21 grudnia 2023

Nowy Hyundai KONA – ikona miejskiego stylu

Hyundai KONA to miejski SUV, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Pełen przekrój źródeł napędu sprawia, że to auto idealnie skrojone zarówno pod spalinową teraźniejszość, jak i elektryczną przyszłość.

Hyundai KONA szturmem podbił rynek w 2017 roku, kiedy to zadebiutowało pierwsze wcielenie tego modelu. Pięć lat później, pod koniec ubiegłego roku, zaprezentowano drugą generację. Rozwija ona koncepcję, którą pokochali klienci na całym świecie.

Nowa KONA wyraźnie urosła w porównaniu do swojego poprzednika. Jej nadwozie mierzy teraz 4350 mm długości (4355 mm w wersji elektrycznej), 1825 mm szerokości, a wysokość uzależniona jest od wersji i waha się od 1570 do 1585 mm. Z kolei rozstaw osi to 2660 mm.

Taka wielkość auta stanowi idealny kompromis pomiędzy przestronnością kabiny pasażerskiej a zwinnością w miejskiej dżungli.

Seamless Horizon czyli wyróżnij się z tłumu

Jednak to nie wymiary karoserii Hyundaia KONA czynią z niego tak wyjątkowe auto. Pierwsze skrzypce gra tu bowiem design. Nietuzinkowy projekt śmiało wybiega w przyszłość, przybierając futurystyczny kształt, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Całość podkreśla innowacyjne oświetlenie Seamless Horizon, które elegancko wkomponowano w pasie przednim pod maską.

Wyraziście zarysowane nadkola uwydatniają sportowe aspiracje modelu, stanowiąc jednocześnie nawiązanie do pierwszej generacji Hyundaia KONA. Dynamicznie narysowane nadwozie nie pozostawia złudzeń co do pełnej gotowości auta, by wyruszyć przed siebie. A wtedy pozostali uczestnicy ruchu podziwiać będą mogli elegancką listwę świetlną biegnącą przez całą szerokość tylnej części pojazdu. Wszak najważniejsza jest stylistyczna spójność projektu.

Nowoczesność połączona z przestronnością

Nowa KONA urosła na szerokość i długość, dzięki czemu pasażerowie mają do dyspozycji jeszcze bardziej przestronną kabinę. Tylna kanapa zapewnia dużo miejsca na nogi i ramiona, a bagażnik pomieści wszystko, co potrzebne, dzięki 466 litrom przestrzeni.

Lecz Hyundai KONA oferuje znacznie więcej niż tylko przestronność. Nowoczesne wnętrze zapewnia niebywałą przyjemność w czasie podróży. Elegancko zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz obejmuje dwa zintegrowane ekrany, dzięki którym obsługa samochodu jest niezwykle intuicyjna. 12,3-calowy wyświetlacz dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego uzupełniono o cyfrowy zestaw wskaźników w tym samym rozmiarze.

W kokpicie znalazło się też miejsce na ładowarkę bezprzewodową oraz gniazdo zasilania 12V i dwa porty USB-C. Z kolei otwarta konsola środkowa ma zintegrowany podłokietnik oraz wiele poręcznych schowków.

Wisienką na torcie pozostaje oświetlenie nastrojowe o 64 kolorach do wyboru. Dzięki niemu można stworzyć atmosferę dopasowaną do każdego nastroju, by móc w pełni rozkoszować się przyjemnością podróży.

Spalinowy, hybrydowy czy elektryczny?

Czasy, w których żyjemy, z pewnością zostaną zapamiętane jako okres przełomu w historii motoryzacji. Towarzysząca ludzkości od ponad 100 lat technologia spalinowa schodzi ze sceny, na której błyszczeć zaczynają samochody zasilane energią elektryczną.

Niezależnie od tego, którą z wizji mobilności wybierzesz, Hyundai KONA zawsze będzie idealnym towarzyszem podróży. Samochód oferowany jest zarówno w tradycyjnej wersji spalinowej, jak i odmianie w pełni elektrycznej. A jakby tego było mało, w połowie drogi czeka jeszcze wariant hybrydowy.

KONA spalinowa

Zacznijmy od wersji spalinowych. Do wyboru są dwa, turbodoładowane silniki benzynowe. Pierwszy, o pojemności 1 litra generuje 120 KM mocy. Może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową przekładnią DCT, a napęd przekazywany jest na koła przednie. Średnie zużycie paliwa waha się od 5,7 do 6,5 litra na 100 km, natomiast przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa mniej niż 12 sekund.

Alternatywę dla tej jednostki stanowi silnik o pojemności 1,6 litra. Jego moc wynosi 198 KM, a moment obrotowy o wartości 265 Nm może trafiać na koła przednie lub też na obie osie. W wariancie przednionapędowym wybierać można pomiędzy 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową DCT, a odmiana 4x4 standardowo wyposażana jest w tę drugą przekładnię.

Średnie zużycie paliwa jednostki 1.6 T-GDI w przypadku aut z napędem na przód waha się od 6,2 do 6,7 litra na 100 km. Z kolei odmiana 4x4 na pokonanie takiego dystansu potrzebuje średnio od 6,7 do 7,1 litra. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,7 sekundy w wariancie ze skrzynią manualną, 7,8 sekundy w przypadku przekładni DCT i 8,1 sekundy w aucie z napędem 4x4.

KONA hybrydowa

W połowie drogi pomiędzy pojazdem elektrycznym a spalinowym znajduje się hybryda. W ruch wprawia ją tandem złożony z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM oraz jednostki elektrycznej generującej 43,5 KM. Łączna moc układu hybrydowego to 141 KM.

Pozwala to na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h w 10,9 lub 11,2 sekundy (zależnie od rozmiaru kół), zaś średnie zużycie paliwa to skromne 4,5-4,8 litra na każde 100 km.

KONA w wersji hybrydowej standardowo wyposażona jest w skrzynię 6DCT.

KONA elektryczna

Gwoździem programu jest innowacyjny napęd elektryczny. W zależności od potrzeb, wybierać można pomiędzy dwoma wariantami mocy i pojemności baterii.

Pierwszy wyposażony jest w akumulator o pojemności 48,4 kWh, a jego silnik rozwija moc 156 KM. Pozwala to osiągnąć 100 km/h w czasie 8,8 sekundy, jednak znacznie ważniejszym parametrem w przypadku aut elektrycznych tradycyjnie pozostaje zasięg. W tym przypadku wynosi on do 377 km (cykl WLTP), a w mieście rośnie do 512 km. Oznacza to średnie zużycie energii elektrycznej na poziomie 14,6 kWh na każde 100 km.

Drugą możliwością jest KONA o mocniejszym silniku i większej baterii. Ten wariant legitymuje się mocą na poziomie 218 KM i może magazynować w swoich ogniwach 65,4 kWh energii. Przyspieszenie? Pierwsze 100 km/h pojawi się na liczniku po 7,8 sekundy (felgi 17") lub 8,1 sekundy (obręcze 19"). Zasięg to zaś – odpowiednio – 514 lub 454 km. W cyklu miejskim rośnie on do 683 km (felgi 17") lub 578 km (19"). Zużycie energii to 14,7 lub 16,6 kWh na każde 100 km.

Obie odmiany można naładować od 10 do 80% w 41 minut przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy 100 kW.

KONA czyli najlepszy wybór na czas przełomu

Jak widać Hyundai KONA jest odpowiedzią na wszystkie pytania w zakresie mobilności XXI wieku. Niezależnie od wybranego źródła napędu, oferuje on niezrównany komfort i styl, obok którego nie sposób przejść obojętnie.

Przekonaj się sam.