Numer VIN – wszystkie jego tajemnice
Kupujesz używane auto? Zanim zaczniesz oglądać stan lakieru, szukać rdzy i sprawdzać, jak auto jeździ, zacznij od rzeczy znacznie ważniejszej – zweryfikuj numer VIN. Przede wszystkim ten z samochodu, musi się zgadzać z tym, w dokumentach. Jeśli jest inaczej, odpuść sobie. Po co jeszcze jest VIN?
Numer VIN (Vehicle Identification Number) to indywidualny dla każdego samochodu numer, pozwalający na jego identyfikacje. VIN to taki samochodowy PESEL, dzięki któremu można łatwo zidentyfikować konkretny samochód i poznać jego historię. Ale nr VIN pozwala także dowiedzieć się o wielu innych rzeczach na temat auta – zweryfikować kraj pochodzenia, wersję wyposażenia, opcje dodatkowe, a nawet dotrzeć do informacji na temat przebiegu, historii serwisowej, udziału w akcjach naprawczych producenta. Jak to możliwe?
Po co numer VIN?
Z jednej strony numer VIN to nadany przez producenta indywidualny numer każdego samochodu z zakodowanymi najważniejszymi informacjami na jego temat. To ustandaryzowany szereg 17 znaków zawierających cyfry i litery, z wyjątkiem: I, Q oraz O, by nie pomylić ich z zerem i jedynką.
Z drugiej strony VIN to numer, którym właściciel auta posługuje się podczas jego eksploatacji, serwisu, badania technicznego. Próbowaliście kiedyś kupić część zamienną do swojego auta w sklepie motoryzacyjnym? Nawet tak banalne części jak, klocki hamulcowe, tarcze czy filtr oleju, dobierany jest właśnie po numerze VIN.
Wreszcie numer VIN wpisywany jest także w umowy kupna-sprzedaży auta, do polisy ubezpieczeniowej. I właśnie dzięki temu w najróżniejszych bazach danych nasze auto odnaleźć można po numerze VIN, nie numerze rejestracji, bo ta, w większości krajów zmienia się wraz ze zmianą właściciela.
VIN jest też ważny, bo nie ma dwóch samochodów o takim samym numerze. Co więcej, VIN nie dotyczy tylko samochodów, oznacza się nim wszystkie inne typy pojazdów, zaczynając od motocykli, poprzez autobusy i ciężarówki, a kończąc na przyczepach.
Taki sam dla wielu rynków
Producent nie może dowolnie nadawać numeru VIN. To ściśle określony ciąg cyfr i liter, podzielony na sekcje o konkretnym znaczeniu. Jest ustandaryzowany i zgodny z normą ISO – 3779, dla wszystkich producentów sprzedających auta na terenie Unii Europejskiej. W przypadku aut sprowadzanych spoza UE numer VIN może nieco się różnić, jednak zaszyfrowane w nim dane będą tak samo istotne i cenne.
Według europejskich norm kodowane są także samochody produkowane między innymi na terenie Kanady, Japonii, Chin i Australii, więc jeśli kupujesz aut z tak odległych rynków, nie musisz się martwić innym numerem VIN.
Z czego składa się numer VIN?
To ciąg 17 cyfr i liter, z wyjątkiem: I, Q oraz O, podzielony na mniejsze sekcje.
- Sekcja WMI – To trzy znaki na początku każdego numeru VIN z zaszyfrowanymi informacjami na temat regionu, z którego pochodzi pojazd, a także konkretnego producenta. Oznaczenie dla Polski to przedział od SU do SZ.
- Sekcja VDS – To sześć kolejnych znaków, które zawiera informacje o typie samochodu. Za ich pomocą producent koduje typ pojazdu, a także informacje o podwoziu i konstrukcji. To właśnie z tego fragmentu dowiemy się, czy samochód jest wyposażony w poduszki powietrzne, jaka jest liczba drzwi, seria samochodu (np. sportowy, ekonomiczny).
Ostatni znak w tej sekcji to znak kontrolny numeru VIN. W zasadzie nic nie oznacza, jednak dzięki zastosowaniu specjalnego logarytmu można z niego rozszyfrować, czy żaden z pozostałych znaków nie został nielegalnie zmieniony.
- Sekcja VIS – To osiem kolejnych znaków, z których jedynie ostatnie cztery to numer konkretnego egzemplarza auta. To właśnie tutaj producent koduje rok produkcji samochodu (poz. 10. numeru VIN) oraz oznaczenie fabryki, w której pojazd wyprodukowano.
Gdzie znaleźć numer VIN?
Miejsca są trzy i we wszystkich, numer VIN musi być taki sam. Jednak tylko jedno z nich jest trwale związane z samochodem.
- Najczęściej numer VIN wybija się na prawym kielichu przedniego zawieszenia. To element nośny podłogi samochodu (tuż pod fotelem pasażera). Alternatywnie znaleźć go można na przegrodzie czołowej. Informację, gdzie wybito nr VIN, zawsze wyszukamy w instrukcji obsługi auta.
- Nr VIN musi być także nabity na specjalnej tabliczce znamionowej. Najczęściej znaleźć ją można na przedniej belce (po otwarciu maski) lub na podszybiu.
- Trzecie miejsce, gdzie znajdziemy nr VIN to dowód rejestracyjny auta.
Co jeszcze?
Oprócz zakodowanych przez producenta informacji o samochodzie, z numeru VIN można dowiedzieć się naprawdę dużo. No bo przecież wszędzie, gdzie robimy coś z samochodem, podajemy jego numer VIN. To właśnie dzięki niemu wszelkiego rodzaju naprawy, przeróbki, badania techniczne pozostawiają ślad w różnego rodzaju bazach danych.
Po numerze VIN można dotrzeć do informacji na temat przebiegu auta. W autoryzowanych stacjach można sprawdzić, jakiego rodzaju naprawy w nim dokonywano, ba jak często auto trafiało do serwisu. Wreszcie w bazach danych ubezpieczycieli można sprawdzić ciągłość polisy i ewentualne odszkodowania dotyczące konkretnego samochodu.
Z numeru VIN korzysta także baza CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Chcąc sprawdzić historię pojazdu w bazie CEP, również należy wpisać numer VIN (dodatkowo nr rejestracji i datę pierwszej rejestracji auta). Wreszcie numer VIN nie może być zmieniany, przerabiany ani przebijany. To po prostu nielegalne.
Właśnie dlatego, jeśli szukamy oferty sprzedaży samochodu i w ogłoszeniu podano numer VIN, można założyć, że sprzedawca nie ma nic do ukrycia. Prawdopodobnie chętnie podzieli się informacjami na temat historii auta. A to już całkiem sporo jak na początek żmudnych poszukiwań zakupu samochodu używanego.