniem, łatwym dostępem do części zamiennych i niezbyt skomplikowaną konstrukcją. Nowsze odmiany z systemem Common Rail, oferowane od 2007 roku, możemy kupić właściwie bez większego ryzyka, ale pamiętajmy, żeby mimo wszystko zweryfikować stan pompy oleju. Najpewniejsze są te z elektronicznie sterowanym, bezpośrednim wtryskiem paliwa (oznaczane literką C na początku czteroliterowego kodu silnika, np. CBAB).
W przypadku starszych należy sprawdzić, czy typowe usterki, o których pisaliśmy wcześniej, zostały już kiedyś usunięte. Niezależnie od tego, którą wersję wybierzemy, zwróćmy uwagę na ogólną kondycję jednostki napędowej. Jak wiadomo, w przypadku zaniedbanych bądź wyeksploatowanych Diesli, ewentualne naprawy mogą być bardzo wysokie.
Ile kosztuje naprawa silnika 2.0 TDI?
Koszt naprawy poszczególnych elementów tego silnika może wynieść od około tysiąca do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Poniżej omawiamy szerzej konkretne usterki, sposób oraz koszt ich naprawy.
Jak naprawić silnik 2.0 TDI?
Pękanie głowicy
Pękające głowice to jeden z największych problemów starszych 2.0 TDI, produkowanych mniej więcej do 2008 roku. Mechanicy niechętnie podejmują się regeneracji uszkodzonego elementu, ponieważ istnieje ryzyko, że głowica pęknie powtórnie w innym miejscu. O wiele lepszym i bezpieczniejszym wyjściem jest zakup nowego zamiennika, co całkowicie eliminuje problem w przyszłości. Niestety koszty nie będą niskie i wyniosą (wraz z wymianą) prawdopodobnie między 6000 a 7000 złotych.
Awaria pompowtryskiwaczy
W wersjach o mocy 170 KM producent nie przewidział regeneracji pompowtryskiwaczy Siemensa. Na rynku można znaleźć jednak firmy podejmujące się tej usługi. Co do jej skuteczności opinie są podzielone. Jedni zachwalają, a inni odradzają, sugerując, że nawet jeśli przynosi spodziewaną poprawę, to jedynie na krótki okres. W przypadku zakupu nowego kompletu wtryskiwaczy, wraz z wymianą, należy liczyć się z kwotami rzędu 6000-8000 zł. Przy okazji wymiany opisywanych podzespołów, warto również profilaktycznie sprawdzić stan pozostałych elementów układu wtryskowego.
Awarie pompy oleju
W starszych, bardziej awaryjnych odmianach tego silnika, pompa oleju została wyposażona w wałki wyrównoważające. Niestety rozwiązanie okazało się bardzo awaryjne. Naprawa polega na zastąpieniu łańcucha napędzającego wałki stałym zazębieniem lub wymianą na nowy (koszt około 1500 złotych). Pierwsza opcja jest najdroższa i wyniesie nie mniej niż kilka tysięcy złotych. Jeśli pompa jest w stosunkowo dobrym stanie, dobrym i tańszym rozwiązaniem jest wymiana samego trzpienia napędzającego pompę na dłuższy (koszt nie powinien przekroczyć 1000 zł). Odradzamy zakup używanych pomp czy zastępowanie ich innym typem, np. z silnika 1.9 TDI, co wpływa niekorzystnie na kulturę pracy silnika i zwiększa zużycie paliwa. Zamiast tego można rozważyć nabycie elementu po regeneracji, którego koszt nie powinien przekroczyć 2000 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy 2.0 TDI jest awaryjny?
Pierwsze wersje silnika 2.0 TDI rzeczywiście mogą przysporzyć wielu kłopotów. Z biegiem lat jednostkę udoskonalono i usunięto największe mankamenty. Można więc stwierdzić, że odpowiednio naprawiony lub pochodzący z ostatnich lat produkcji silnik 2.0 TDI charakteryzuje się podobną jakością, co konkurencyjne jednostki Diesla.
Ile wytrzymuje silnik 2.0 TDI?
Tak jak w przypadku każdego silnika wysokoprężnego, jest to uzależnione od stylu jazdy i jakości obsługi serwisowej konkretnego egzemplarza. Znane są jednak przypadki samochodów, które bez większych awarii przejechały nawet kilkaset tysięcy kilometrów.
Który silnik 2.0 TDI jest dobry?
Jeśli chcemy ograniczyć ryzyko serwisowe do minimum, powinniśmy się zainteresować silnikiem 2.0 TDI z systemem Common Rail. Im nowsza wersja tej jednostki, tym lepiej.
W którym roku poprawiono silnik 2.0 TDI?
Silnik 2.0 TDI został gruntownie zmodernizowany na przełomie 2007 i 2008 roku. Zmiany były istotne ze względu na kilka wcześniejszych, poważnych wad, z jakimi borykała się ta jednostka. Można więc przyjąć, że w grupie szczególnie wysokiego ryzyka znajdują się silniki 2.0 TDI wyprodukowane do 2008 roku.