30 października 2021

Samochody do 20 tys. zł. Idealne do instalacji LPG.

Kiedy ceny benzyny idą ostro w górę, coraz chętniej rozglądamy się za rozwiązaniami, które pozwolą nieco zmniejszyć koszty utrzymania samochodu. Może warto przeprosić się z gazem i zakonotować w aucie instalacje LPG? A może od razu kupić samochód na gaz?

Jednym z większych wydatków w utrzymaniu samochodu są koszty paliwa. Szczegółowo o kosztach posiadania samochodu pisaliśmy TUTAJ. Do tego ubezpieczenie, serwis, naprawy, myjnia, parking i przez całe życie na auto wydamy okrągły milion złotych. Wystarczy jednak ograniczyć spalanie albo wydatki na paliwo, by odczuć ulgę w portfelu.

Alternatywą dla samochodów z silnikiem benzynowym są elektryki. Te jednak nadal są dla wielu zbyt drogie. Może auta napędzane CNG? Te są prawdziwymi egzotykami, a do tego dostęp do stacji jest mocno ograniczony. Dobrym pomysłem na zmniejszenie kosztów codziennej jazdy jest więc instalacja LPG.

Co ciekawe, obecnie instalację LPG można założyć niemal w każdym aucie. Nie w każdym będzie to jednak opłacalne. Czasem sam koszt założenia instalacji będzie bardzo wysoki, a czasem będzie wymagała specjalistycznego serwisu. W niektórych silnikach LPG może generować dodatkowe problemy, czy niedogodności. Dlatego dziś prezentujemy auta z silnikami, które będą świetnie współpracować z instalacją LPG.

Jaką instalację dobrać (TUTAJ) i o ile trzeba przygotować na nią pieniędzy? O tym szerzej pisaliśmy TUTAJ.

A teraz sprawdzamy, do jakich samochodów spokojnie można instalację zamontować.

Volkswagen Passat

Chyba każdy wie, jak wygląda Volkswagen Passat – to auto bardzo popularne i zachowawcze, a mimo to dość eleganckie, szczególnie w ostatnich generacjach i posiadające spore rzesze fanów.

Generacja B6 (2005 – 2010) była przełomowa dla tego modelu – naładowana nowościami, wśród których znalazły się m.in. nowe silniki FSI i TSI. To nie one sprawiły jednak, że Passat B6 będzie świetnie jeździł z instalacją LPG – dla zwolenników jazdy na gazie najlepszy będzie niezbyt dynamiczny, ale przy tym niezawodny silnik 1.6 l MPI, z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych, która bardzo przydaje się przy instalacji LPG. Niskie koszty serwisu będą dodatkową zaletą dla osób, które szukają oszczędnego auta.

Peugeot 807

Peugeot 807 (2002 – 2014) jest najlepszym przykładem na to, że praktyczne auto dla dużej rodziny także może świetnie współpracować z instalacją LPG. Ten samochód mógł mieć nawet 8 miejsc (można spotkać tu różne konfiguracje foteli, np. 2+3+3 lub 2+3+2), i żaden z pasażerów nie narzekał na brak miejsca.

Czy takim autem da się jeździć tanio? Tak, np. z wolnossącym silnikiem 2.0 o mocy 140 KM. Dzięki hydraulicznie regulowanym luzom zaworowym będzie świetnie współpracował z LPG. Silnik pozornie może wydawać się za słaby w zestawieniu z wielkością tego auta. Pozwala jednak rozpędzić się do setki w 12 sekund i rozwinąć prędkość maksymalną 185 km/h.

Poza tym czasami można takie auto spotkać na taksówce, a to chyba całkiem niezła rekomendacja.

Opel Astra

Opel Astra czwartej generacji (J), czyli produkowana od 2009 do dzisiaj, to auto, które naprawdę może się podobać. Prezentuje się nowocześnie i z pazurem i to mimo wielu lat na karku. Jeśli myślimy o gazie, dobrym wyborem w tym modelu będzie silnik 1.4 l turbo. Ma zmniejszoną pojemność i dodaną turbinę, ale nie został pozbawiony czwartego cylindra – znajdujemy więc pod maską wiekowy żeliwny blok silnika z nowoczesną głowicą 16V i wielopunktowym wtryskiem.

To wszystko razem sprawia, że instalacja LPG jest w miarę łatwa i niezbyt kosztowna.

BMW 5

Potrzeba oszczędzania może pojawić się także u osób, które od auta oczekują nieco bardziej sportowych wrażeń. BMW E60 (2003–2010) z napędem na tył i silnikiem 2.2 l o mocy 170 KM świetnie sprawdzi się do instalacji LPG.

Decydując się na takie auto, trzeba pamiętać, że jest to jednostka bardziej zaawansowana, przez co skomplikowana niż te wymienione wyżej, więc koszty samej instalacji oraz jej serwisu będą droższe, jednak w zamian oferuje nam R6, piękne brzmienie i zadowalającą dynamikę.

BMW seria 5 E60

Toyota Avensis

Toyota Avensis trzeciej generacji (2009 – 2018) to dość odważnie zaprojektowane auto, przez co wygląda nadal dość nowocześnie i atrakcyjnie. W egzemplarzach do 2009 roku można było spotkać mechaniczną regulację luzów zaworowych. W praktyce oznaczało to, że instalacja LPG wymagała regularnej regulacji.

Na naszą listę trafił jednak egzemplarz z 2012 roku, który dość znacznie wykracza jednak poza założony budżet. To właśnie silnik 2.0 l o mocy 147 z pośrednim wtryskiem umożliwia przyjemną współpracę z instalacją LPG. Silnik jest, przynajmniej w praktyce, bezobsługowy, jeśli chodzi o instalację gazową, a przy tym zapewnia całkiem niezłe osiągi. No i jest jeszcze sprzed ery hybryd.