Czyszczenie przepustnicy. Poradnik krok po kroku.
Falujące obroty, spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, a do tego gasnący silnik. Jest duża szansa, że za wszystkimi niedomaganiami silnika stoi przepustnica. Najczęściej zabrudzona. Jak przeprowadzić czyszczenie przepustnicy?
Obsługę samochodu ograniczamy do tankowania paliwa i wymiany oleju. O klockach hamulcowych, kontroli łożysk czy przegubów lub regulacji zaworów coraz częściej zapominamy. Jeśli mechanik nie przypomni, nie wiemy, że w ogóle trzeba do nich zaglądać.
Podobnie jest z przepustnicą. O jej istnieniu dowiadujemy się przeważnie, gdy coś zaczyna się dziać z silnikiem. I na nic zdadzą się tutaj różnego rodzaju rankingi awaryjności samochodów. Nierówna praca, falujące obroty, zmożony apetyt auta na paliwo i zdarzające się dławienie silnika. Za wszystkie te objawy, może być odpowiedzialna przepustnica. To pierwszy element, który powinniśmy sprawdzić, jeśli coś w naszym aucie, dzieje się nie tak.
Czym jest przepustnica i jaką pełni funkcję?
Przepustnica to element układu powietrza a dokładnie kanału dolotowego w silniku. Umiejscowiona jest gdzieś pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem ssącym. Dzięki swojej budowie pozwala dozować ilość powietrza, które wpada przez kolektor do cylindrów. Dzieje się to m.in. poprzez dodawanie gazu pedałem przyspieszenia. Im bardziej wciskamy pedał gazu, tym przepustnica mocniej się otwiera a obroty i moc silnika rosną.
Jeśli przepustnica działa poprawnie, czyli dokładnie zamyka i otwiera wlot powietrza do kolektorów, silnik pracuje prawidłowo, otrzymując odpowiednią dawkę mieszanki. Jeśli pojawi się jakakolwiek nieszczelność w przepustnicy spowodowana np. nagarem, cały proces zostanie zaburzony.
To, dlaczego obroty falują najczęściej na biegu jałowym? Za równą pracę silnika na biegu jałowym, czyli przy wyciśniętym pedale gazu, czyli przy zamkniętej przepustnicy, odpowiada silniczek krokowy. Jest on położony najczęściej tuż obok przepustnicy. Wystarczy, że na ściankach przepustnicy lub na jej klapie zgromadził się nagar i już powoduje on błędny odczyt czujnika otwarcia przepustnicy, przez co silnik otrzymuje niepoprawną dawkę paliwa.
Jakie są przyczyny brudzenia się przepustnicy?
Nagar jest głównym problemem przepustnicy. Powstaje on w naturalnym następstwie pracy silnika. Jednak zbyt rzadka wymiana filtra powietrza oraz zaniedbanie innych elementów silnika znacznie przyspieszają ten proces.
O ile od strony kanałów dolotowych zasysany brud do układu nie jest rozgrzany tak w przypadku usterki zaworu EGR, czyli recyrkulacji spalin brud jest lepki i ciepły.
Nagar to brud, który w połączeniu z oparami paliwa i kurzu gromadzi się na wszystkich częściach silnika. Temperatura jeszcze bardziej uwydatnia ten proces, tworząc z nagaru zwartą warstwę trudną do usunięcia.
Jakie są objawy zabrudzonej przepustnicy?
Podstawowymi objawami zabrudzonej przepustnicy są:
- falowanie obrotów na biegu jałowym,
- zwiększony apetyt na paliwo,
- dławienie się silnika po lekkim dodaniu gazu,
- gaśnięcie silnika.
Jak i czym wyczyścić przepustnicę?
Istnieją różne sposoby na czyszczenie przepustnicy. Najprostsze to użycie środków w aerozolu, który należy zaaplikować do kanału ssącego.
Znacznie bardziej efektywne czyszczenie przepustnicy wiąże się z jej wymontowaniem i mechanicznym oczyszczeniem z nagaru. Nie ma jednego przepisu na jej wymontowanie. W różnych silnikach może być ona w różnych miejscach.
W przeważającej większości przypadków należy:
- odpiąć klemę z akumulatora,
- ostudzić silnik,
- rozpiąć układ dolotowy,
- zwolnić linkę gazu,
- odpiąć kostki czujników przepustnicy,
- zdjąć wężyki przepustnicy,
- odkręcić przepustnicę,
- zdemontować silniczek krokowy,
- wyczyścić przepustnicę,
- zamontować wszystko w odwrotnej kolejności.
Do czyszczenia przepustnicy idealnie nadają się specjalistyczne środki, jednak wystarczy tak naprawdę zmywacz do hamulców lub benzyna ekstrakcyjna, szmatka z mikrofibry i pędzelek.
Nie poleca się stosowania rozpuszczalników, gdyż mogą one zniszczyć elementy gumowe i plastikowe. Przy samodzielnym czyszczeniu przepustnicy warto także uważać na elektronikę np. silniczka krokowego.
Do czyszczenia można użyć pędzelka lub miękkiej szmatki. Ważne, by nie zarysować kanału dolotowego a tym bardziej delikatnej klapy przepustnicy. Zwrócić jednak należy największą uwagę na oczyszczenie powierzchni styku, tak, by klapka dokładnie zamykała kanał.
Jeśli nagaru jest naprawdę sporo, warto także pozostawić środek, aż zacznie działać lub czynność powtórzyć kilka razy.
Ile kosztuje czyszczenie przepustnicy?
Ceny są różne, jednak wprawnemu mechanikowi czyszczenie przepustnicy nie powinno zając więcej niż dwie godziny z montażem.
Koszt takiej usługi dla przeciętnego silnika nie powinien być droższy niż 200 zł.
Jak często powinno odbywać się czyszczenie przepustnicy?
Tak naprawdę czyszczenie przepustnicy nie jest czynnością okresową. Jeśli silnik jest w dobrym stanie, filtry powietrza i olej jest regularnie wymieniany, przepustnica nie powinna generować problemów.
Jednak w starszych samochodach dla sprawdzenia ich stanu warto zajrzeć do przepustnicy. Jeśli wystąpi którykolwiek z ww. objawów szukanie usterki najlepiej zacząć właśnie od przepustnicy.
Warto też pamiętać, że jakość paliwa także ma wpływ na ogólny stan silnika, w tym stan przepustnicy.
Z drugiej strony, jeśli zbagatelizujemy stan przepustnicy, w długiej perspektywie liczyć się musimy z nie tylko z większym zużyciem paliwa, ale nawet z awarią wtryskiwaczy.