Chcesz kupić używane auto? Sięgnij głębiej do portfela
Stare, ale premium. Te chętnie byśmy kupili
Ten stan rzeczy wpływa na preferowane marki. W listopadzie najchętniej wyświetlane były ogłoszenia samochodów spod znaku Audi (10,9% wyświetleń ofert). Dalej w rankingu popularności znalazły się BMW (10,3% wyświetleń) oraz Mercedes-Benz (8,5% wyświetleń). Można zaryzykować tezę, że polski rynek cofa się do sytuacji sprzed wielu lat, gdy kierowcy najchętniej wybierali niemieckie marki, licząc na ich legendarną jakość i długowieczność.
Nie zmieniają się preferencje odnośnie konkretnych modeli. Na rynku samochodów używanych najłatwiej o Opla Astrę (3,0% wystawionych ogłoszeń). Ale potencjalni kupujący najczęściej rozglądają się za BMW Serii 3 (3,2% wyświetleń ofert), Audi A4 (2,8% wyświetleń) i BMW Serii 5 (2,4% wyświetleń). Astra znajduje się dopiero na 6. miejscu na liście życzeń kierowców.
Zmiany w podaży nasilają się
W wystawionych ogłoszeniach nie widać jeszcze zalewu samochodów zza zachodniej granicy. 21% oferowanych pojazdów to samochody z Niemiec. Na drugim miejscu jest import z Francji (2,7% ofert), a na kolejnym miejscu samochody pochodzące z USA. Te stanowią 2,0% wystawionych ogłoszeń. Dominują zdecydowanie samochody krajowe (66,8% ofert sprzedaży). Widać natomiast dużą podaż samochodów w zaawansowanym wieku. Aż 29,6% wystawionych ogłoszeń dotyczyło aut z roczników produkcji 2008- 2012. Co piąty oferowany pojazd był jeszcze starszy i zaliczał się do przedziału 2003-2007, a to razem daje już niemal połowę wystawionych ogłoszeń. Samochody młodsze, z roczników 2015-2019, stanowiły 28,7% ogłoszeń.
Z miesiąca na miesiąc ubywa najtańszych ofert sprzedaży, a przybywa ogłoszeń sprzedaży droższych samochodów. Nadal najczęściej oczekiwaną przez sprzedających ceną jest przedział 50.000-75.000 złotych (12,4% wystawionych ogłoszeń). Oferty samochodów powyżej 75.000 złotych stanowią już 18,4% liczby ogłoszeń (dla porównania: w maju 2021 było to 15,3% ofert).
Nadwozie i wyposażenie – wymarzony samochód używany
Listopad był kolejnym miesiącem umacniania się popularności SUV-ów. To 22,1% wyświetleń ogłoszeń i wzrost o 0,5 p.p. miesiąc do miesiąca. Z kolei na drugim miejscu są sedany, które też odnotowały niewielki wzrost zainteresowania wśród potencjalnych kupujących (20,6% wyświetleń). Na dalszych miejscach są samochody kombi i kompakty (odpowiednio 16,2% i 13,4% liczby wyświetleń ogłoszeń).
Analogicznie do rynku samochodów nowych, rośnie popularność automatycznej skrzyni biegów. W listopadzie oferty tych pojazdów odnotowały 44,2% liczby wyświetleń (wzrost o 0,6 p.p. w porównaniu z październikiem). Nieznacznie, ale wzrosła popularność silników Diesla (40,4% liczby wyświetleń).