Ile czasu jest na zgłoszenie szkody z OC sprawcy?
Miałeś wypadek samochodowy? Dowiedz się, ile masz czasu na zgłoszenie szkody z OC i AC sprawcy i od czego zależy czas oczekiwania na odszkodowanie. Dowiesz się tego z naszego poradnika.
Artykuł zawiera autopromocję.
Kolizja drogowa to nie tylko stres, ale i spore koszty. Zarówno związane z naprawą samochodu, jak i leczeniem urazów. Na szczęście zwykle nie trzeba sięgać do własnych oszczędności, wystarczy po prostu skorzystać z polisy ubezpieczeniowej.
W przypadku, gdy wina lży po stronie innego kierowcy – OC sprawcy kolizji lub wypadku. A jeśli sam jesteś sprawcą – autocasco. Teraz powstaje tylko pytanie, jak szybko trzeba zgłosić szkodę? Do kogo? I jak walczyć o wyższą rekompensatę? Odpowiedzi na nie znajdziesz w naszym poradniku (TUTAJ poznasz błędy przy ubezpieczaniu auta).
AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.
Kto może otrzymać odszkodowanie z OC sprawcy?
Na początek trzeba wyjaśnić jednak, kto może liczyć na odszkodowanie z polisy OC. Na szczęście w Polsce każdy samochód musi mieć wykupioną polisę OC. Taki obowiązek wynika wprost z ustawy. Dzięki niemu każdy poszkodowany powinien bez problemu dostać odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy.
Poniżej wyjaśniamy dokładnie, kto może otrzymać odszkodowanie z ubezpieczenia OC:
- poszkodowane osoby: odszkodowanie z ubezpieczenia OC sprawcy powinno być przyznane osobom poszkodowanym – mowa tu nie tylko o szkodach osobowych, ale także o odszkodowaniu za naprawę samochodu. Na pieniądze z OC na naprawę auta lub samochód zastępczy nie może natomiast liczyć sam sprawca. Takie osoby mogą pokryć koszty naprawy wyłącznie z ubezpieczenia AC
- inny uczestnik ruchu drogowego: wszystkie osoby, które ucierpiały w wyniku wypadku drogowego z udziałem pojazdu ubezpieczonego, mogą ubiegać się o odszkodowanie. Przywilej ten obejmuje zarówno kierowców innych pojazdów, jak i pieszych czy rowerzystów
- pasażerowie pojazdu sprawcy: jeśli byłeś pasażerem w pojeździe, który spowodował wypadek, również możesz ubiegać się o odszkodowanie z ubezpieczenia OC sprawcy
- rodzina ofiary: bliscy poszkodowanych mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku śmierci lub trwałego uszczerbku na zdrowiu swoich bliskich
- osoby, które poniosły szkody majątkowe: ubezpieczenie OC może również pokryć szkody materialne, takie jak uszkodzenie mienia, które powstało w wyniku działalności pojazdu, np. właściciel domu, w którego płot wjechał sprawca kolizji
Jak i gdzie zgłosić szkodę?
W języku ubezpieczeniowym proces odszkodowawczy określany jest jako likwidacja szkody. Od czego zaczyna się likwidacja szkody? Oczywiście od zgłoszenia szkody.
Na szczęście dziś to proces dość łatwy, który zwykle da się wykonać bez wychodzenia z domu. Po pierwsze, szkodę możesz zgłosić u swojego ubezpieczyciela. Oczywiście zgłoszenie szkody do własnego ubezpieczyciela, nie zmienia faktu, że wypłata odszkodowania leży po stronie ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Po prostu wycenę szkody wykona twój ubezpieczyciel i przekaże ją firmie ubezpieczającej sprawcę.
I tu najważniejsza sprawa, czyli terminy. W przypadku kolizji drogowej poszkodowany ma aż 3 lata na zgłoszenie szkody od momentu jej powstania, z kolei w wypadku, w którym ranni zostali jego uczestnicy, okres ten wydłuża się do 20 lat.
Ile czasu ubezpieczyciel ma na rozpatrzenie sprawy?
Zgodnie z ustawą o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych (czyli ubezpieczeniach OC), których dotyczy większość szkód drogowych, ubezpieczyciel ma obowiązek:
- po otrzymaniu zgłoszenia o szkodzie ubezpieczyciel ma obowiązek wysłać w ciągu 30 dni odpowiedź na to zgłoszenie
- po uzyskaniu wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów dotyczących szkody ubezpieczyciel ma 90 dni na rozpatrzenie roszczenia i wypłatę odszkodowania (zwykle jednak przelew trafia szybciej na konto poszkodowanego)
Warto zaznaczyć, że terminy te są określone w ustawie i mają na celu zapewnienie sprawnego postępowania w przypadku roszczeń związanych z ubezpieczeniem OC sprawcy.
