Wielka dolewka. Jaki olej wybrać, gdy trzeba uzupełnić jego poziom?
Lepszy jest jakikolwiek olej w silniku samochodu niż jego brak. Pytanie tylko, czy wszystkie oleje można ze sobą mieszać? Jaki olej wybrać, jeśli musimy uzupełnić jego poziom?
Sprawa wydaje się banalna. Olej w silniku trzeba wymieniać na taki, który przewidział i zaleca producent. To on dokładnie podaje oznaczenie oleju, jaki możemy stosować w naszym silniku. Jakiekolwiek odstępstwa mogą powodować kłopoty, a z pewnością utratę gwarancji.
Kluczowe są nie tylko wartości w oznaczeniu lepkości oleju, czyli klasa lepkości np. 10W 40, ale norma producenta, jaką musi spełniać i klasa jakości ujednolicona przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników (norma ACEA) lub Amerykański Instytut Naftowy (normy API). Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.
Ten sam silnik, inny olej
Trzeba mieć świadomość, że nawet na pierwszy rzut oka ten sam silnik, o tych samych parametrach, ale np. z różnego okresu produkcji może wymagać innego oleju. Nie będzie to diametralna zmiana, jednak różnić się on może parametrami a co za tym idzie może nie spełniać wszystkich norm, jakie zaleca producent do tego konkretnego silnika.
Być może producent wprowadził zmiany, które wykluczają konkretny olej? Tego nie wiemy, dopóki nie sprawdzimy numeru VIN samochodu lub oznaczenia silnika. Dlatego przy zakupie oleju nie może dziwić pytanie o VIN samochodu.
Przykład? Volkswagenowski silnik 1.5 l. TSI, który występuje w wielu modelach i wielu markach koncernu VAG. W zależności od producenta samochodu i czasu produkcji silnika stosuje się do niego inny olej.
Wielka dolewka
Wymiana oleju to jedno, a co zrobić, jeśli musimy jedynie uzupełnić jego poziom? Wtedy także najlepiej wybrać olej, dokładnie taki jaki zaleca producent i taki sam, jaki mamy w silniku. No tak, tylko jeśli nie wiemy, jaki olej mamy, to czy lepiej jeździć z niskim jego poziomem, czy wybrać jakikolwiek olej na dolewkę? Zdecydowanie lepsze będzie to drugie rozwiązanie zgodnie z zasadą lepszy jakikolwiek olej w silniku samochodu niż jego brak.
Aż dziwne, że producenci nie wymyślili jeszcze specjalnego oleju na dolewkę, który ma wysoka mieszalność. Nic jednak nie wskazuje na to, by do tego doszło. W czasach elektryfikacji samochodów raczej odchodzimy od silników spalinowych a tym samym od stosowania oleju w silniku samochodu.
Syntetyk dobrze się miesza
Jeśli nie wiemy jaki olej mamy aktualnie w silniku, trzeba zrobić wszystko, by dobrać taki olej, który będziemy mogli zmieszać z tym, który już w silniku mamy. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że większość producentów współczesnych samochodów stosuje oleje syntetyczne. I właśnie taki najlepiej wybrać na dolewkę.
W przypadku starszych aut nawet jeśli w silniku mamy olej mineralny, syntetyczny na dolewkę będzie mniej ryzykowny niż odwrotnie (mineralny do syntetycznego). W każdym jednak przypadku trzeba przy pierwszej możliwej okazji cały olej wymienić. Włącznie z filtrem. Taką dolewkę traktujmy jedynie jako rozwiązanie tymczasowe i awaryjne.
Pamiętaj chemiku młody
A co to jest mieszalność oleju? To pojęcie nieoficjalne, które może świadczyć o możliwości mieszania oleju z innymi. Ważne, by po dolewce, olej w silniku nie zgęstniał i nie zamienił się w żel, bo wtedy olej nie dotrze do najdrobniejszych zakamarków silnika. Z mieszaniny olejów nie mogą się wytrącić żadne dodatki, a sam fakt połączenia dwóch różnych olejów, nie może powodować żadnej reakcji chemicznej.
Jak sprawdzić poziom oleju?
W wielu współczesnych samochodach dostęp do bagnetu olejowego jest mocno utrudniony lub go zwyczajnie nie ma. Wtedy można sprawdzić poziom oleju dzięki elektronicznym czujnikom. Każde auto ma inną procedurę pomiaru. Wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi.
Współczesne samochody nie wymagają też częstej kontroli oleju, bo jeśli spadnie jego poziom, to komputer pokładowy da nam o tym znać. Zazwyczaj na desce rozdzielczej pojawi się komunikat, aby sprawdzić poziom oleju. W awaryjnych sytuacjach może zapalić się kontrolka „check engine” lub czerwona kontrolka oleju. To zły znak i w takiej sytuacji najlepiej zatrzymać auto i wyłączyć silnik. Więcej o tajemniczych kontrolkach pisaliśmy TUTAJ.
W przypadku starszych samochodów bagnet jest przeważnie w widocznym miejscu, ma żółty, pomarańczowy lub czerwony kolor a olej musimy dolać przez korek spustowy w pokrywie zaworów.
Przed sprawdzeniem poziomu oleju trzeba pamiętać, by:
- samochód był zaparkowany na równym podłożu,
- silnik powinien być chłodny. Jeśli pomiaru dokonujemy na parkingu, tuż po jeździe, warto odczekać co najmniej 20 minut, pozwalając na całkowite ścieknięcie oleju do miski olejowej.
Samo sprawdzenie poziomu jest proste. Wystarczy wyjąć bagnet, wytrzeć go czystą szmatką i ponownie zanurzyć w oleju i wyciągnąć. Poprawny poziom oleju zobaczymy na bagnecie.
Warto pamiętać, że olej wcale nie musi być przezroczysty i pachnący. Czarny olej nie zawsze oznacza, że jest już przepracowany i nadaje się do wymiany. To określa przebieg, jaki pokonał razem z samochodem i czas, jaki spędził w silniku. Zaleca się wymienić olej raz na rok.
Przy dolewce oleju znacznie istotniejsze jest to, by nie przelać ilości oleju. Może to mieć taki sam negatywny wpływ na silnik jak niedobór oleju.
Jak często sprawdzać stan oleju?
Jeśli samochód nie ma elektronicznego czujnika i nie sygnalizuje konieczności wymiany lub dolewki, poziom oleju warto sprawdzać przez każdą dłuższą trasą lub po każdych 5 tys. kilometrów. Wtedy będziemy mieli pewność, że oleju w silniku nie zabraknie.
A jeśli wiemy, że nasz silnik zużywa olej (w niektórych przypadkach jest to normalne) warto zapas oleju wozić w bagażniku. Szczególnie gdy wybieramy się w dłuższą trasę. Wtedy nie będziemy mieli kłopotu, Jaki olej wybrać na dolewkę.