29 września 2022

Audi A5 8T. Czy A4 w wersji coupé może być praktyczne?

Audi A5 w założeniu miało być seksowną odmianą nudnego A4. Nie liczyła się w nim praktyczność, pojemność bagażnika i wygoda na tylnych siedzeniach. Najważniejsze było modne dwudrzwiowe nadwozie w stylu coupé i charakter, o jakim Audi na długo zapomniało.

To nie jest zbieg okoliczności, że pierwsza generacja Audi A5 (8T) zadebiutowało w tym samym roku co czwarta generacja Audi A4 (B8). Nikomu nawet nie przeszkadzało, że technologicznie oba auta były niemal identyczne. Wykorzystano bowiem tutaj tę samą platformę MLP (Modular Longitudinal Platform), a co za tym idzie te same, wzdłużnie umieszczone silniki, napęd na przód lub quattro i te same skrzynie oraz nowinki techniczne, czyli system MMI kolejnej generacji.

Audi A5 8T

Audi A5 było więc tym samym Audi A4, tylko w ładniejszym i bardziej seksownym przebraniu. Co tu dużo mówić, jego kwintesencją były choćby bezbramkowe drzwi, w odmianie coupé tylko dwoje, czy nisko opadająca linia dachu.

Powrót do coupé i quattro

Pierwsza generacja Audi A5 (8T) powstała w 2007 i produkowana była do 2016 roku. Wtedy pojawiła się druga generacja A5 o kodzie F5. I choć producent o tym głośno nie wspominał, był to dla wielu czytelny powrót do historii i próba wskrzeszenia tego, co w Audi najlepsze. W końcu w latach 80. na rajdowych szutrach prym wiodło Audi Quattro, czyli 80 Coupé B2, Typ 85.

Audi Urquattro 1981

Audi Urquattro 1981

Audi 80 było kanciaste, ale dwudrzwiowe i właśnie coupé. Doczekało się odmiany quattro i sport quattro, a także wersji wyczynowej. I to właśnie ona dzięki napędowi na cztery koła i silnikowi 2,2 l. z 20 zaworami wykosiła na długie lata konkurencję na rajdowych trasach Mistrzostw Świata.

Nie tylko dwudrzwiowe

Audi A5 o kodzie fabrycznym 8T, zbudowane na platformie czwartej generacji A4 (B8). Za design odpowiadał jednak kompletnie inny zespół stylistów, który pracował przy A4. Prace nadzorował sam Walter de’Silva, ówczesny szef stylistów Audi. To właśnie kreska narysowana jego ręką dominuje na całej długości nadwozia, nadając mu subtelności i muskularności jednocześnie.

Już po dwóch latach od debiutu, w 2009 roku, do produkcji wprowadzono nieco dłuższą, czterodrzwiową odmianę liftback z otwieraną całą tylną klapą, nazwaną przez Audi sportback oraz cabriolet. W 2010 roku zaprezentowano sportową odmianę RS5 w wersji coupé, a w 2012 w wersji cabriolet.

W 2011 roku auto przeszło face lifting. Pojazd otrzymał m.in. nowy grill, nowe przednie reflektory diodowe o innym kształcie oraz przeprojektowane światła tylne. Pojawiły się także na pokładzie nowe systemy wspierające jazdę. Jednak komfort jazdy cały czas był tak samo wysoki, podobnie z resztą jak wykończenie i wykonanie wnętrza.

Po latach można powiedzieć, że dobrze się stało, że Audi nie zrobiło coupé z A4, tylko modelem A5 zapoczątkowało linię aut typu sportback (później pojawiło się większe A7). Ale czy po latach można powiedzieć, że Audi A5 to komfortowe, świetnie jeżdżące i bezawaryjne auto używane?

Komfortowe z pewnością jest. Frajdę z jazdy daje niesamowitą, ale bezawaryjność odziedziczyło po Audi A4. A tu wszystko zależy od silnika.

Audi A5 – jaki silnik wybrać

Wybór silników w przypadku Audi A5 wydaje się olbrzymi. Równie dużo co silników jest tutaj wersji o różnych mocach. W sumie w pierwszej generacji Audi A5 (8T) naliczyć ich można 23, z czego samych silników benzynowych jest aż 12. To zarówno czterocylindrowe silniki rzędowe, jak i widlaste szóstki, a nawet widlaste ósemki.

W gamie znalazły się silniki TDI oraz kłopotliwe TFSI. Słowem dokładnie te same, które znaleźć można w Audi A4. Na uwagę zasługuję silniki występujące w odmianie Audi S5. To wyposażony w napęd quattro i wolnossący silnik V8 4.2 FSI o mocy 354 KM (440 Nm) potwór. W wersji cabrio S5 miał trzylitrowy silnik V6 doładowany mechanicznie o nieco mniejszej mocy 333 KM. Wszystko przez masę. Silnik V8 był za ciężki do wzmocnionego, czyli cięższego nadwozia bez dachu.

