Audi A5 8T. Czy A4 w wersji coupé może być praktyczne?
Audi A5 w założeniu miało być seksowną odmianą nudnego A4. Nie liczyła się w nim praktyczność, pojemność bagażnika i wygoda na tylnych siedzeniach. Najważniejsze było modne dwudrzwiowe nadwozie w stylu coupé i charakter, o jakim Audi na długo zapomniało.
To nie jest zbieg okoliczności, że pierwsza generacja Audi A5 (8T) zadebiutowało w tym samym roku co czwarta generacja Audi A4 (B8). Nikomu nawet nie przeszkadzało, że technologicznie oba auta były niemal identyczne. Wykorzystano bowiem tutaj tę samą platformę MLP (Modular Longitudinal Platform), a co za tym idzie te same, wzdłużnie umieszczone silniki, napęd na przód lub quattro i te same skrzynie oraz nowinki techniczne, czyli system MMI kolejnej generacji.
Audi A5 było więc tym samym Audi A4, tylko w ładniejszym i bardziej seksownym przebraniu. Co tu dużo mówić, jego kwintesencją były choćby bezbramkowe drzwi, w odmianie coupé tylko dwoje, czy nisko opadająca linia dachu.
Powrót do coupé i quattro
Pierwsza generacja Audi A5 (8T) powstała w 2007 i produkowana była do 2016 roku. Wtedy pojawiła się druga generacja A5 o kodzie F5. I choć producent o tym głośno nie wspominał, był to dla wielu czytelny powrót do historii i próba wskrzeszenia tego, co w Audi najlepsze. W końcu w latach 80. na rajdowych szutrach prym wiodło Audi Quattro, czyli 80 Coupé B2, Typ 85.
Audi 80 było kanciaste, ale dwudrzwiowe i właśnie coupé. Doczekało się odmiany quattro i sport quattro, a także wersji wyczynowej. I to właśnie ona dzięki napędowi na cztery koła i silnikowi 2,2 l. z 20 zaworami wykosiła na długie lata konkurencję na rajdowych trasach Mistrzostw Świata.
Nie tylko dwudrzwiowe
Audi A5 o kodzie fabrycznym 8T, zbudowane na platformie czwartej generacji A4 (B8). Za design odpowiadał jednak kompletnie inny zespół stylistów, który pracował przy A4. Prace nadzorował sam Walter de’Silva, ówczesny szef stylistów Audi. To właśnie kreska narysowana jego ręką dominuje na całej długości nadwozia, nadając mu subtelności i muskularności jednocześnie.
Już po dwóch latach od debiutu, w 2009 roku, do produkcji wprowadzono nieco dłuższą, czterodrzwiową odmianę liftback z otwieraną całą tylną klapą, nazwaną przez Audi sportback oraz cabriolet. W 2010 roku zaprezentowano sportową odmianę RS5 w wersji coupé, a w 2012 w wersji cabriolet.
W 2011 roku auto przeszło face lifting. Pojazd otrzymał m.in. nowy grill, nowe przednie reflektory diodowe o innym kształcie oraz przeprojektowane światła tylne. Pojawiły się także na pokładzie nowe systemy wspierające jazdę. Jednak komfort jazdy cały czas był tak samo wysoki, podobnie z resztą jak wykończenie i wykonanie wnętrza.
Po latach można powiedzieć, że dobrze się stało, że Audi nie zrobiło coupé z A4, tylko modelem A5 zapoczątkowało linię aut typu sportback (później pojawiło się większe A7). Ale czy po latach można powiedzieć, że Audi A5 to komfortowe, świetnie jeżdżące i bezawaryjne auto używane?
Komfortowe z pewnością jest. Frajdę z jazdy daje niesamowitą, ale bezawaryjność odziedziczyło po Audi A4. A tu wszystko zależy od silnika.
Audi A5 – jaki silnik wybrać
Wybór silników w przypadku Audi A5 wydaje się olbrzymi. Równie dużo co silników jest tutaj wersji o różnych mocach. W sumie w pierwszej generacji Audi A5 (8T) naliczyć ich można 23, z czego samych silników benzynowych jest aż 12. To zarówno czterocylindrowe silniki rzędowe, jak i widlaste szóstki, a nawet widlaste ósemki.
W gamie znalazły się silniki TDI oraz kłopotliwe TFSI. Słowem dokładnie te same, które znaleźć można w Audi A4. Na uwagę zasługuję silniki występujące w odmianie Audi S5. To wyposażony w napęd quattro i wolnossący silnik V8 4.2 FSI o mocy 354 KM (440 Nm) potwór. W wersji cabrio S5 miał trzylitrowy silnik V6 doładowany mechanicznie o nieco mniejszej mocy 333 KM. Wszystko przez masę. Silnik V8 był za ciężki do wzmocnionego, czyli cięższego nadwozia bez dachu.
