Czy Polacy nie chcą już motorowerów?
Schyłek sezonu, czy koniec mody?
Najmniejsze zainteresowanie we wrześniu 2021 odnotowały motorowery. Wg danych PZPM zarejestrowano ich 1097, co oznacza spadek o 29,3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ale jednocześnie jest to najniższy miesięczny wynik od 2005 roku, od kiedy PZPM zbiera tego typu dane.
Czytaj też: Spadek zainteresowania motocyklami. Czy to oznaki jesieni? >>>
Motocykle radziły sobie lepiej, bo zarejestrowano ich 1461 (spadek o 4,6% rok do roku). Nadal na polskim rynku najpopularniejsze są małe pojemności silników do 125cm3 (42% rejestracji w miesiącach styczeń – wrzesień). Ale już patrząc na dynamikę sprzedaży, można zauważyć wyraźny zwrot w kierunku maszyn cięższych i droższych. We wrześniu, zainteresowanie motocyklami 125cm i 125-250cm3 zmalało, natomiast jednoślady z silnikami 250-500, 500-750 i 750+ odnotowało dwucyfrowe wzrosty.
Najpopularniejsze marki i modele motocykli
Na OTOMOTO we wrześniu 2021 r. niezmiennie najpopularniejsza była Honda (19,5% wyświetleń), a na drugim miejscu Yamaha (18% wyświetleń). Obie marki odnotowały wzrost zainteresowania w porównaniu z sierpniem. Na kolejnych pozycjach rankingu popularności znalazły się BMW (10% wyświetleń) oraz Suzuki (9,7% wyświetleń).
Wśród konkretnych modeli motocykli, nadal największe zainteresowanie wzbudzają ogłoszenia sprzedaży Hondy CBR (3,4% liczby wyświetleń). Na drugim miejscu popularności jest Yamaha MT (2,3% wyświetleń), a trzecie miejsce na podium zajmują aż dwa modele motocykli: BMW R i BMW GS (oba odnotowały po 2% wyświetleń ofert).
Poszukiwane młode, ale i raczej tanie
Co trzeci wyświetlany motocykl był w wieku 1-5 lat (33,6% wyświetleń). Ale popularne są także dużo starsze jednoślady. Motocykle z roczników 2003 – 2007 odnotowały we wrześniu aż 17,1% wyświetleń ogłoszeń, a te z roczników 2008 – 2012 niewiele mniej (16,3% wyświetleń ofert). Nadal najpopularniejszy przedział cenowy to 10 – 15 tysięcy złotych (16% wyświetleń), ale już prawie co dziesiąty oglądany motocykl kosztował 30 – 40 tysięcy złotych. A ogłoszenia pojazdów w cenie powyżej 50 000 złotych wyświetlano aż 13,6% razy.
Wśród popularnych typów motocykli niezmiennie wygrywają Touring (23,4% wyświetleń). Dalej są jednoślady typu Naked (16,3% wyświetleń) oraz Choppery (15,1% wyświetleń). Te ostatnie odnotowały wzrost zainteresowania o 0,6 p.p. miesiąc do miesiąca. Na kolejnych miejscach są motocykle sportowe (12,1% wyświetleń i spadek popularności o 0,5 p.p. w porównaniu z sierpniem) oraz skutery (9,3% wyświetleń, spadek o 1 p.p.).
Potencjalni kupujący najchętniej szukają motocykli krajowych (66,2% wyświetleń). Ale rośnie popularność pojazdów z Niemiec (11,4% wyświetleń) oraz tych z USA (6,8% wyświetleń). Co ciekawe, we wrześniu wśród popularnych ofert po raz pierwszy pojawiły się jednoślady z Kanady (0,8% wyświetleń).