Silniki benzynowe

ModelPojemnośćMax. Moc
przy obr/min
Max. Moment obrotowy
przy obr/min
Lata produkcji
R4 1.8 TFSI1798 cm³160 KM/4500–6200250 Nm/1500–450004/2009-07/2011
R4 1.8 TFSI1798 cm³170 KM/4800–6200250 Nm/1500–480010/2007−07/2008
R4 1.8 TFSI1798 cm³170 KM/3800-6200320 Nm/1400-3700Od 07/2011
R4 1.8 TFSI1798 cm³144 KM/3700 – 6200280 Nm/1300 – 3600Od 07/2014
R4 2.0 TFSI1984 cm³180 KM/4000–6000320 Nm/1500–390007/2008– 7/2011
R4 2.0 TFSI1984 cm³211 KM/4300–6000350 Nm/1500–4200od 07/2008
R4 2.0 TFSI1984 cm³225 KM/4500-6250350 Nm/1500-4500od 04/2013
V6 3.0 TFSI2995 cm3272 KM/4780-6500400 Nm/2150-4780od 11/2011
V6 3.0 TFSI (S5)2995 cm3333 KM/5500–7000440 Nm/2900–5300od 03/2009
V6 3.2 FSI3197 cm³265 KM/6500330 Nm/3000–5000od 2007
V8 4.2 FSI (S5)4163 cm³354 KM)/7000430 Nm/4000-600003/2007-08/2011
V8 4.2 FSI (RS5)4163 cm³450 KM/8250430 Nm/4000-6000od 04/2010

Silniki Diesla

ModelPojemnośćMax. Moc
przy obr/min
Max. Moment obrotowy
przy obr/min
Lata produkcji
R4 2.0 TDI1968 cm³136 KM/4200320 Nm/1750-2500od 11/2013
R4 2.0 TDI1968 cm³136 KM/3000-4400 (od 03/2014 „ultra”)320 Nm/1500-2500 (dla wersji „ultra”)od 11/2013
R4 2.0 TDI1968 cm³143 KM/4200320 Nm/1750-250004/2010-04/2013
R4 2.0 TDI1968 cm³150 KM/4200320 Nm/1750-2500od 04/2013
R4 2.0 TDI1968 cm³150 KM/3250-4200 (od 03/2014 „clean diesel”)320 Nm/1500-3250 (dla wersji „clean diesel”)od 04/2013
R4 2.0 TDI „Ultra”1968 cm³163 KM/3000-4200400 Nm/1750-2750od 02/2014
R4 2.0 TDI1968 cm³170 KM/4200350 Nm/1750-250011/2008-07/2011
R4 2.0 TDI1968 cm³177 KM/4200380 Nm/1750-2500Od 07/2011
R4 2.0 TDI „Clean diesel”1968 cm³190 KM/3800-4200400 Nm/1750-3000Od 04/2013
V6 2.7 TDI2698 cm³190 KM/3500–4000400 Nm/1400–325003/2007-07/2011
V6 3.0 TDI2967 cm³204 KM/3500-4500400 Nm/1250-3500od 07/2007
V6 3.0 TDI2967 cm³240 KM/4000–4400500 Nm/1500–3000od 2007
V6 3.0 TDI2967 cm³245 KM/4000-4500580 Nm/1400-3250 (od 05/2013 3.0 TDI clean diesel quattro)od 07/2011
V6 3.0 TDI2967 cm³245 KM/4000-4500500 Nm/1400-3250od 07/2011

Król RS

Królem w gamie było jednak Audi RS 5. Wprowadzone do produkcji w roku 2010 pod maską miało silnik V8 FSI o pojemności 4.163 cm3, blisko spokrewniony z niemal wyczynowym V10 z Audi R8. Moc, jaką potrafił rozwinąć to 450 KM i biorąc pod uwagę stosunkowo niedużą masę auta (ok. 1500 kg), do setki rozpędzał się 4,6 s.

Jak każda odmiana RS, także RS 5 wyposażona była w stały napęd na cztery koła quattro.

Audi A5 – ceny

Decydując się na Audi A5, trzeba z rozwagą podejść do wyboru silnika. To chyba najistotniejsza kwestia, bo o komfort i przyjemność z jazdy można być spokojnym i to niezależnie od odmiany nadwoziowej. Najbezpieczniejsze z punktu widzenia czasu i przebiegu wydają się rzędowe czterocylindrowe silniki Diesla. Bardziej awaryjne bywają silniki benzynowe, z kolei silniki widlaste, choć mocarne zwiastują duże koszty utrzymania.

Audi A5 8T

Audi A5 8T

Najtańsze Audi A5 8T z pierwszych lat produkcji (2007-2008) to koszt około 30 tys. zł. Z ostatnich (2015-2016) to już wydatek powyżej 100 tys. zł. Jeśli szukamy wersji usportowionych, trzeba się przygotować na znacznie większe pieniądze i znacznie mniejszy wybór, bo o ile zwyczajnych Audi A5 jest naprawdę sporo, tak tych pikantnych już nie.

Na OTOMOTO niemal cały czas dostępnych jest ponad 500 różnych ogłoszeń. Trudno się dziwić, w końcu A5 jest krwawnikiem Audi A4 najpopularniejszego aut używanego na rynku wtórnym.

Czy Audi A5 to dobry pomysł na auto używane? Wszystkie wątpliwości rozwieje nasz test. Zapraszamy.

Audi A5 - GALERIA

Audi A5 8T
Audi A5 8T
Audi A5