Ranking aut z najmniejszym spalaniem
Niskie spalanie to bez dwóch zdań ogromny atut. Przekłada się ono bowiem na niższe koszty eksploatacji, a także na zwiększony zasięg. Sprawdźmy więc co wpływa na zużycie paliwa w samochodzie i jaki model wybrać, by cieszyć się niewielkimi wydatkami na benzynę lub olej napędowy.
Omówienie tematu zacznijmy od tego, co wpływa na zużycie paliwa w samochodzie. No i pewnie was to nie zaskoczy, ale wszystko tak naprawdę zaczyna się od kierowcy.
Bo nawet jeśli ktoś dostanie najbardziej oszczędny pojazd świata, ale potem tym samym autem będzie jeździł tak, jakby każdy metr jezdni był Północną Pętlą Nürburgringu, to o niskim spalaniu będzie można zapomnieć. Zakup oszczędnego samochodu to jedno, a zaznajomienie się z podstawowymi zasadami eco-drivingu (patrz dalej) to druga kwestia.
Niskie spalanie – co na nie wpływa?
Istotne w kwestii spalania są także sposób eksploatacji (np. krótkie czy długie dystanse, liczba tzw. zimnych rozruchów), oraz ukształtowanie terenu (w górach wyniki przeważnie są dużo gorsze) i warunki atmosferyczne. No ale na to wpływu nie mamy.
Mamy za to na kolejny ważny aspekt: układ napędowy. Co do zasady, najmniej paliwa zużywają silniki Diesla, ale ponieważ dziś mało kto się na nie decyduje, to prym jeśli chodzi o spalanie wiodą hybrydy oraz opracowane pod kątem niskiego spalania wersje benzynowe (m.in. miękkie czy jednostki napędowe pracujące w cyklu cykl Millera/Atkinsona). Oszczędne okazują się też przeważnie niewielkie i lekkie auta wyposażone w proste oraz małe (niewielka pojemność skokowa) silniki benzynowe. Tak, takie relikty przeszłości też się trafiają.
Uwaga! Niskie koszty paliwa zapewniają też samochody zasilane LPG i choć to też już powoli gatunek wymierający – przynajmniej jeśli chodzi o modele fabrycznie nowe – to jednak wciąż takie rodzynki się trafiają (Renault, Dacia). W tym wypadku tanio jest jednak nie ze względu na niskie zużycie paliwa, a z powodu wciąż atrakcyjnych cen LPG.
Niskie spalanie – nie tylko teren!
Inne cechy samochodu mające wpływ na spalanie to: masa, obecność napędu na obie osie, układ start-stop, współczynnik oporu powietrza (w związku z tym SUV najczęściej spali więcej niż np. hatchback o tej samej masie i długości), opony (szerokość, średnica kół, ciśnienie, opory toczenia), skrzynia biegów i jej przełożenia (pozytywnie pod kątem spalania wypadają zwłaszcza przekładnie bezstopniowe) oraz możliwość tzw. żeglowania. Istotne jest również dodatkowe wyposażenie (np. klimatyzacja) i to, jak często z niego korzystamy.
Które samochody zazwyczaj zużywają najmniej paliwa? Nie da się na to jednoznacznie odpowiedzieć, ale z grubsza możemy przyjąć, że im mniejszy i lżejszy samochód, tym zazwyczaj uzyskuje niższe spalanie. Wśród dużych oraz ciężkich pojazdów kluczowe czynniki to aerodynamika i opory toczenia – gdy się one zgadzają, także i tutaj można uzyskać niezłe wyniki.
Na pewno jednak do wybitnie oszczędnych nie należą wspomniane SUV-y i minivany, czyli auta z dużą powierzchnią czołową. Pamiętaj: niskie spalanie to kwestia względna, bo w małym miejskim hatchbacku 5-6 l/100 km to norma, a w dużym sedanie klasy średniej – rewelacyjny wynik.
Niskie spalanie – auta, które niewiele palą?
Wśród aut małych dobre wyniki (uwaga, podajemy orientacyjne dane) notują modele z niewielkimi silnikami bez doładowania, a także hybrydy. Przykład: Fiat 500 1.0 mHEV – 3,9 l/100 km. Hybrydowa Toyota Yaris 1.5 średnio ma spalać 3,8 l/100 km. Niewiele gorzej wypada Yaris Cross z tym samym układem napędowym.
Ostatniego słowa nie powiedziały jeszcze Diesle, bo np. Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi pali zaledwie 3,6 l oleju napędowego na każde 100 km. Wśród kompaktów i aut klasy średniej również najlepiej postawić na hybrydę (np. Toyota Corolla Hybrid 1.8/140 KM – 4,6 l/100 km) lub Diesla (np. Audi A4 35 TDI – 4,8 l/100 km). Ale trafiają się i ciekawe silniki benzynowe, zoptymalizowane pod kątem niskiego spalania, czyli np. 2.0 TSI/190 KM Grupy VAG.
Seat Leon z tą jednostką napędową ma zużywać (według danych fabrycznych) zaledwie 6,1 l/100 km. Oszczędne są też przeważnie małe benzyniaki z miękkimi hybrydami.
Wśród SUV-ów niskie zużycie paliwa przeważnie oznacza konieczność zakupu Diesla (np. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – 5,3 l/100 km) lub – znów – hybrydy (np. Toyota Highlander – 6,5 l/100 km).
Co z hybrydami plug-in?
Uwaga! W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy hybryd PHEV (z wtyczką), bo te – na papierze – notują wyniki na poziomie np. 1,5-2,5 l/100 km. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy ruszamy z pełną baterią i większość dystansu pokonujemy na samym prądzie.
Jak utrzymać niskie spalanie? Należy dbać o stan techniczny auta (opony, elementy mające wpływ na opory toczenia – m.in. łożyska, hamulce) i stosować spokojny oraz przewidujący styl jazdy (np. hamowanie silnikiem, unikanie niepotrzebnej jazdy na wysokich obrotach itp.).