Elektryfikacja flot w Polsce – wyniki badania

Polacy chcą elektryfikacji flot – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Volkswagena i InsightOut Lab. Powód? Korzyści wynikające z ochroną środowiska i zdrowia.
Elektryfikacja flot to w Polsce bardzo ważny aspekt. Dlaczego? Ponieważ w 2021 roku, według danych IBRM Samar, 3/4 nowych elektryków sprzedanych na naszym rynku trafiło do rąk prywatnych. I to pomimo faktu, że nasze nastawienie do wymiany aut spalinowych na elektryczne w firmach jest pozytywne.
Elektryfikacja flot już ma miejsce
Co istotne, elektryfikacja flot już jest faktem. Dane pochodzące od Arval Mobility Observatory wskazują, że już 18% firm w Polsce korzysta z przynajmniej jednego samochodu elektrycznego, natomiast połowa planuje taki zakup w ciągu najbliższych trzech lat.

Kia EV 6
Z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen, przeprowadzonego w marcu 2022 roku, wynika, że mamy pozytywny stosunek do elektryfikacji flot. 47% ankietowanych chciałoby korzystać ze służbowego samochodu na prąd. Na tę liczbą składa się 28% osób, które odpowiedziały „raczej tak” oraz 19% twierdzących „zdecydowanie tak”.
Z kolei po 9% głosów uzyskały odpowiedzi „raczej nie” oraz „zdecydowanie nie”. 35% badanych, a więc znaczny odsetek, nie miało zdania na ten temat (TUTAJ przeczytasz na temat faktów i mitów, jakie narosły wokół aut elektrycznych)
Niewystarczająca wiedza na temat elektryfikacji
Z badania wynika również, że praktycznie nie znamy przykładów firm czy instytucji publicznych, które już rozpoczęłyby elektryfikację flot. Na pytanie „Czy słyszałeś o jakiejś firmie w Polsce, która elektryfikuje swoją flotę, czyli wymienia auta spalinowe na elektryczne?” zaledwie 10% ankietowanych udzieliło odpowiedzi twierdzącej.
Także w przypadku instytucji publicznych nasza wiedza jest skromna. Otóż 89% respondentów nie słyszało o przypadkach, w których „przesiadałyby się” one na pojazdy elektryczne. Z kolei 11% potrafiło wskazać konkretne przykłady.
Z perspektywy naszego kraju niezwykle ważna będzie elektryfikacja flot samochodów osobowych i dostawczych. Polska dysponuje bowiem największą w Europie flotą ciężarówek, które obsługuje nawet 1/3 transportu towarów na Starym Kontynencie.
O ile na razie nie ma konkurencyjnego pod względem zasięgu samochodu, który mógłby zastąpić pojazdy długodystansowe, elektryczne „dostawczaki” nabierają coraz więcej sensu. Organizacja Transport&Enviroment szacuje, że już dziś utrzymanie takich aut w naszym kraju jest aż o 37% tańsze niż w przypadku modeli wysokoprężnych (biorąc pod uwagę także koszt zakupu).
Które floty powinny zostać poddane elektryfikacji?
Według ankietowanych w pierwszej kolejności elektryfikacja powinna dotknąć pojazdy komunikacji publicznej – takiego zdania jest połowa osób, która wzięła udział w badaniu. Co istotne, to najwyższy wynik spośród wszystkich możliwych do wyboru odpowiedzi.
W tym miejscu warto odnotować, że tabory autobusowe w Polsce są już z powodzeniem elektryfikowane. W raporcie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych „Polish EV Outlook 2022” można przeczytać, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie dysponuje 44 e-autobusami, co stanowi prawie 63% wszystkich pojazdów w jego flocie (TUTAJ dowiesz się jak działa auto elektryczne).
Największą liczbą elektrycznych autobusów w Polsce mogą się pochwalić Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – 160 pojazdów (11% wszystkich autobusów w stolicy).
Kolejne miejsca, w których według badanych powinno wprowadzać się pojazdy elektryczne to:
- sieci taksówkarskie (37%)
- firmy kurierskie (27%)
- firmy transportowe i autokarowe z branży przewozu osób (24%)
- flota centralnej administracji państwowej (22%)
- firmy transportowe przewożące towary (22%)
- organy samorządowe (15%)
- gospodarstwa rolne (3%)
Dość dużo osób, bo aż 19% nie potrafiło udzielić odpowiedzi na pytanie, które podmioty powinny zostać poddane w pierwszej kolejności elektryfikacji.
Elektryfikacja flot – korzyści
„Jakie korzyści daje elektryfikacja?” – odpowiedzi na to pytanie okazują się zaskakujące. Dlaczego? Otóż według przeciętnego mieszkańca naszego państwa w przypadku aut na prąd bardziej liczą się aspekty ekologiczno-zdrowotne niż finansowe.
Jedynie 18% wskazało na „oszczędność pieniędzy”, natomiast ponad połowa (51%) była zdania, że elektryfikacja flot komercyjnych i tych, używanych w instytucjach publicznych to przede wszystkim szansa na poprawę stanu środowiska.
40% respondentów uważa zaś niższy poziom hałasu za główną korzyść wymiany aut spalinowych na elektryczne.
Elektryfikacja flot - GALERIA