Silniki benzynowe
Model | Pojemność | Max. Moc przy obr/min | Max. Moment obrotowy przy obr/min | Lata produkcji |
R4 1.8 TFSI | 1798 cm³ | 160 KM/4500–6200 | 250 Nm/1500–4500 | 04/2009-07/2011 |
R4 1.8 TFSI | 1798 cm³ | 170 KM/4800–6200 | 250 Nm/1500–4800 | 10/2007−07/2008 |
R4 1.8 TFSI | 1798 cm³ | 170 KM/3800-6200 | 320 Nm/1400-3700 | Od 07/2011 |
R4 1.8 TFSI | 1798 cm³ | 144 KM/3700 – 6200 | 280 Nm/1300 – 3600 | Od 07/2014 |
R4 2.0 TFSI | 1984 cm³ | 180 KM/4000–6000 | 320 Nm/1500–3900 | 07/2008– 7/2011 |
R4 2.0 TFSI | 1984 cm³ | 211 KM/4300–6000 | 350 Nm/1500–4200 | od 07/2008 |
R4 2.0 TFSI | 1984 cm³ | 225 KM/4500-6250 | 350 Nm/1500-4500 | od 04/2013 |
V6 3.0 TFSI | 2995 cm3 | 272 KM/4780-6500 | 400 Nm/2150-4780 | od 11/2011 |
V6 3.0 TFSI (S5) | 2995 cm3 | 333 KM/5500–7000 | 440 Nm/2900–5300 | od 03/2009 |
V6 3.2 FSI | 3197 cm³ | 265 KM/6500 | 330 Nm/3000–5000 | od 2007 |
V8 4.2 FSI (S5) | 4163 cm³ | 354 KM)/7000 | 430 Nm/4000-6000 | 03/2007-08/2011 |
V8 4.2 FSI (RS5) | 4163 cm³ | 450 KM/8250 | 430 Nm/4000-6000 | od 04/2010 |
Silniki Diesla
Model | Pojemność | Max. Moc przy obr/min | Max. Moment obrotowy przy obr/min | Lata produkcji |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 136 KM/4200 | 320 Nm/1750-2500 | od 11/2013 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 136 KM/3000-4400 (od 03/2014 „ultra”) | 320 Nm/1500-2500 (dla wersji „ultra”) | od 11/2013 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 143 KM/4200 | 320 Nm/1750-2500 | 04/2010-04/2013 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 150 KM/4200 | 320 Nm/1750-2500 | od 04/2013 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 150 KM/3250-4200 (od 03/2014 „clean diesel”) | 320 Nm/1500-3250 (dla wersji „clean diesel”) | od 04/2013 |
R4 2.0 TDI „Ultra” | 1968 cm³ | 163 KM/3000-4200 | 400 Nm/1750-2750 | od 02/2014 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 170 KM/4200 | 350 Nm/1750-2500 | 11/2008-07/2011 |
R4 2.0 TDI | 1968 cm³ | 177 KM/4200 | 380 Nm/1750-2500 | Od 07/2011 |
R4 2.0 TDI „Clean diesel” | 1968 cm³ | 190 KM/3800-4200 | 400 Nm/1750-3000 | Od 04/2013 |
V6 2.7 TDI | 2698 cm³ | 190 KM/3500–4000 | 400 Nm/1400–3250 | 03/2007-07/2011 |
V6 3.0 TDI | 2967 cm³ | 204 KM/3500-4500 | 400 Nm/1250-3500 | od 07/2007 |
V6 3.0 TDI | 2967 cm³ | 240 KM/4000–4400 | 500 Nm/1500–3000 | od 2007 |
V6 3.0 TDI | 2967 cm³ | 245 KM/4000-4500 | 580 Nm/1400-3250 (od 05/2013 3.0 TDI clean diesel quattro) | od 07/2011 |
V6 3.0 TDI | 2967 cm³ | 245 KM/4000-4500 | 500 Nm/1400-3250 | od 07/2011 |
Król RS
Królem w gamie było jednak Audi RS 5. Wprowadzone do produkcji w roku 2010 pod maską miało silnik V8 FSI o pojemności 4.163 cm3, blisko spokrewniony z niemal wyczynowym V10 z Audi R8. Moc, jaką potrafił rozwinąć to 450 KM i biorąc pod uwagę stosunkowo niedużą masę auta (ok. 1500 kg), do setki rozpędzał się 4,6 s.
Jak każda odmiana RS, także RS 5 wyposażona była w stały napęd na cztery koła quattro.
Audi A5 – ceny
Decydując się na Audi A5, trzeba z rozwagą podejść do wyboru silnika. To chyba najistotniejsza kwestia, bo o komfort i przyjemność z jazdy można być spokojnym i to niezależnie od odmiany nadwoziowej. Najbezpieczniejsze z punktu widzenia czasu i przebiegu wydają się rzędowe czterocylindrowe silniki Diesla. Bardziej awaryjne bywają silniki benzynowe, z kolei silniki widlaste, choć mocarne zwiastują duże koszty utrzymania.
Najtańsze Audi A5 8T z pierwszych lat produkcji (2007-2008) to koszt około 30 tys. zł. Z ostatnich (2015-2016) to już wydatek powyżej 100 tys. zł. Jeśli szukamy wersji usportowionych, trzeba się przygotować na znacznie większe pieniądze i znacznie mniejszy wybór, bo o ile zwyczajnych Audi A5 jest naprawdę sporo, tak tych pikantnych już nie.
Na OTOMOTO niemal cały czas dostępnych jest ponad 500 różnych ogłoszeń. Trudno się dziwić, w końcu A5 jest krwawnikiem Audi A4 najpopularniejszego aut używanego na rynku wtórnym.
Czy Audi A5 to dobry pomysł na auto używane? Wszystkie wątpliwości rozwieje nasz test. Zapraszamy.