Jeśli ubezpieczyciel nie spełni tych terminów, może to skutkować konsekwencjami prawnymi i być podstawą do skierowania sprawy do sądu. Nieco inaczej sprawa wygląda już w przypadku polisy AC.
AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.
Kiedy możemy odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Dobra wiadomość jest taka, że wypłata odszkodowania nie kończy sprawy. Nawet jeśli pieniądze wpłyną już na konto, dalej można walczyć o wyższą kwotę, adekwatną do poniesionych strat (TUTAJ przeczytasz o braku przeglądu i jego wpływie na OC i AC).
Likwidacja szkody kończy się dopiero wtedy, kiedy porozumiesz się z towarzystwem ubezpieczeniowym co do ostatecznej wysokości odszkodowania. Jak zatem walczyć o wyższe odszkodowanie? Oto kolejne kroki postępowania:
- w pierwszej kolejności skontaktuj się z towarzystwem ubezpieczeniowym i zapytaj o szczegóły decyzji i sposób wyliczenia szkód oraz przyjęte stawki. Następnie poproś o wycenę warsztatu, który będzie wykonywał naprawę. Korespondencja z ubezpieczycielem sprawcy musi odbywać się formalnie, czyli drogą pisemną
- przygotuj wszelką dokumentację dotyczącą wypadku lub szkody, która może pomóc w udowodnieniu, że odszkodowanie powinno być wyższe. Pamiętaj o kosztorysie naprawy oraz rachunkach za naprawę pojazdu i za leczenie
- napisz oficjalne odwołanie, jeśli uważasz, że decyzja ubezpieczyciela jest niesprawiedliwa. Zazwyczaj musisz to zrobić na piśmie, używając formularza udostępnionego przez ubezpieczyciela. W odwołaniu przedstaw swoje argumenty i dołącz kopie dokumentów potwierdzających swoje roszczenia
- uwaga: ubezpieczyciel ma obowiązek odpowiedzieć na odwołanie w określonym terminie, który jest również określony w przepisach. Zazwyczaj jest to 30 dni w przypadkach prostych spraw. Gdy sprawa jest skomplikowana, ubezpieczyciel może rozpatrywać odwołanie do 60 dni, ale musi o tym poinformować. Jeśli firma nie odpowie w ustawowych terminach, odwołanie uznaje się za zaakceptowane
- jeśli ubezpieczyciel odmówi doszacowania wysokości odszkodowania, zawsze możesz posiłkować się bezpłatną pomocą Rzecznika Finansowego. Możesz także złożyć skargę do organu nadzoru nad rynkiem ubezpieczeń, czyli Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (KNF)
O tym warto pamiętać
Najważniejsze wskazówki:
- trzeba pamiętać, że utrata możliwości korzystania z rozbitego w kolizji drogowej samochodu to także szkoda, która musi zrekompensowana z OC sprawcy. Jednym słowem poszkodowanemu należy się nie tylko pokrycie kosztów naprawy auta, ale także możliwość korzystania z samochodu zastępczego na czas, kiedy jego auto znajduje się w serwisie
- powinieneś pamiętać, że możesz zgłosić szkodę z OC i ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów dodatkowych. Mowa np. o odpłatnych wizytach lekarskich, wezwanym prywatnym pogotowiu ratunkowym, czy zwrocie pieniędzy za zniszczone rzeczy prywatne, m.in. ubrania, biżuterię, rzeczy przewożone w bagażniku
- kolejna ważna kwestia to kolizja z nieubezpieczonym samochodem. Bez obaw, o ile sprawca zdarzenia nie ucieknie z miejsca wypadku i ślad po nim zaginie, to i tak dostaniesz odszkodowanie – nawet jeśli będzie on niewypłacalny. W takim przypadku proces likwidacji szkody przejmuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Tu jednak ważna uwaga: w takich przypadkach oświadczenie sprawcy kolizji drogowej nie wystarczy, trzeba wezwać policję. Odszkodowanie wypłaca wtedy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który zwraca się następnie z regresem do sprawcy kolizji i dodatkowo wlepi mu karę za brak polisy OC. W przypadku szkód osobowych UFG wypłaci odszkodowanie, nawet jeśli nie uda się odnaleźć sprawcy wypadku
AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.