Samochód elektryczny – cena w 2024 roku. TOP 4 najtańszych elektryków
Najtańszy samochód elektryczny na polskim rynku – jaki to model i ile kosztuje? Czy ma dużą konkurencję?
Ile elektryków jeździ po polskich drogach?
Zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce stale rośnie. Związane jest to nie tylko ze zmieniającymi się przepisami, ale i z rosnącą świadomością społeczeństwa w tym aspekcie. Postanowiliśmy sprawdzić w liczbach, jak wygląda rynek takich pojazdów elektrycznych w Polsce. Jednocześnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, czy najtańszy samochód elektryczny może być ciekawą alternatywą dla odmian spalinowych?
Elektryki coraz popularniejsze
Tesla zdominowała polski rynek nowych samochodów elektrycznych, a wśród używanych króluje Nissan Leaf. Takie wnioski płyną z raportu PEVO Index podsumowującego ubiegły rok. Do końca 2023 roku zarejestrowano w Polsce 56 934 samochodów na prąd.
Jak wynika z grudniowego raportu PEVO Index, na koniec 2023 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych wynosiła 56 934 sztuki. Wśród nich dominują osobówki, których było aż 51 125. Znacznie mniej, bo 5809, było pojazdów dostawczych i ciężarowych zasilanych prądem.
W grudniu 2023 roku rynek pierwotny zdominowała Tesla, zaś na rynku wtórnym w statystykach OTOMOTO królował Nissan Leaf.
Choć ogólny udział pojazdów na prąd w całkowitej liczbie samochodów w Polsce wciąż stanowi margines motoryzacyjnej rzeczywistości, to jednak systematycznie rośną zarówno zainteresowanie samochodami elektrycznymi, jak i infrastruktura ładowania.
Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny?
Najtańszym nowym samochodem elektrycznym na polskim rynku jest Dacia Spring. Cena tego modelu w wersji bezemisyjnej to 106 900 zł.
Najtańsze samochody elektryczne – zestawienie 2024
Dacia Spring
Model jest produkowany od 2021 roku. W wyposażeniu seryjnym znajdziemy między innymi klimatyzację, system Media NAV z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją. Dzięki baterii o pojemności 26,8 kWh na jednym ładowaniu można przejechać do 230 kilometrów. Niestety auto dysponuje mocą jedynie 45 KM, co może to stanowić pewne. Cena Dacii Spring to 106 900 zł (101 490 zł w wersji dwuosobowej Cargo).
MG 4
MG4 to samochód elektryczny oparty na platformie MSP Na polskim rynku dostępny jest w pięciu wariantach.
Wersja podstawowa to MG4 Electric Standard z tylnym napędem i baterią o pojemności 51 kWh. Zapewnia ona zasięg do 350 km (cykl WLTP). Silnik elektryczny ma moc 170 KM. Ceny tego modelu zaczynają się od 125 200 zł. To wersja bazowa.
Dwie kolejne (MG4 Electric Comfort i MG4 Electric Luxury) mają już większą baterię o pojemności 64 kWh i silnik elektryczny o mocy 204 KM. Ich zasięg też jest większy i wynosi 450 km. Wariant Comfort to wydatek minimum 141 900 zł, a Luxury startuje od 150 600 zł.
Dla potrzebujących jeszcze większego zasięgu MG też ma coś w zanadrzu. To wariant Luxury Long-Range. Z baterią o pojemności 77 kWh, silnikiem elektrycznym o mocy 244 KM i zasięgiem do 520 km (WLTP).
Na szczycie gamy znalazła się zaś odmiana XPOWER z napędem na wszystkie koła, dwoma silnikami elektrycznymi (przednim i tylnym) i mocą wynoszącą 435 KM. Cena? 169 900 zł.
Fiat 500e
Zupełnie nowy Fiat 500e jest oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej. Auto wyposażono seryjnie w takie dodatki jak np. klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, światła w technologii LED czy tempomat. Bateria ma pojemność 21,3 kWh i pozwala na przejechanie do 190 kilometrów. Za ten model przyjdzie nam zapłacić od 142 400 zł.
Nissan Leaf
W obliczu wcześniej wymienionych pojazdów, model Leaf to prawdziwy weteran. Nadal jednak prezentuje się atrakcyjnie, oferuje bogate wyposażenie i jest jedną z ciekawszych propozycji zarówno na rynku samochodów nowych, jak i używanych.
Oprócz standardowych dodatków z dziedziny komfortu, takich jak klimatyzacja, na wyposażeniu znajdziemy między innymi system ostrzegania o pojawiającym się pojeździe w martwym polu. Bateria auta ma pojemność 39 kWh, co pozwala na przejechanie do 270 kilometrów. Cena Leafa zaczyna się od 147 900 zł.
Dopłata do samochodów elektrycznych – ile wynosi?
Samochody elektryczne w dalszym ciągu są wyraźnie droższe od spalinowych odpowiedników. Przez to nie każdy może sobie pozwolić na zakup takiego pojazdu. Z pomocą przychodzi rządowy program „Mój Elektryk”, w ramach którego można liczyć na dofinansowanie do zakupu auta elektrycznego. W przypadku osób fizycznych i przedsiębiorców wynosi ono 18 750 zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny oraz przedsiębiorców, którzy zadeklarują średnioroczny przebieg powyżej 15 tys. km dopłata może wynieść 27 000 zł.
Samochód elektryczny. Podsumowanie
O ile w 2022 roku nie można było mówić o spektakularnych wydarzeniach na polskim rynku samochodów elektrycznych, o tyle rok później nastąpiła prawdziwa rewolucja. Wzrosty są na tyle wyraźne, że nie sposób ich pominąć. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Najważniejsze to zwiększenie świadomości społeczeństwa i zmiany w przepisach, jakie na przestrzeni roku powoli zaczną wchodzić w życie. Chodzi o strefy czystego transportu i związane z nimi zakazy wjazdu dla starszych aut. Być może również ten fakt jest powodem, dla którego w praktycznie ekspresowym tempie wzrosło zainteresowanie używanymi elektrykami. Widać do bardzo dobrze po liczbie ogłoszeń, jakie codziennie pojawiają się na portalu otomoto.pl.
Co przyniesie rok 2024? Jeśli zainteresowanie samochodami elektrycznymi utrzyma się na takim samym poziomie, jedyne czego możemy sobie życzyć to bardziej przystępne ceny tego typu pojazdów.