Jazda po rondzie – jak robić to prawidłowo?
Jazda po rondzie wzbudza niepokój nawet wśród doświadczonych kierowców. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym wymusza zmniejszenie prędkości i sprawia, że kierunki jazdy się nie przecinają. Podpowiadany jak prawidłowo poruszać się po rondzie.
Typowa jazda po rondzie – zasady ruchu
Kodeks ruchu drogowego nie zawiera definicji ronda ani szczególnych zasad poruszania się po nim. Informuje jedynie o skrzyżowaniu z ruchem okrężnym. Bardziej szczegółowy opis znajdziemy w Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Określa ono symbolikę znaku C-12 – ruch okrężny. Zgodnie z nim oznacza on to, że jazda po rondzie odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. O rondzie informuje też znak ostrzegawczy A-8 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
Zatem jeśli nad znakiem C-12 znajduje się znak A-7 nakazujący ustąpienie pierwszeństwa, to samochody chcące wjechać na rondo muszą przepuścić te już poruszające się po nim. A jeżeli nie ma go, to wszystkich obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego, jak na skrzyżowaniu równorzędnym i reguła prawej ręki.
Stłuczki na rondzie – dlaczego powstają?
Ronda zapewniają wysoką płynność jazdy, o ile kierowcy dostosują się do znaków pionowych i poziomych oraz zasad ruchu drogowego. W przeciwnym razie jazda po rondzie zwiększa ryzyko stłuczek i kolizji.
Do stłuczek najczęściej dochodzi przy zmianie pasa ruchu na rondzie. Przy wykonywaniu tego manewru kierowca musi zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że ma wolną drogę. Problemem jest tzw. martwe pole, czyli obszar wokół samochodu, który jest niewidoczny dla kierowcy w lusterku. Jego wielkość zależy od ustawienia lusterek i modelu samochodu. Aby zniwelować ryzyko kolizji, trzeba odwrócić głowę i sprawdzić jak wygląda sytuacja na pasie, na który chcemy wjechać.
Innym powodem stłuczek jest niesygnalizowanie zamiaru zjechania z ronda albo zmiany pasa. Wtedy nie każdy kierowca ma szansę zredukować prędkość i uniknąć zderzenia.
Jak wjeżdżać na rondo?
Wjeżdżając na rondo, należy zwolnić i dostosować się zawczasu do znaków poziomych i pionowych. Przed rondami wielopasmowymi mogą być oznaczenia na jezdni, wskazujące jaki pas należy zająć, aby zjechać na kolejnych zjazdach.
Jeśli przed rondem jest znak A-7, ustępujemy pierwszeństwa pojazdom będącym już na takim skrzyżowaniu, kiedy nie ma takiego znaku, to pojazd wjeżdżający ma pierwszeństwo. Czasem zdarza się, że przed rondem jest sygnalizacja świetlna, wtedy dostosowujemy się do niej.
Jazda po rondzie – zmiana pasa ruchu
Zmiana pasa ruchu na rondzie jest możliwa na skrzyżowaniach wielopasmowych, o ile nie zakazują tego znaki poziome, czyli linia ciągła namalowana na jezdni. Zasady tego manewru na rondzie są takie same jak na innych drogach.
Co oznacza, że przed zmianą pasa należy włączyć kierunkowskaz i sprawdzić, czy skręt jest bezpieczny. Jeśli jest na nim już jakiś pojazd, to trzeba ustąpić mu pierwszeństwa.
Warto też pamiętać, że wybór pasa zależy od tego, gdzie chcemy jechać. Jeśli jest to rondo dwupasmowe to:
- prawy pas – służy do skrętu w prawo i jazy prosto
- lewy pas – wybieramy, chcąc jechać prosto albo zjechać w lewo, albo zawrócić
W przypadku rond trzypasmowych:
- zajmujemy prawy pas, gdy planujemy jechać w prawo
- dowolny pas, kiedy chcemy jechać prosto
- lewy – jeśli chcemy jechać w lewo lub zawrócić
Jazda po rondzie – zjazd z ronda
Manewr opuszczania ronda zaczynamy od ustawienia się na skrajnym prawym pasie i włączenia prawego kierunkowskazu. Jeżeli jest to rondo wielopasmowe i mamy opcję zjazdu ze środkowego albo lewego pasa, to zanim wykonamy manewr, trzeba przepuścić pojazdy znajdujące się na pasach po prawej stronie. Należy też pamiętać, że zwykle za rondem znajdują się przejścia dla pieszych, co oznacza, że przechodniom również ustępujemy pierwszeństwa.
Jazda po rondzie turbinowym – jak się po nim poruszać?
Rondo turbinowe to wielopasmowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym, gdzie pasy są poprzecinane znakami poziomymi i często też rozdzielone krawężnikami. A to oznacza, że tor jazdy można zmienić jedynie w wyznaczonym miejscu, czyli zwykle tam, gdzie jest przerywana linia. Aby wyjechać z ronda, kierowcy muszą zająć odpowiedni pas, co ułatwiają namalowane na nawierzchni strzałki.
Kierowcy, o ile będą trzymali się wytyczonych pasów i nie będą ich zmieniali, to bezkolizyjnie opuszczą rondo.
Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
- przed wjazdem na rondo należy ustawić się na pasie, który prowadzi do właściwego dla nas zjazdu. Pomogą w tym namalowane strzałki
- przed wjazdem trzeba pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom, które już na nim się poruszają
- po wjeździe na rondo trzymamy się wybranego pasa i niezmieniany go
- kiedy musimy jednak zmienić pas, manewr wykonujemy w miejscu wyznaczonym, czyli tam, gdzie są namalowane linie przerywane na jezdni
- rondo opuszczamy zgodnie ze strzałkami na naszym pasie, włączając kierunkowskaz
Zatem na tego typu rondzie ustąpienie pierwszeństwa jest teoretycznie konieczne tylko podczas wjazdu, nigdzie indziej nie ma punktów kolizyjnych. Pasy jazdy nie przeplatają się ze sobą, co teoretycznie zupełnie eliminuje ryzyko zderzenia się z innym pojazdem.
Jak jeździć po mini rondach?
Jazda po mini rondach jest w teorii najprostsza, co wynika ze świetnej widoczności. Zbliżając się do niego z daleka widać inne samochody, zatem wystarczy dostosować się do znaku ustąpienia pierwszeństwa (jeśli jest) i zasygnalizować zjazd z ronda.
Tramwaj na rondzie – kto ma pierwszeństwo?
Młodzi kierowcy zwykle obawiają się ronda, po którym porusza się też tramwaj. Jednak zupełnie niepotrzebnie, ponieważ pojazd szynowy także obowiązują zasady ruchu drogowego. Zatem jeśli przed rondem jest znak A-7, tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa autom zgodnie z przepisami, ale już w trakcie poruszania się na rondzie i podczas zjazdu oraz ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Wyjątkiem są dodatkowe sygnalizatory, które regulują ruch na rondzie.
Natomiast jeśli nie ma znaku A-7 tramwaj tak jak inne pojazdy obowiązuje reguła prawej ręki.
FAQ
Czy można zjechać z ronda z lewego pasa?
Zjazd z ronda powinien zawsze odbywać się ze skrajnego prawego pasa.
Co oznacza na rondzie „drugi zjazd”?
Numer zjazdu oznacza po prostu drogę, którą trzeba zjechać z ronda.
Czy używać lewego kierunkowskazu na rondzie?
Na rondzie kierunkowskazu używa się tylko przy zmianie pasa i przy zjeździe. Zatem jeśli zamierzamy z prawego pasa zjechać na lewy, to koniecznie należy to zasygnalizować.